vineri, 15 martie 2013

Starea poeziei stănesciene


Cititorii Bibliotecii „Onisifor Ghibu” au descoperit demult că poezia lui Nichita Stănescu vine spre ei cu un sunet al său încă neauzit, cu un fel de exuberanţă şi farmec şi chiar cu unele intenţii de cuceritor al domeniului lui.
A intra în conştiinţa publică înseamnă, în realitate, a păşi şi a se difuza în inconştientul public.
Ceea ce i-a făcut pe un grup de studenţi de la Facultatea de Litere, U.S.M., tutelaţi de doctorul în filologie Marin Postu să lanseze la simpozionul literar-ştiinţific – Geneza Universului în opera lui Nichita Stănescu.
Fireşte că poezia lui Nichita Stănescu se angajează într-o experienţă totală de limbaj; de aici şi deosebitele comunicări ale Feliciei Capcanari (Hazardul poetic stăncian), a Olgăi Apolonic (caracterul impresionist al textelor poetice stănesciene), a Cristinei Cosnicean (Motivul pietrei în lirica lui Nichita. Stănescu şi Anatol Codru) şi a Elenei Antofică (Temporalitatea înţeleasă stănescian) ce au demonstrat capacitatea poetului a sustrage materiale verbale, de a fi dincolo de acest limbaj şi de a-şi transcende condiţia ontologică.
Doctorul în filologie Marin Postu s-a axat pe un anumit sistem de semne, ce se autosemnifică pe sine într-un proces continuu, la care poetul Nichita Stănescu participă în mod voluntar sau involuntar, fiind obligat la aceasta de evoluţia firească a formelor de expresie.
Poetul Nichita Stănescu ne face să râdem, dar şi să plângem, din vario motive decât ne putem închipui şi putem fi siguri că acestea sunt la fel de autentice şi de îndreptăţite ca şi cele ţinând de domeniul evidenţei. Suferinţa de a fi „unic” şi ceea de a fi prea „general” ne-a convins că este un poet mare, şi a obţinut şi în acest început de mileniu, dreptul de a fi ascultat, dreptul de a fi conştientizat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu