joi, 6 noiembrie 2014

Lectura înaripează sufletul. (Voltaire)

În această vară, anotimp al lecturilor de vacanţă, cititorii Bibliotecii „Onisifor Ghibu” au fost invitaţi să citească mai multe şi diverse volume, sub genericul – Eu vara citesc! Ca în anotimpul poemelor lui Bacovia să se bucure de surprizele noastre. După ce s-au făcut totalurile, la etapa premiilor au fost invitaţi 10 cititori, cei mai fideli ai Bibliotecii „Onisifor Ghibu”. Fără îndoială că distincţiile au fost materializate tot prin cărţi, dar donate. Pentru a-i încuraja şi mai mult, am organizat o tombolă, în cât premianţii noştri, după ce extrăgeau un bilet, făcut sul, pe care era indicat numărul setului de carte, descopereau surpriza – fie că erau volume semnate de Clasicii literaturii române, sau cărţi de proză şi poezie ale autorilor contemporani, reviste istorice, enciclopedice etc., – bucuria completată de surpriză a fost una deosebită.
Pentru confirmare, vă oferim extrase din notiţele de mulţumire, lăsate de Premianţii concursului de lectură – Eu vara citesc! – organizat de Biblioteca „Onisifor Ghibu”.
Aşadar, Premiul mare i-a revenit, printr-o decizie aparte, dar votată unanim de toţi, actorului şi poetului Denis Chirtoacă, un select cititor al nostru, iată ce scrie el: „Un concurs foarte bine-venit, mai ales că e desfăşurat în cadrul perioadei estivale. Întrucât încadrează şi un concurs, vă îndemn să-l continuaţi, iar cărţile şi întâlnirile cu colegii noştri bibliofili e o splendoare!” (Denis Chirtoacă, actor şi poet).
Nicoleta Iftodi a fost atât de poetică, prin mesajul lăsat, încât îl reproducem integral:
„Îmi vine uneori un dor de ceruri,
Cu aripa lacrimii să-l şterg
Şi atunci eu deschid o carte,
Spre adâncimi eu prind s-alerg.
Dezbrac cuvintele de sensuri,
În spuma zilei le arunc
Şi-atât de goale ca un flutur
În alte gânduri le readuc”.
Biblioteca „Onisifor Ghibu”, chiar din inima Chişinăului, mişcă „sângele” capitalei, pompează lumina atât de necesară nouă, tinerilor, oamenilor sec. XXI absorbiţi de probleme. E o revenire către noi înşine de fiecare dată când evadez de dincolo aici. Un fel de ritual de metamorfoză, pe care nu am să-l înţeleg niciodată.
Pentru că „titlurile” valoroase de aici nu se înţeleg, ele se descoperă o dată cu tine. Se simt… Se dor! Se trăiesc!” (Nicoleta Iftodi, facultatea de drept, USM).
Liceenii alcătuiesc forţa majoră a lecturanţilor, iar cei doi premianţi sunt atât de confesionabili, încât am inserat mici fragmente de proză: Bujac Amanda, elevă în cl. X-a a Liceului Teoretic „Vasile Vasilache” notează: „După fiecare carte citită, puneam titlul acesteia pe hârtia ce urma să se utilizeze la tombolă. Nici nu observam cum se tot adună, nu-mi imaginam că pot fi categorisită drept „cititoare fidelă” şi că voi avea ocazia să stau printre alţi tineri literaţi care nu şi-au pierdut zilele de vară în zadar. Am primit o deosebită plăcere de la această întâlnire, sunt foarte recunoscătoare pentru cărţile pe care le-am primit, le voi citi cu o mare plăcere. Mi-ar plăcea să se mai organizeze tombole şi concursuri pentru ca interesul tinerilor faţă de literatură să crească, să apară o motivaţie şi să avem ocazia să câştigăm cărţi valoroase”.
Colegul ei de la „Liceul Teoretic „Minerva”, Spânu Dan afirma: „Eu cred că Biblioteca „Onisifor Ghibu” este cea mai bună bibliotecă, are cele mai bune cărţi şi volume. Mă ajută foarte mult  la orele de la şcoală. Vă mulţumesc din suflet de toate aceste concursuri interesante şi captivante. Primesc o mare plăcere când păşesc pragul acestei biblioteci.”.
Ne-a impresionat domnişorul Burdea Anatolii, student la A.S.E.M. care afirmă: „Mulţumesc Bibliotecii „Onisifor Ghibu” pentru un sortiment mare de cărţi. Frecventez aproape săptămânal biblioteca şi sunt mereu împăcat cu gândul că am ce citi săptămâna viitoare. Am o rugăminte foarte mare, să-mi daţi voie să i-au mai mult de trei cărţi şi mai mult de două săptămâni. Vreau să citesc mai multe cărţi vechi. Mulţumesc pentru cărţi noi, mai ales cele scrise de basarabeni. Vă mulţumesc pentru invitaţie!”.

Bucuria şi mulţumirea şi-au exprimat-o şi Neagu Nadejda şi Zolotoi Cătălina, ambele studente la U.S.M. Nadejda afirma: „Sunt nespus de bucuroasă datorită faptului că am fost prezentă la acest eveniment minunat al bibliotecii. Sunt profund impresionată de bravii cititori şi, în pofida faptului că tehnologiile informaţionale au evoluat, mirosul, culoarea, foşnetul cărţilor rămâne întotdeauna să fie pe primul loc printre cititori.”.
Cătălina confirmă: „Acest eveniment m-a impresionat prin căldura şi discursurile oferite de director şi angajaţi. Cred că literatura, cartea, în general, este o sursă necesară vieţii, ea dezvoltă gândul, personalitatea şi inima. În ziua de azi sunt multe posibilităţi de a lectura o carte, iar bibliotecile sunt locaşuri unde poţi nu doar să citeşti, ci şi să cunoşti noi oameni sau chiar viitori prieteni. Consider că aceste evenimente dezvoltă relaţiile dintre oameni şi sunt absolut necesare.”.
Dacă Vauvenargues zicea: „Cartea într-adevăr nouă şi originală ar fi aceea care ne-ar face să iubim vechi adevăruri”, atunci Constantin Noica venea cu o definiţie: „Cartea nu e rod, ci obiectul dragostei însuşi”.
Acesta este şi îndemnul imperativic al Bibliotecii „Onisifor Ghibu”, adresat cititorilor săi.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu