miercuri, 19 octombrie 2016

Training pentru profesorii de limba engleză

          Pe data de 19 octombrie, Biblioteca ”Onisifor Ghibu” a găzduit workshopul ONG-ului ”Academia de Inovare și Schimbare prin Educație” care a avut ca scop împărtășirea celor mai bune practici în cadrul Rețelei iEARN-Moldova, filialala națională a Organizației Internaționale iEARN, cea mai mare rețea de școli din lume care utilizează tehnologiile moderne pentru a implementa proiecte educaționale cu impact global. Cei mai activi profesori din rețea au vorbit despre proiectele pe care le-au implementat în școlile din diferite regiuni ale țării în colaborare cu parteneri internaționali. La eveniment au fost prezenți reprezentanți ai Ambasadei SUA în Republica Moldova, ai Oficiului Regional de Predare a Limbii Engleze și ai ONG-ului ”Moldova World Children's Fund”. 

         Cei prezenţi şi-au exprimat opinia faţă de utilitatea proiectului şi impactul său asupra rezultatelor reale ale predării limbii engleze prin introducerea în predare a unor metode şi tehnici didactice moderne. Printre metodele moderne discutate pe larg de profesori în cadrul trainingului au fost: lecţia digitală, prezentarea power point şi slideshow, blogul, învăţarea reciprocă, prezentarea video, lecţia online, cărţile electronice, filmul etc.
           Pe lângă multe alte probleme menţionate, participanţii la training au ajuns să facă şi un schimb de păreri privitor la faptul: „Cât de uşor este să fii profesor de limba engleză astăzi în Republica Moldova? Care sunt provocările cu care se confruntă un profesor de limba engleză?"
          La training au fost prezenți și profesori din SUA, sosiţi în Republica Moldova prin intermediul unor programe de voluntariat. La rândul lor, ei și-au împărtășit frumoasa experiență obținută în Moldova, exprimându-și încontinuare deschiderea spre colaborare cu profesorii de limba engleză din Republica Moldova.
          Unele metode eficiente pentru schimbul de experienţă între profesorii din diferite ţări, evidenţiate în discuţie, au fost cele legate de mediul online: colaborarea prin mail, crearea de bloguri personale ale profesorilor şi studenţilor, crearea unor grupuri pe reţelele sociale ale profesorilor şi studenţilor, dar şi pentru toţi cei interesaţi de învăţarea sau predarea limbii engleze.
          O altă metodă intens deliberată în cadrul trainingului a fost – fotointroducerea (predarea / învăţarea pe baza fotografiilor relevante, folosite mai ales în descrieri). Fotografia este o bună modaliatate pentru introducerea rapidă a elevilor în subiectul temelor.
         O dorinţă exprimată unanim de profesori şi care ar fi, probabil, cea mai importantă cale pentru un schimb de experienţă, în special pentru profesori, ar fi unele deplasări, călătorii în ţările anglofone (SUA, Anglia etc) pentru colaborarea şi schimbul de experienţă cu profesorii de acolo.
        Profesorii au mai remarcat că o metodă de învăţare a limbii engleze, la fel de eficientă este – colaborarea cu mass-media prin difuzarea anumitor emisiuni de limba engleză la anumite posturi tv, radio, ziare etc., cât şi organizarea de flash-mob-uri în limba engleză, cu anumite ocazii, împreună cu elevi şi studenţi.
         Alte metode de predare care au alcătuit subiectul dezbaterilor au fost: metoda interviului, colaborarea activă profesor-student (printr-o mai mare libertate în exprimare la ore pentru elevi); lucrul în grup (metodă modernă căreia trebuie să i se atragă o mai mare atenţie din partea profesorilor); prezentările video, audio care au un mare impact prin învăţarea atât auditivă, cât şi vizuală şi care contribuie la dezvoltarea memoriei, atenţiei şi capacităţii de concentrare ale elevilor.
        Blogul, prezentările video, audio, - activitatea online, în general, este totdeauna şi cea mai bună posibilitate de colaborare internaţională şi poate ajunge până în cele mai îndepărtate colţuri ale globului.
            O idee fructuoasă care ar duce la îmbogăţirea cunoştinţelor de limba engleză, dar şi la o mai bună cunoaştere a spaţiului anglofon, în opinia participanţilor, ar fi organizarea de festivităţi, sărbători, petreceri în şcoli, cu ocazia unor zile internaţionale care au tangenţă cu spaţiul anglofon.
      Un aspect prioritar pentru schimbul de experienţă între profesorii şi studenţii din diverse ţări este participarea la conferinţe şi festivaluri internaţionale.
          O doleanţă a tuturor participanţilor a fost aceea ca, pe viitor să fie organizate unele traininguri privitoare la instruirea în creare de bloguri, site-uri, plaforme, pagini web şi a altor modalităţi de comunicare online de promovare / învăţare eficientă a limbii engleze.
       “Pentru aceasta, - a specificat Daniela Munca-Aftenev, moderatoarea evenimentului şi unul din trainerii proiectului, - este necesar ca mai întâi profesorii să vină cu propriile proiecte bine concepute calitativ şi pregătirea unor traineri buni, axaţi anume pe acest subiect. Aceasta, cu timpul, se poate realiza, dacă există o dorinţă comună, şi mai ales dacă vom crea tot mai multe punţi de colaborare pe plan internaţional”.
         În final, oaspeţii din SUA au menţionat că programele de studiu din Republica Moldova sunt bune, profesorii, la rândul lor, depun eforturi mari pentru implementarea lor, dar este nevoie, totuşi, de o mai activă colaborare şi schimb de experienţă la nivel internaţional. Şi în mod deosebit, o mai strânsă colaborare între profesorii de limba engleză din spaţiul postsovietic, între ţări precum ar fi: Moldova, Azerbaijan, Belorus, Ucraina etc. Trainerii americani au accentuat că sunt mereu deschişi pentru colaborare în dezvoltarea unor noi proiecte comune, schimb de experienţă, acordarea de asistenţă pentru scrierea unor programe de predare / învăţare a limbii engleze cât mai accesibile. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu