Expoziţie virtuală
Antohi, Sorin. Războaie
culturale : Idei, intelectuali, spirit public / Sorin Antohi. – Iaşi : Polirom,
2007. – 374 p.
Sorin Antohi abordează polemic şase teme :
,,Şcoala” de la Păltiniş ,
istoria intelectuală recentă a liberalismului, raporturile dintre istorie,
memorie, ficţiune şi ideologie, comunitarismul ca utopie, atracţia
intelectualilor faţă de tiranie şi criza spiritului american. Pornind de la
cărţile şi ideile altora, autorul le analizează în detaliu substanţa,
contextele de emergenţă şi receptare, oferind cititorului o perspectivă critică
asupra unor ,,războiae culturale” din românia şi din lumea de astăzi.
Bagdasar, Nicolae. Din problemele culturii europene /
Nicolae Bagdasar. – Bucureşti : Ed. Fundaţiei Inelegentia, 1998. – 224 p.
Prin interesul manifestat pentru problemele
filosofiei culturii, prin semnalarea problemelor cheie pe care le ridică
cultura, N.Bagdasar ne apare ca un filosof nu numai în epoca sa şi pentru epoca
sa, ci şi al timpului în care trăim noi şi pentru timpul nostru.
Bălan-Mihailovici, Aurelia. Istoria culturii şi
civuilizaţiei creştine / Aurelia Bălan-Mihailovici. – Bucureşti : Oscar Print,
2002. – 402 p.
Cartea Istoria culturii şi civilizaţiei
creştine reprezintă pentru cititorul român un izvor al cunoaşterii
conştiinţei de sine, al prezenţei şi al aportului nostru în spaţiul cultural european. Europa
este, supă sintagma lui Nichifor Crainic, ,,patria noastră ecumenică”.
Ceauşescu, Gheorghe. Orient şi Occident în lumea
greco-romană / Gheorghe Ceauşescu. – Bucureşti : Ed Enciclopedică, 2000. – 328
p.
Grecii au inventat şi denumit continentul şi
conceptul de Europa: pentru ei Europa este spaţiul în care omul se manifestă ca
fiinţă liberă, în timp ce Asia , locul unde
individul este supus despotismului. Prima manifestare a spiritului european
apare la Homer
prin libertatea pe care o manifestă eroii Iliadei şi Odiseii. Apoi, Hesiod. Romanii
au extins în timp şi spaţiu cultura greacă; afinităţi elective i-au îndreptat
spre Grecia clasică, spre secolul lui Pericles. Pentru descendenţii lui romulus lumea se împarte
în două entităţi antinomice, Orientul şi Occidentul. Cartea de faţă prezintă
câteva dintre evenimentele şi componentele mentalităţii lumii greco-romane care
au configurat în chip caracteristic şi definitv spiritul european.
Coman, Mihai. Introducere în antropologia culturală : mitul
şi ritul / Mihai Coman. – Iaşi
: Polirom, 2008. – 358 p.
Lucrarea de faţă se doreşte a fi un instrument
pentru cei care vor să se iniţieze în studiul mitului şi ritului. Spre
deosebire de un instrument pentru cei care vor să se iniţieze în studiul
mitului şi ritului. Spre deosebire de un dicţionar de concepte, columul
organizează materia după principii didactice, încercând să ofere un fir
conducător care să permită atât imersiunea în lumea polimorfă a miturilor şi
riturilor, cât şi revenirea la un plan de generalizare integrator şi la o
reflecţie critică avizată. Capitolele sunt legate între ele precum părţile unui
roman-fluviu, deoarece societăţile şi indivizii folosesc riturile şi miturile
în mod creativ şi flexibil, descompunând complexele mitico-rituale în unităţi
mai mici, cu care reconstruiesc permanent configuraţii noi”.
Georgiu, Grigore. Naţiune. Cultură. Identitate /
Grogore Georgiu. – Bucureşti : Ed.Diogene, 1997. – 464 p.
Tema identităţii naţionale a ieşit brusc din
manualele de istorie şi de antropologie culturală pentru a coborî pe scena
tulbure şi însângerată a istoriei reale. Este marea surpriză a sfârşitului de
secol şi de mileniu. Cum se explică această ,,reîntoarcere” a naţiunii şi a
etnicităţii? În locul cooperării dintre societăţi şi culturi, vom asista oare,
în secolul XXI, la ,,conflictul civilizaţiilor”? Ce semnifică noua febră a
identităţii, erupţia neaşteptată a naţionalismelor mari şi mici? O recădere în
tribalismul pre-modern sau un simptom al post-modernităţii?
Djuvara, Neagu. Civilizaţii şi tipare istorice : Un
studiu comparat al civilizaţiilor / Neagu Djuvara. – Bucureşti : Humanitas,
2006. – 566 p.
În umbra civilizaţiei majore, înainte ca aceasta
să dispară la rândul ei câte alte culturi n-au pierit fără urmă! Această imensă
dramă e astăzi trăită de mulţi cu nespusă intensitate. Trebuie să aparţii unei
asemenea culturi pe cale de a se stinge, sau care moare chiar înainte de a
înflori, pentru a înţelege nesfârşita disperare a acelora care asistă
neputincioşi la dispariţia inexorabilă a celor mai preţioase valori ale lor. Cu fiecare cultură care moare, o floare
unică se vestejeşte pentru a nu mai renaşte, o mireasmă incomparabilă se
risipeşte pentru totdeauna. Cei care astăzi sunt privilegiaţi şi aparţin
culturilor majore pot încă să se legene în iluzia perenităţii lor. Dar până
când?
Leclerc, Gérard. Mondializarea culturală :
Civilizaţiile puse la încercare / Gérard
Leclerc. – Ch.
: Ştiinţa, 2003. – 372 p.
Termenul de ,,mondializare” este întrebuinţat în mod
curent atât de opinia publică, câ şi de mass-media. El funcţionează în acelaşi
timp ca un adevăr indiscutabil şi ca o sursă inepuizabilă de discuţii şi
controverse. Deseori însă, termenul este restrâns la sfera economică, înţeleasă
stricto sensu. În această lucrare, accentul se pune pe dimensiunea
culturală a fenomenului.
Dar nu este oare mondializarea de asemenea – şi,
poate, mai ales – o apropiere între societăţi cu valori diferite,eterogene,
eventual conflictuale? Reprezintă oare zorii unei ere noi relaţiile strânse între
Orient şi Occident, Islam şi
Ploşniţă, Elena. Protejarea patrimoniului cultural în
Basarabia / Elena Ploşniţă. – Ch.
: Cartier, 2003. – 176 p.
În ciuda tuturor dificultăţilor care au
persistat în societate în perioada ţarismului rus, cât şi în deceniile
interbelice, comunitatea basarabeană a dorit să-şi păstreze avuţia culturală
moştenită şi să o transmită generaţiilor viitoare, depunând pentru aceasta
eforturi considerabile. Aceste eforturi s-au materializat prin înfiinţarea unor
instituţii specializate de tezaurizare a patrimoniului – instituţii muzeale cu
divers profil – , prin crearea unor comisii şi societăţi ştiinţifice – două
dintre ele remarcându-se în mod special: Comisia Gubernială Ştiinţifică a
Arhivelor din Basarabia şi Societatea Istorico-Arheologică Bisericească din
Basarabia. Însă punctul culminant al acestor strădanii l-a constituit
activitatea Comisiunii Monumetelor Istorice din Basarabia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu