duminică, 20 decembrie 2015

Simpozion: Ion Vatamanu – Lecturi artistice




„Dispariţia lui nedreaptă face ca zeci de generaţii de tineri să piardă în persoana-i un exemplu imens şi irecuperabil: acela că orice ai face în viaţa asta, fie poezie, fie chimie, fie politică, la toate se asociază demnitatea de om şi bun patriot.” 
Dumitru Batîr


Să mă chemaţi să vă cânt


Să mă chemaţi să vă cânt,
dacă nu vreţi să vă risipiţi
la masa plină de bucate,
ca nişte cetăţi, ruinându-vă,
lângă copacii ce dau în frunză

Mai am o oră de cântec,
în care durerea o-ncerc
între dinţi,
arcul ei întins
mă umple cu tăioase săgeţi
Mai am o oră de cântec,
pătruns de iubire,
vă chem să pătrundeţi iubirea,
să scoateţi din străfundurile ei
împietriţii corali
Să mă chemaţi să vă cânt,
dacă nu vreţi să intraţi în primăvara
fără muguri şi frunze,
dacă ştiţi ce e vara,
ce e toamna,
ce-i viaţa şi moartea,
ce-i între ele.
Atât de puţine cuvinte mi-au rămas,
încât,
de nu mă chemaţi să vi le spun,
le uit şi pe-acestea,
şi atunci, ce-o să vă spuneţi unul altuia,
când n-o să mai aveţi cuvinte?
Să mă chemaţi să vă cânt,
căci fără cântecul meu,
vă va părăsi inima,

şi-atunci, ce-o să vă doară?
Pustiul? Nisipul?
Să mă chemaţi să vă cânt.




          Un om al pământului, patriot iubitor, cel care a suferit împreună cu poporul este Ion Vatamanu pe care am avut onoarea de al venera, în incinta bibliotecii Onisifor Ghibu”, Sala Nuciferă în mod deosebit pentru mana cerească ce a lăsat-o zecilor de generaţii de tineri.


La această frumoasă manifestare au fost prezenţi elevi de la Liceul Mircea Eliade” care ne-au prezentat un videoclip despre Ion Vatamanu şi ne-au încântat printr-un recital poetic Ion Vatamanu: „Mugurii poeziei”.



Editura ARC şi TIPO MOLDOVA (Iaşi) ne-au prezentat volumele: Contur de meditaţie”(colecţia Primăvara Poeţilor) şi Umbre. Poetul şi impreriul”, poeme inedite care au fost lansate în cadrul Festivalului de poezie „Ion Vatamanu sau Dimineaţa mărului” desfăşurat la Uniunea Scriitorilor din Moldova. 

La activitate am avut plăcerea să-l ascultăm pe preşedintele Uniunii Scriitorilor din Moldova, Arcadie Suceveanu vorbind despre Ion Vatamanu ca fiind omul care a ştiut să împletească mitologia populară, tradiţiile ţării în poeziile sale.



Pe final, Leontina Vatamanu, ne-a prezentat filmul documentar „Dor de Ion Vatamanu”.

Ion Vatamanu a rămas prin poeziile sale un poet pentru redeşteptarea naţională. El a rămas poetul excepţional chiar fiind un om modest. Poezia sa a avut şi va avea hyperoriginalitate.

Ion Vatamanu – Omul care a văzut lumea cu inima.

        


Ideal

Tu o frunză,
Eu o frunză.
Două frunze
Impreună,
Când s-adună,
Ştii ce fac?
Un copac.

Ţie ţi-i drag,
Mie mi-i drag
Un copac
Cu alt copac
Împreună,
Când s-adună,
Ştii ce fac?
Un meleag.
Tu un bulgăr,
Eu un bulgăr,
Iar doi bulgări
De ţărână
Împreună,
Când s-adună,
Ştii ce sânt?
Un pământ.
Ţie ţi-i drag,
Mie mi-i drag
Frunza cea de pe copac,
Pomul cel de pe meleag,
Frunza cântă pe copac,
Iar copacul pe meleag,
Iar noi doi, în umbra lui,
Îi cântăm pământului:
Mie mi-i drag,
Ţie ţi-i drag.












„Chimia şi poezia se împletesc inseparabil în viaţa lui Ion Vatamanu, aidoma naturii duale undă-particulă a luminii. Din clipa naşterii versului vatamanian, poezia basarabeană nu a mai fost la fel, parcurgând o schimbare de paradigmă.”
Sergiu Petru Palii

O, lume, auzi
Cum mă zdruncină în piept?
Durerea pe om
Îl face poet.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu