Expoziţie virtuală
Germania nazist şi colaboratorii ei, in timpul celui
de-al doilea război mondial (1939-1945), au nimicit o mare parte a populaţiei
evreieşti europene. În cultura iudaică, evreii se referă adesea la Holocaust
prin termenul Shoah (cuvânt de origine ebraică însemnând "catastrofă"
sau "distrugere totală"). Holocaust are etimologie greacă: din holo
(întreg) şi kaustos (ars), desemnând iniţial ofranda religioasă a “arderii de
tot”.
Holocaustul a fost unul dintre cele mai groaznice
genociduri din istorie. Un genocid similar a fost cel al armenilor omorâţi de
turci sub conducerea lui Mustafa Kemal Atatürk, "părintele"
Republicii Turcia. Autorii Holocaustului au creat metodic mijloacele de a aduna
şi de a omorî milioane de oameni. Holocaustul a determinat adoptarea legilor
internaţionale împotriva încălcării drepturilor omului.
Evreii nu au fost singurele victime ale naziştilor în
timpul celui de-al doilea război mondial. Naziştii au încarcerat şi omorât şi
oameni care, pe motive ideologice, se împotriveau regimului naţional-socialist;
romi (vezi Poraimos); germani cu handicap mental şi fizic; soldaţi slavi
capturaţi în război, dizidenţi religioşi (Martorii lui Iehova etc.).
Vă oferim o enciclopedie originală şi bine documentată despre un război devastator
care a schimbat cursul istoriei. Este reflectat şi destinul tragic al evreilor în timpul celei mai mari conflagraţii din istoria omenirii.
Benz, Wolfgang. Holocaustul la periferie: Persecutarea şi nimicirea evreilor în România şi Transnistria în 1940 — 1944 / Wolfgang Benz — Ch. : Cartier, 2010. – 383 p.
În România, discuţiile referitoare la holocaust au început la sfârşitul
anilor 1990. Raportul final al Comisiei internaţionale pentru studierea
holocaustului în România (2004) marchează începutul unei culturi a memoriei în
România, din care mai fac parte un institut naţional şi un monument al
holocaustului în Bucureşti.
În Moldova, după prăbuşirea Uniunii Sovietice, două curente luptă pentru
supremaţie de opinie asupra naţiunii: românismul şi moldovenismul. Această
luptă de interpretare împinge holocaustul din Transnistria pe un loc aparte
secundar, dacă nu chiar terţ în dezbaterea cu privire la memoria societăţii.
S-ar putea afirma chiar că în dezbaterile este vorba mai puţin de memorie, cât
de supremaţii interpretativă a viitorului naţiunii, şi de aceea trecutul este
instrumentalizat aproape că după bunul plac în contextul mai larg al naţiunii
naţionale. Autorii sunt cercetători renumiţi ai holocaustului din România,
Germania, Marea Britanie şi SUA. Articolele referitoare la holocaustul din
România tratează diferite aspecte ale prigoanei în Transnistria şi reflectă
discuţia actuală privind responsabilitatea română şi germană.
Viaţa evreiască în Transilvania, cu rădăcini îndepărtate în tradiţia romane, constituie o
componentă a istoriei medievale şi
premoderne a acestei provincii, cu o pondere crescând în plan demographic,
ecomic şi social pe măsura apropierii de zorii modernizării. Perioada
interbelică, martoră a unei înfloritoare vieţi evreieşti de o remarcabilă
bogăţie şi variate a instituţiilor, manifetărilor şi realizărilor sale, se
încheie din păcate în tonurile sumbre ale prăbuşirii regimului parlamentar –
democratic, ale unor dictaturi succesive care deschid tragica epocă a
Holocaustului şi pentru evreii din Transnistria. Comunităţile existente astăzi,
grupate în jurul câte unei sinagogi aflate încă în funcţiune, cu marea majoritate a membrilor de vârsta a
treia, reprezintă mărturiile unui trecut grevat de vicistudinile unor dictaturi
şi prejudecăţi funeste, dar şi ele unei contribuţii incontestabille la creaţia
spirituală şi materială dintr-o zonă de o mare bogăţie interculturală a
României. Chiar dacă marea majoritate a evreilor români trăiesc astăzi în alte
zone ale lumii, crearea în ultimii 15 ani a unor centre academice de cultură
iudaică, pe un drum deschis pentru Transilvania de Institutul de Iudaistică şi
Istorie Evreiască “Dr. Moshe Carmiily” din Cluj, oferă posibilitatea păstrării
tradiţiei culturale evreieşti pentru generaţiile ce vor veni, această care
fiind menită a constitui o modestă cărămidă a unui astfel de edificiu durabil.

Credem că gestul de a opri de la publicare aceste documente are o forţă probatorie copleşitor de mare. Este un gest mai elocvent decât toate dovezile istorice posibile. În mod normal, această fărădelege pune capăt disputei despre holocaustul din România. Căci gestul de a pune pumnul în gură adversarului dovedeşte reaua credinţă a făptaşului, grija nefericită de a ascunde adevărul, preocupat sistematică şi conştientă de a împiedica aflarea adevărului. Această atitudine este caracteristică numai celor care ştiu că se înscriu în fals şi în minciună prin ideile şi tezele promovate. O astfel de idee este şi teza holocaustului din România.
,,În acest război acesta întins pe toată suprafaţa pământului, evreii nu
pot fi scutiţi de suferinţă, de asprimea şi mizeriile la care e supusă aproape
întreaga omenire. Dacă din lipsă de hrană şi din cauza traiului în condiţii sanitare insuficiente cad şi vieţi evreieşti, acesta
însemnează că legile de neînfrânt ale războiului – pe care nu noi l-am provocat
– supun şi pe evrei la plata tributului lor de sânge. Românii care luptă în
linia întâi, mor cu miile în fiecare zi.,,
Palmowski, Jan. Oxford
Dicţionar de Istorie Universală Contemporană de la 1900 până azi : în 2 vol. /
Jan Palmowski. - Buc.: ALL, vol. 1. - 2007. - 490 p.
Acest dicţionar este destinat atât publicului larg, cât şi celor care
studiază istoria, ştiinţelor politice şi relaţiile internaţionale. Primul său
obiectiv este acela de a oferi o relatare corectă şi amplă a faptelor şi
evenimentelor.
Dicţionarul nu se reduce la o simplă abordare descriptivă, ci prezintă în
mod echilibrat cauzele şi motivaţiile evenimentelor. El ne spune mai
degrabă de ce s-au petrecut evenimentele
într-un anumit fel, şi mai puţin cum s-au petrecut acele evenimente.
Orice dicţionar de asemenea dimensiuni trebuie să fie în mod inevitabil
selectiv în privinţa alegerii articolelor, iar această carte nu face excepţie.
Deşi nu era posibilă includere tuturor personalităţilor sau evenimentelor, s-au
făcut eforturi pentru ca selecţia articolelor să aibă o logică.
Roman, Liviu. Evreii din România
în perioada comunistă 1944 – 1965 / Liviu Roman. – Iaşi : Polirom, 2004. – 195
p.
Marcată de tragedia încă recentă a Holocaustului, populaţia evreiască a
devenit, după al doilea război mondial şi instaurarea regimului comunist în
România, victima unor campanii antisemite şi de limitarea a drepturilor şi
libertăţilor fundamentale. Noul tip de totalitarism i-a determinat pe cei mai
mulţi dintre evreii români să opteze pentru emigrarea către statul Israel,
recent creat. Mutaţiile semnificative în plan politic, economic, cultural şi
social ce i-au urmat sunt surprinse de autor din perspectiva obiectică a
istoricului. Sursele numeroase din arhive şi rigurozitatea ştiinţifică a
abordării contribuie la realizarea unui tablou general al comunităţii evreieşti
între anii 1944 şi 1965, oferind cititorilor o lucrare de referinţă pentru
înţelegerea istoriei contemporane a everilor din România.
Holocaustul evreilor români : Din mărturiile supravieţuitorilor / Andrei Pippidi.
- Iaşi : Polirom, 2004. – 523 p.
,,Ne-am obişnuit să credem că România este o excepţie istorică în multe
privinţe. Una din cele mai importante ar fi soarta evreilor din România în anii
celui de-al doilea război mondial. Timp de o jumătate de secol, românii au fost
ţinuţi în ignoranţă în legătură cu acest subiect. Nimeni nu va mai putea pretinde
că ignoră adevărul după acest volum, ce adaugă documentelor deja publicate
autenticitatea extraordinară a vocilor celor care au supravieţuit
Holocaustului.
În 1941 – 1942, 125.000 de evrei au fost deportaţi în Transnistria, de unde
cei mai mulţi nu s-au mai întors niciodată. Câţiva au supravieţuit însă, şi azi
mărturisesc despre această tragedie istorică, Datorită conjuncturii
internaţionale ce o reduse la situaţia de satelit al Germaniei naziste, România
a adoptat politica rasistă care, cînd nu condamna la moarte, ducea la frică şi
umilinţă.
Ioanid, Radu. Răscumpărarea
evreilor: Istoria acordurilor secrete dintre România şi Israel / Radu, Ioanid. –
Iaşi : Polirom, 2005. – 222 p.
,, În 1974, un pasager român cu paşaport diplomatic s-a îmbarcat pe
aeroportul din Zürich într-un avion cu destinaţia Bucureşti. Zborul a fost fără
evenimente. O dată ajuns la
Bucureşti însă, diplomatul a realizat cu groază că una dintre
valize – dată de o veche cunoştinţă cu puţin timp înaintea plecării – îi
lipsea.
Diplomatul era generalul Gheorghe Marcu, şef de divizie la Direcţia Generală
de Informaţii Externe, ramura de spionaj a temutei Securităţi. Iar cunoştinţa
care-i dăduse valiza era Shaike Dan, consilier de rang înalt al mai multor
prim-miniştri israelieni şi unul dintre cei mai respectaţi agenţi ai sistemului
de informaţii externe al Israelului. Valiza conţinea un milion de dolari, bani
daţi lui Marcu pentru a permite ca un anumit număr de evrei să emigreze în
Israel.
Întâlnirea de la Zürich
este doar un episod din istoria organizării de către guvernul român, în timpul
anilor postbelici, a unui tip de comerţ cu fiinţe umane, unul dintre cele mai
mari din întreg secolul XX: vânzarea evreilor români către Israel.”
- Heydecker, Joe J. Procesul de
la Nurnberg / Joe J. Heydecker. – Bucureşti : Orizontului, 2006. - 592 p.

Martiriul Evreilor din România /
Rosen Moses. – Bucureşti : EH HASEFER, 1991. -
317 p.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu