„Nu cred că ceea ce văd eu e ceea ce
vedeţi voi. Asta dacă nu cumva ceea ce vedeţi voi sunt tot nori vagi şi umbre
de materie” (McKean)
„Fiecare colţ îmi solicita atenţia…
Vocile se luau la întrecere cu alte voci. Culorile hainelor şi rochiilor
purtate de oameni erau în competiţie unele cu altele. Chiar tablourile de pe
pereţi păreau să concureze între ele pentru atenţia mea. Ce să ascult şi
încotro să mă uit?” (Tito)
„Am un simţ al culorii foarte puternic.
Văd curcubee într-o bucată de gheaţă, unele culori şi lumini îmi provocau
episoade maniacale şi euforice şi crize de chiot” (Donna Williams)
„Feţele pe care profesoara mea mă învăţa să
le desenez nu aveau nimic în comun cu conceptul meu despre faţă. Habar n-aveam
de ce faţa pe care se presupunea că trebuie să o desenez are un cerc… şi ouă cercuri mai mici în
jumătatea de sus, cu un… arc dedesubt. Deşi am învăţat să numesc „feţe” aceste
forme ciudate, ştiam că feţele nu sunt deloc aşa. Feţele constau din umbre…”
(Lucy Blackman)
Acestea
sunt doar câteva frânturi din experienţa unică trăită de persoanele cu autism. Ziua de 2 aprilie este declarată Ziua Internaţională de Conştientizare a Autismului,
aceasta nu înseamnă că în celelalte zile ale anului nu putem să ne mobilizăm
forţele pentru a ajuta, în măsura în care avem posibilitate, persoanele cu autism.
Astfel,
pe 13 aprilie 2016 în cadrul Bibliotecii „Onisifor Ghibu” a avut loc un seminar
de informare, motivare şi instruire pentru cei implicaţi în procesul de
învăţare a persoanelor cu autism, dar şi pentru toţi cei ce doresc să ajute în
vreun mod aceste persoane speciale.
Evenimentul
a fost realizat în colaborare cu Fundaţia Ancora Salvării şi finanţat de
Ambasada Olandei în Bucureşti, din cadrul proiectului „Informarea, un pas spre
integrarea copiilor cu dizabilități în societate”.
Invitatul
special al seminarului a fost Olga Bogdashina, mama unui copil autist care şi-a
dat toată silinţa să cunoască cauzele comportamentului diferit al fiului său
pentru al putea ajuta cât mai bine, devenind
astfel expert în acest domeniu.
Experienţa acumulată poate fi de mare folos pentru alţi părinţi şi profesori
care au în grija lor persoane autiste.
Autismul este o tulburare a creierului care interferă adesea cu abilitatea de a comunica şi de a relaţiona cu cei din jur. Semnele autismului se dezvolta aproape întotdeauna înaintea împlinirii vârstei de 3 ani, deşi această afecţiune este uneori diagnosticata abia mai târziu. În mod tipic, părinţii devin îngrijoraţi atunci când observă ca fiul/fiica lor nu începe să vorbească şi nu răspunde sau nu interacţionează ca şi ceilalţi copii de aceeaşi vârstă.
Deşi
această afecţiune durează toată viaţa şi determină diferite grade de izolare
socială, tratamentul poate aduce o ameliorare semnificativă în viaţa
persoanelor cu autism.
- probleme semnificative în dezvoltarea abilităţilor
de comunicare nonverbală, cum ar fi privirea ochi în ochi, expresii faciale şi
posturi ale corpului
- incapacitatea de a stabili relaţii de prietenie
cu copiii de aceeaşi vârstă
- lipsa interesului în a împărtăşi bucuria,
preocupările sau realizările cu alte persoane
- lipsa empatiei. Persoanele cu autism pot avea
dificultăţi în înţelegerea sentimentelor altor persoane, cum ar fi durerea sau
tristeţea.
Cum putem ajuta:
- nu forţaţi niciodată
contactul vizual direct
- nu abordaţi direct
persoana prin modalităţi în care este hipersensibilă.
- este important să le
permitem să-şi folosească modalităţile senzoriale preferate pentru a le „verifica
percepţia”
- întotdeauna prezentaţi
informaţia în modalitatea (senzorială) preferată de persoană. Dacă nu sunteţi
siguri care este folosiţi prezentarea multisenzorială şi urmăriţi ce modalitate
„merge”.
- ţine-ţi cont că ei pot schimba
canalele de percepere.
Trebuie înţelegem că „să fii autist nu înseamnă să fii incapabil
să înveţi. Dar înseamnă că există diferenţe în modul cum are loc învăţarea”
(Jim Sinclaire)
Aceasta este o pictură făcuta de un copil cu autism. Deşi la
prima vedere pare o mâzgăleală, pictura este foarte interesantă ca idee având
mai multe înţelesuri ascunse.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu