vineri, 20 mai 2016

O întâlnire de suflet cu scriitorul Vladimir Beşleagă



În după amiaza de 20 mai 2016, în Sala Nuciferă a Bibliotecii „Onisifor Ghibu”, ne-am bucurat mult să avem o întâlnire de suflet cu cel mai important prozator basarabean al secolului al XX, Vladimir Beşleagă. Scriitorul a avut un dialog cu elevi clasei a IX-a LT „Spiru Haret”, pe care i-a intrigat şi motivat spre lectură.
Criticul şi istoricul literar, directorul Bibliotecii „Onisifor Ghibu”, Vitalie Răileanu a menţionat că eroul evenimentului – Vladimir Beşleagă – nu este doar un prozator de valoare, ci şi un cititor foarte atent, care îşi lasă impresiile personale pe fiecare pagină citită.
Elevii au adresat maestrului un şir de întrebări despre viaţă şi operele sale.
Iar scriitorul Vladimir Beşleagă a fost generos cu destăinuiri: „Eu scriu atunci când mă doare, când mă frige la inimă şi când nu mai pot să nu scriu. Principiul de care mă călăuzesc ar fi: să scriu doar atunci când nu pot să scriu, că de astfel explodez.
         Obişnuiesc să practic meseria scrisului doar atunci, când scrisul vine parcă de la sine, în anumite împrejurări, provocat de anumite şocuri ale existenţei, de anumite situaţii complicate, care mă îndeamnă, mă stimulează şi conduc spre această activitate.
         Am avut perioade întregi când n-an scris nimic, perioade de aşa-zisă acumulare, când îţi vin anumite idei, cad subconştient, stau acolo şi lucrează. La un moment dat, când simţeam că de acum se formaseră, se cristalizaseră, se structuraseră, atunci începeam să scriu. Aşa a apărut şi romanul Zbor Frânt. Această carte a apărut într-o perioadă când în literatura sovietică de pe atunci tematica războiului era stimulată, era promovată, era cultivată, era exploatată. Şi eu citisem atâta literatură despre război, încât mi se făcuse lehamite şi nu mai puteam să accept; eu am trăit războiul, nu ca ostaş, ca participant direct, ci ca martor ocular, fiind copil”.
     Biblioteca „Onisifor Ghibu” mulţumeşte din suflet scriitorului Vladimir Beşleagă pentru deschiderea spre cititori şi pentru bonomia nemărginită!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu