Expoziţie
virtuală
Grigurcu, Gheorghe. Un trandafir învaţă matematica. – Bucureşti: Ed. pentru Literatură,
1968. – 78 p.
Un trandafir învaţă
matematica
iar noi privim
spectacolul uimiţi.
Un trandafir
se-adună şi se scade
doar cu sine
însuşi
necunoscîndu-ne.
Unul dintre reperele cele
mai avansate pe linia modernismului îl reprezintă poezia lui Gheorghe Grigurcu,
apreciat şi în calitate de critic literar. Caracteristica principală a poetului
este puternica sa năzuinţă spre concentrarea lirică, despuierea expresiei de
orice retorism.
Poet de autentică vibraţie şi ţinută intelectuală, Gheorghe Grigurcu şi-a
găsit formula lirică proprie în peisajul poeziei noastre, absorbind atât de
personal unele influienţe, încât acestea nu mai pot fi indicate fără riscul
asocierilor gratuite. Este unul din poeţii care indică zona experienţelor
moderne pe care le încearcă astăzi lirismul românesc.
Grigurcu, Gheorghe. Salută viaţa. – Bucureşti: Albatros, 1972. – 78 p.
“Dacă ar exista un tablou al
elementelor poetice similar celui creat de Mendeleev, atunci opera lui Gheorghe
Grigurcu ar trebui introdusă în căsuţa metalelor rare, care dau duritatea (...)
el este, după opinia noastră, unul dintre cei mai importanţi poeţi ai
generaţiei sale.”
(Marian Popa)
Grigurcu, Gheorghe. Înflorirea lucrurilor. – Timişoara: Facla, 1973. – 72 p.
“Optând pentru o raţiune specifică
poeziei, alta decât raţiunea propriu-zisă, Gheorghe Grigurcu se înscrie printre
poeţii care încearcă să recreeze limbajul liric.”
(Al. Piru)
Grigurcu, Gheorghe. Amintiri din epoca de platină. – Chişinău: ARC, 2000. – 358 p.
Paginile ce urmează, cu foarte
puţine excepţii, au apărut, într-un ritm săptămânal, începând cu data de 15
iulie 1997, în coloanele ziarelor bucureştene România liberă şi Cotidianul.
În pofida titlului jucăuş sub care le-am aşezat, Amintiri din epoca de platină, ele îşi doresc un caracter grav,
constituind o frântură din cronica prezentului nostru comun, prezent care, deşi
se reclamă de la Revoluţia
anticomunistă, relevă, din păcate, destule aspecte ce nu ne îngăduie a uita
“epoca de aur”.
Grigurcu, Gheorghe. Fiindcă. – Bucureşti: Vinea, 2005. – 98 p.
În vreme ce
trupul ţi se surpă aidoma unui mic
castel de nisip
făurit de-un
copil
şi te-ntorci
dintr-odată şi-ţi spui:
frumuseţea nu e
nici viaţă nici moarte
dincolo sunt
stelele aici doar luminile lor
jucând într-un
fim.
Grigurcu, Gheorghe. Şterge soarele de praf ca pe-o mobilă. – Bucureşti: Vinea, 2006. – 150 p.
Şterge
Soarele de praf ca pe-o mobilă
lustruieşte-l
cu gândul dus în altă parte
apoi
deretică-n continuare fă ordine-n
restul
odăii năpădit de umbrele ude
ale unei
ploi care n-a căzut niciodată
şi-n cele
din urmă du-te la fereastră priveşte
copia de pe
cer a Soarelui din casa ta
atât de
izbutită încât juri că e cel adevărat.
Grigurcu, Gheorghe. Portretul
vântului. – Bucureşti: Vinea, 2011. – 80 p.
într-o
încăpere închisă
dar nu l-a
terminat
(mereu lipsea
câte ceva
ba un tremur al
buzei o roşeaţă o paloare
ba un rictus al
nepăsării celei preaomeneşti)
până când
într-o zi a deschis fereastra
lăsând
înăuntru o trâmbă de aer cald
şi
portretul s-a desăvârşit de la sine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu