luni, 5 octombrie 2015

Revistă bibliografică

  • Maria Bieşu - solistă a Operei Naţionale

             În prima zi a Decadei "Chişinău - oraşul meu" Biblioteca "Onisifor Ghibu" a organizat o expoziţie de pictură dedicată unei personalităţi remarcante din Republicii Moldova, solista fără pereche - Maria Bieşu.
             Cântăreaţă de operă (soprană lirico-dramatică) şi lied, profesoară, şi Membru de Onoare al Academiei de Ştiinţe a Republicii Moldova, Maria Bieşu s-a născut la 3 august 1935, s. Volintiri, Ştefan-Vodă. A absolvit Conservatorul de Stat G. Muzicescu(1961), clasa de canto. În perioada 1958-1960 este solistă în Orchestra de Muzică Populară Fluieraş. Debutul solistei pe scena Teatrului de Operă are loc pe 28 aprilie 1962 cu Floria Tosca din opera Tosca de G. Puccini. În 1965-1967 urmează studii de perfecţionare la Teatrul La Scala din Milano. În 1965 Maria Bieşu este invitată de Teatrul Mare din Moscova să interpreteze rolul Tatianei din opera Evghenii Oneghinde P.I.Ceaikovski.
             Piscurile creaţiei sale licrice le-a cucerit alături de regizorii E. Platon şi E. Constantinov, dirijorii L. Hudolei, I. Alterman, L. Gavrilov, A. Mocialov şi Alexandru Samoilă.

    Revistă Bibliografică

Buzilă, Serafim. Interpreţi din Moldova : lexicon enciclopedic : (1460-1960). - Chişinău : ARC, 1996. - 476 p.
"Lucrarea cuprinde peste 780 de nume de psalţi, protopsalţi, maeştri de cor laic şi mitropolitan, dirijori de muzică simfonică şi de operă, cântăreţi de muzică populară, pianişti, violonişti, interpreţi de instrumente de suflat, solişti, vocali etc., mulţi dintre cei care au acoperit de glorie acest popor în metropolele europene şi americane..."(Aurelian Dănilă)


Дэнилэ, Аурелиан. Опера Молдовы : XX Век / Академия Наук Республики Молдова ; Институт Культурного Наследия. – Кишинев : Prut Internațional, 2008. – 480 с.

Cu ajutorul documentelor găsite autorul infirmă mitul conform căruia Basarabia, în anii 40, reprezenta un teritoriu în care erau răspândite ignoranța și analfabetismul. Din carte cititorul află că, în ciuda tuturor dificultăților, în Chișinău funcționau nu doar teatre de operă ci și trei conservatoare – Unirea (1918), Național (1928) și Municipal (1935).

Vă invită Maria Bieşu : Viziuni actuale asupra operisticii şi baletului. - Chişinău : Uniunea Muzicienilor din Republica Moldova, 200.- 400 p.
Cartea este un omagiu adus sopranei Operei Naţionale Maria Bieşu şi prezintă informaţii despre Festivalul Internaţional Invită Maria Bieşu. Lucrarea include opiniile participanţilor festivalului despre teatru, operă, balet, scenă, misiunea omului de creaţie. Textele au fost semnate de personalităţi precum: Ghenadie Ciobanu, Iulian Filip, Dionisie Bonari, Aurelian Dănilă, Claudia Partole, Constantin Rusnac, Larisa Ungureanu, Teodor Zgureanu, Jean-Pierre Burtin, Gabriela Cegolea, Viorica Cortez, Andrei Tamazlâcaru, Aldo Bernardi, Monika Chabros ş.a. Ediţia include texte în limbile: română, rusă, franceză, engleză, italiană, bulgară şi poloneză. În lucrare sunt inserate fotografii alb-negru de la diverse spectacole.

Scena, Opera - Dragostea mea / Constantin Rusnac ; Elena Vdovina, Claudia Partole, Aurelian Dănilă. - Chişinău : Cartea Moldovei, 2005. - 240 p.
Volumul este un omagiu adus sopranei Maria Bieşu, care a fascinat lumea prin talentul şi farmecul vocii sale.  Cartea cuprinde articole scrise de Constantin Rusnac, Elena Vdovina, Claudia Partole şi Aurelian Danilă. Volumul include atât date importante din viaţa şi activitatea cântăreței, cât și referinţele unor personalităţi marcante despre protagonistă. În lucrare sunt trecute în revistă rolurile înterpretate de Maria Bieșu până în anii ’90, filmografia, discografia şi iconografia ei. Textul este în limbile română, rusă, franceză și engleză.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu