Cristea, Julia Maria. „Timp” şi „Sărbătoare” / Julia Maria Cristea. -
Bucureşti : Carpathia Press, 2006. - 128p.
„Timp” şi „Sărbătoare” este o carte care a fost întâi un ciclu de articole publicate, cele mai
multe dintre ele, în revista de cultură AGERO, de la Stuttgart. Ediţia prezentă
se întemeiază pe nişte eseuri, completate şi adăugite unde era nevoie. Ea
constituie doar schiţa – ori nucleul redus la esenţial – din ceea ce va putea
fi, Cartea de poveşti mitice, închepuită de autoare.
Publicarea acestei cărţi, m-a bucurat enorm, dar
m-a şi speriat puţin, deoarece mi-a stârnit un noian de întrebări la care
nu pot să răspund. Am reuşit
sa conturez cât de cât, sumar chiar, uriaşele resurse de
sensibilitate, căldură şi poezie a sufletului poporului nostru? Suntem poate
singura naţie care pentru fiecare moment al vieţii - trist sau fericit, are infinit
de multe cântece, versuri şi muzică născute din prea plinul trăirilor.
La fiecare articol mă gândeam - tăticu va fi fericit că scriu despre ceea ce a
iubit şi respectat cu sfinţenie şi credinţă o viaţă întreagă. El a avut un adevărat cult al pământului,
al naturii care era începutul şi sfârşitul, părinţii virtuali, lumea întreagă. Ne
spunea: când vă simţiţi rău, mergeţi cu picioarele goale pe pământ, îmbrăţişaţi
pomii şi împărtăşiţi-vă din energia dată lor de Dumnezeu.
Sunt tradiţii pe care le-am cunoscut, ori văzute
şi trăite, ori povestite de tatăl meu, cu tristeţe şi nostalgie
că "vremurile s-au schimbat" şi s-au uitat datinile străbune
care ne definesc ca naţiune." Ne pierdem rădăcinile - spunea el, şi un
popor fără rădăcini, ajunge să fie aşa precum ciulinii, duşi de vânturi pe
coclauri.
Cristea, Iulia Maria. Sărbători, tradiţii,
ritualuri, mituri... / Iulia Maria
Cristea. – Bucureşti : Editura OSCAR PRINT, 2007. – 369 p.
Autoarea a inclus aici diverse sărbători, inclusiv Tradiţii de Anul Nou, Sărbătoarea Crăciunului, Colinde, Sărbătoarea Paştelui.
În capitolul Tradiţii de Paşti sunt incluse semnificaţiile tradiţiilor pascale şi sărbătoarea învierii lui Isus Hristos.
În capitolul Sărbătoarea Crăciunului, autoarea vorbeşte despre rădăcinile tradiţiei, asimilarea Cultului Soarelui în sărbătoarea creştină a Crăciunului, Sărbătoarea solstiţiului de iarnă, denumită în spaţiul germanic „Julfest”, etimologia cuvîntului Crăciiun, precum şi personajul reprezentativ al Crăciunului, legende populare româneşti depsre Moş Crăciun, pomul de Crăciun, diferite modalităţi de sărbătorile a Crăciunului, oracolul de răciun.
Capitolul Sărbătoarea Paştelui unde se vorbeşte despre tradiţia şi importanţa păştii, ouălelor de Paşti înscrise pentru a proslăvi Învierea Mîntuitorului.
Autoarea a inclus aici diverse sărbători, inclusiv Tradiţii de Anul Nou, Sărbătoarea Crăciunului, Colinde, Sărbătoarea Paştelui.
În capitolul Tradiţii de Paşti sunt incluse semnificaţiile tradiţiilor pascale şi sărbătoarea învierii lui Isus Hristos.
În capitolul Sărbătoarea Crăciunului, autoarea vorbeşte despre rădăcinile tradiţiei, asimilarea Cultului Soarelui în sărbătoarea creştină a Crăciunului, Sărbătoarea solstiţiului de iarnă, denumită în spaţiul germanic „Julfest”, etimologia cuvîntului Crăciiun, precum şi personajul reprezentativ al Crăciunului, legende populare româneşti depsre Moş Crăciun, pomul de Crăciun, diferite modalităţi de sărbătorile a Crăciunului, oracolul de răciun.
Capitolul Sărbătoarea Paştelui unde se vorbeşte despre tradiţia şi importanţa păştii, ouălelor de Paşti înscrise pentru a proslăvi Învierea Mîntuitorului.
De Paşti, inima vine acasă / coord. Doina Topor. - Bucureşti : Elcesior MultiPress, s.a. . - 121p.
Paştele este sărbătoarea sărbătorilor, căci ne aminteşte învierea mântuitorului, cea mai mare minune care pune pe Isus în lumina cea adevărată a puterii sale dumnezeieşti. Paştele este sărbătoarea religioasă, mozaică şi creştină care se ţine primăvara, la date apropiate sau coincidente, atât în iudaism cât şi în creştinism. Cuvântul Paşti este - după unii lingvişti - de origine egipteană. El ar proveni din cuvântul Paseh, care înseamnă "Trecere" şi semnifica pentru poporul din valea Nilului ziua echinocţiului de primăvară, adică a trecerii soarelui din emisfera australă în cea boreală, precum şi ziua biruinţii lumii asupra întunericului. După alţi etimologi, cuvântul este de origine ebraică, provenind din Pesah, care însemna tot "Trecere", dar semnifica izbăvirea acestui popor din robia egipteană, adică trecerea prin Marea Roşie şi Pustiul Sinai în drum spre pământul făgăduinţei.
Paştele este sărbătoarea sărbătorilor, căci ne aminteşte învierea mântuitorului, cea mai mare minune care pune pe Isus în lumina cea adevărată a puterii sale dumnezeieşti. Paştele este sărbătoarea religioasă, mozaică şi creştină care se ţine primăvara, la date apropiate sau coincidente, atât în iudaism cât şi în creştinism. Cuvântul Paşti este - după unii lingvişti - de origine egipteană. El ar proveni din cuvântul Paseh, care înseamnă "Trecere" şi semnifica pentru poporul din valea Nilului ziua echinocţiului de primăvară, adică a trecerii soarelui din emisfera australă în cea boreală, precum şi ziua biruinţii lumii asupra întunericului. După alţi etimologi, cuvântul este de origine ebraică, provenind din Pesah, care însemna tot "Trecere", dar semnifica izbăvirea acestui popor din robia egipteană, adică trecerea prin Marea Roşie şi Pustiul Sinai în drum spre pământul făgăduinţei.
Granaci, Lidia. Sărbători, obiceiuri, tradiţii :
activităţi extracuare. Ghid pentru cadrele didactice / Lidia Granaci. –
Chişinău : Epigraf, 2006. – 176 p.
Prezenta lucrare se adresează cadrelor didacţite, studenţilor de la facultăţile de pedagogie, elevilor de la colegiile pedagogice. Lucrarea este constituită din patru compartimente. Două din ele se referă la sărbători, obiceiuri şi tradiţii, respectiv scenarii pentru activităţi educative. Astfel, se vorbeşte despre sărbătorile de iarnă (Moş Ajun, Moş Crăciun, Naşterea Domnului sau Crăciunul, Anul Nou, dar şi despre Sărbătorile de Paşte). În cel de-al treilea capitol sunt scenarii pentru activităţi educative şi este un scenariu pentru matineul Sărbătoarea de Paşti. În cel de-al patrulea capitol sunt două poezii Moş Crăciun scrisă de Grigore Vieru şi Să trăiţi, să-nfloriţi care au fost puse pe note muzicale şi pot fi foarte bune pentru activităţile extraşcolare.
Prezenta lucrare se adresează cadrelor didacţite, studenţilor de la facultăţile de pedagogie, elevilor de la colegiile pedagogice. Lucrarea este constituită din patru compartimente. Două din ele se referă la sărbători, obiceiuri şi tradiţii, respectiv scenarii pentru activităţi educative. Astfel, se vorbeşte despre sărbătorile de iarnă (Moş Ajun, Moş Crăciun, Naşterea Domnului sau Crăciunul, Anul Nou, dar şi despre Sărbătorile de Paşte). În cel de-al treilea capitol sunt scenarii pentru activităţi educative şi este un scenariu pentru matineul Sărbătoarea de Paşti. În cel de-al patrulea capitol sunt două poezii Moş Crăciun scrisă de Grigore Vieru şi Să trăiţi, să-nfloriţi care au fost puse pe note muzicale şi pot fi foarte bune pentru activităţile extraşcolare.
Hristos a înviat / alc. Silvia Ursachi. -
Ch. : Silvius Libris, s.a. - 160p.
«Christos a înviat!» (sau «Hristos a înviat!») e o formulă cu
care se salută creștinii, în majoritatea țărilor de tradiție creștină.
Răspunsul este «Adevărat a înviat!». Acest salut este de obicei folosit
după sărbătoarea Paștilor până la sărbatoarea Înalțării Domnului.
Învierea lui Iisus Hristos (Învierea Domnului) este un
fundament doctrinar și ritual pentru credința creștină - catolică,
ortodoxă și reformată. Este practic temelia bisericii pe care o
cunoaștem astăzi. Acest eveniment este relatat de scrierile vremii și de
apostolii lui Hristos. La început, învierea ca doctrină nu a fost
acceptată în Imperiul Roman cu excepția primilor creștini.
Sărbători şi obiceiuri: răspunsuri la chestionarele Atlasului Etnografic Român / (coord.: Ion Ghinoiu). - Bucureşti : Ed. Enciclopedică, 2001. - 439p.
Având ca scop general identificarea şi conservarea patrimoniului
cultural românesc, studiul „Sărbători şi Obiceiuri. Românii din
Bulgaria”, realizat de către Emil Ţîrcomnicu, Adelina Dogaru şi Lucian
David şi publicat cu sprijinul Departamentului pentru Românii de
Pretutindeni, reprezintă un corpus al tradiţiilor şi credinţelor unei
importante comunităţi româneşti sud-dunărene, localizată pe teritoriul
Bulgariei – între Vidin, Dunăre şi Timoc. Deşi separaţi de apele Dunării, românii de pe ambele maluri au fost
uniţi în mod necontenit printr-un grai comun presărat cu arhaisme, prin
arhetipuri culturale şi tradiţii ancestrale. Astfel că această
spiritualitate străveche ce a marcat bazinul Dunării este apreciată de
etnografi şi lingvişti drept un izvor neatins a cărei istorie încă mai
lasă loc surprinderii. Lucrarea de faţă trece în revistă momente, atitudini şi accepţiuni
ale românilor din regiunea dintre Vidin şi Timoc, evidenţiind o cultură
bogată marcată de o relaţie distinctă atât cu natura, cât şi cu
divinitatea.
Zahacinschi, Maria. Ouăle de paşti la români / Maria Zahacinschi. -
Bucureşti : Ed. Sport-Turism, 1992. - 102p.
La romani, obiceiul pregatirii oualelor de Pasti cunoaste
particularitati care confera traditiei semnificatii deosebite, integrand-o
deseori universului atat de fascinant al artei populare.
Cercetatorii Maria si Nicolae Zahacinschi au studiat zeci de ani traditiile legate de ouale de Pasti, alcatuindu-si o colectie de 4 000 de astfel de oua (donata Muzeului Taranului Roman) si prezentata intr-o carte publicata in 1992 la Editura Sport-Turism din Bucuresti.
v Pornind de la sinteza celor doi autori, prezentam si noi cititorilor nostri, in luna in care, la 19 ale ei, sarbatorim alaturi de toti crestinii ortodocsi Sfintele Pasti, cateva informatii legate de traditia oualelor pascale.
Cercetatorii Maria si Nicolae Zahacinschi au studiat zeci de ani traditiile legate de ouale de Pasti, alcatuindu-si o colectie de 4 000 de astfel de oua (donata Muzeului Taranului Roman) si prezentata intr-o carte publicata in 1992 la Editura Sport-Turism din Bucuresti.
v Pornind de la sinteza celor doi autori, prezentam si noi cititorilor nostri, in luna in care, la 19 ale ei, sarbatorim alaturi de toti crestinii ortodocsi Sfintele Pasti, cateva informatii legate de traditia oualelor pascale.
Fie ca lumina Învierii să vă umple sufletele de speranţa, linişte,
bucurie şi iubire!
Data pastelui pentru urmatorii 100 de ani
2000
30 aprilie
|
2001
15 aprilie
|
2002
5 mai
|
2003
27 aprilie
|
2004
11 aprilie
|
2005
1 mai
|
2006
23 aprilie
|
2007
8 aprilie
|
2008
27 aprilie
|
2009
19 aprilie
|
2010
4 aprilie
|
2011
24 aprilie
|
2012
15 aprilie
|
2013
5 mai
|
2014
20 aprilie
|
2015
12 aprilie
|
2016
1 mai
|
2017
16 aprilie
|
2018
8 aprilie
|
2019
28 aprilie
|
2020
19 aprilie
|
2021
2 mai
|
2022
24 aprilie
|
2023
16 aprilie
|
2024
5 mai
|
2025
20 aprilie
|
2026
12 aprilie
|
2027
2 mai
|
2028
16 aprilie
|
2029
8 aprilie
|
2030
28 aprilie
|
2031
13 aprilie
|
2032
2 mai
|
2033
24 aprilie
|
2034
9 aprilie
|
2035
29 aprilie
|
2036
20 aprilie
|
2037
5 aprilie
|
2038
25 aprilie
|
2039
17 aprilie
|
2040
6 mai
|
2041
21 aprilie
|
2042
13 aprilie
|
2043
3 mai
|
2044
24 aprilie
|
2045
9 aprilie
|
2046
29 aprilie
|
2047
21 aprilie
|
2048
5 aprilie
|
2049
25 aprilie
|
2050
17 aprilie
|
2051
7 mai
|
2052
21 aprilie
|
2053
13 aprilie
|
2054
3 mai
|
2055
18 aprilie
|
2056
9 aprilie
|
2057
29 aprilie
|
2058
14 aprilie
|
2059
4 mai
|
2060
25 aprilie
|
2061
10 aprilie
|
2062
30 aprilie
|
2063
22 aprilie
|
2064
13 aprilie
|
2065
26 aprilie
|
2066
18 aprilie
|
2067
10 aprilie
|
2068
29 aprilie
|
2069
14 aprilie
|
2070
4 mai
|
2071
19 aprilie
|
2072
10 aprilie
|
2073
30 aprilie
|
2074
22 aprilie
|
2075
7 aprilie
|
2076
26 aprilie
|
2077
18 aprilie
|
2078
8 mai
|
2079
23 aprilie
|
2080
14 aprilie
|
2081
4 mai
|
2082
19 aprilie
|
2083
11 aprilie
|
2084
30 aprilie
|
2085
15 aprilie
|
2086
7 aprilie
|
2087
27 aprilie
|
2088
18 aprilie
|
2089
1 mai
|
2090
23 aprilie
|
2091
8 aprilie
|
2092
27 aprilie
|
2093
19 aprilie
|
2094
11 aprilie
|
2095
24 aprilie
|
2096
15 aprilie
|
2097
5 mai
|
2098
27 aprilie
|
2099
12 aprilie
|
2100
1 mai
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu