Dragi utilizatori ai Bibliotecii "Onisifor Ghibu"! Vă propunem o expoziţie virtuală a celor mai renumite bildungsromane.
Expoziţia tematică de carte a fost realizată cu scopul de a familiariza
cititorii cu noţiunea de bildungsroman
şi de a prezenta capodoperele literaturii române şi a literaturii universale, care
abordează tema maturizării şi a formării unei personalităţi.
Bildungsromanul este un gen romanesc apărut în Germania, în sec.
XVIII, iar termenul se datorează filologului german Johann Karl Simon
Morgenstern. Acesta consideră bildungsromanul ca fiind „esenţa romanului, spre
deosebire de povestirea epică”. Bildungsromanul este un roman de formare sau de
formaţie care prezintă confruntarea unui personaj central, eroul, cu diverse
situaţii de viaţă, urmând o evoluţie, atât din punct de vedere moral, cât şi
psihologic, determinată de aceste confruntări.
Expoziţie virtuală
Bildungsromanele
literaturii române
Blaga,
Lucian. Hronicul şi cântecul vârstelor / Lucian Blaga. – Bucureşti : Ed.
Minerva, 1990. – 235 p.
Hronicul şi
cântecul vârstelor este o autobiografie ce se înscrie în genul
memoriilor şi al scrierilor non-ficţionale. Reale, în marea lor majoritate,
întâmplările din Hronic nu pot fi
totuşi citite ca un document obiectiv, deoarece ele au fost supuse unui proces
de selecţie şi ordonare teleologică în funcţie de un sens global. Conceput, aşadar, ca un bildungsroman, Hronicul
acoperă prima parte a vieţii lui Blaga, de la primele amintiri până la vârsta
de 24 de ani. Acesta este „pragul autobiografic” care separă perioada formaţiei
de perioada creaţiei mature. Asupra acestei perioade confuze, de căutări de
sine, scriitorul îşi propune să se întoarcă înarmat cu instrumentele cercetătorului
matur, care şi-a ordonat gândirea şi afectul, care şi-a limpezit perspectiva
asupra drumului în viaţă.
Romanul pune în centrul narativ al acţiunii formarea
personalităţii lui Felix, din acest motiv putem considera romanul „Enigma
Otiliei” un bildungsroman. Comportamentul, gesturile, atitudinea şi faptele
conturează încă de la început o fire raţională, lucidă, cu o mare nevoie de
certitudini, cu un spirit de observaţie foarte dezvoltat. Încă de la început
simte pentru Otilia o simpatie aproape spontană care se transformă în iubire,
fiind chinuit de lupta ce se dădea în adâncul sufletului sau între a crede
bârfele clanului Tulea şi a păstra o dragoste pură pentru fată. Odată cu
plecarea Otiliei la Paris rămâne deznădăjduit însă nu renunţă la carieră,
dimpotrivă, eşecul în dragoste îl maturizează, păstrând în suflet o iubire
inocentă. Este foarte lucid şi realist, înţelegând că într-o societate degradată
moral dragostea nu mai poate fi un sentiment pur, căsătoria fiind o afacere pentru
avere, deci pentru supravieţuire.
Creangă,
Ion. Amintiri din copilărie. Poveşti. Povestiri / Ion Creangă. – Bucureşti :
Ed. Vizual, 1996. – 285 p.
Evocând universul natal, Ion Creanga scrie, de
fapt, romanul formarii unei personalităţi.
Joaca, năzdrăvăniile, măruntele îndeletniciri gospodăreşti etc. îl pregătesc
pe Nică pentru o nouă etapă existenţială.
Întâmplările prin care trece el sunt evenimente de cunoaştere. Copilul îşi lărgeşte
sfera de sensibilitate şi înţelegere, se complică sufleteşte, se formează ca
om. Bildungsromanul "Amintiri din copilărie" are particularitatea
neobişnuită că nu prezintă formarea unui personaj ieşit din comun, ci îşi
propune să expună istoria unei copilării ca multe altele din mediul patriarhal.
Invocând cu reală modestie să nu pună accentul pe sine, autorul afirma :
"Aşa eram eu la vârsta cea fericită şi aşa cred că au fost toţi
copiii".
Povestea
lui Harap Alb este un veritabil roman de iniţiere şi formare. Harap Alb devine un erou
exemplar nu prin miraculoase însuşiri, ca în basmele populare, ci prin
autenticitatea lui umană, fiind adesea cuprins de frică şi având slăbiciuni
omeneşti. El parcurge o perioadă de iniţiere, cu scopul de a desprinde şi alte lucruri decât cele obişnuite, de a
învăţa şi alte aspecte ale unei lumi necunoscute până atunci, experienţă
necesară viitorului adult. Pentru aceasta, putem afirma cu certitudine, că
basmul lui Ion Creangă este un veritabil bildungsroman al literaturii noastre.
Eliade,
Mircea. Romanul adolescentului miop / Mircea Eliade. – Bucureşti : Ed. Litera,
2009. – 460 p.
Romanul arată viaţa adolescentului contemporan,
acela al generaţiei sale. Lipsa succeselor şcolare şi mondene devine o treaptă
către o altfel de împlinire. Ţelul pe care şi-l stabileşte adolescentul miop nu
este să ajungă ca alţii, ci să ajungă la
sine însuşi, adolescenţa fiind perioada esenţială a descoperirii de sine.
Învingându-şi slăbiciunile şi crescându-şi bogăţiile interioare, Eliade se
construieşte ca personalitate.
Adolescentul ajunge să caute răspunsul la întrebările despre suflet, despre
viaţă şi sensul ei, ajungând la concluzia că scopul vieţii nu este fericirea,
ci realizările eroice care pot fi înfăptuite.
Stere,
Constantin. În preajma revoluţiei : [în 3 vol.] / Constantin Stere. – Bucureşti
: Ed. Cartea Românească, 1991.
Vol. 1. –
577 p.
Vol. 2. –
494 p.
Vol. 3. –
729 p.
În preajma revoluţiei este un roman de inspiraţie
autobiografică. Scriitorul basarabean a elaborat acest roman, într-o manieră
oarecum inedită în epocă. Grefată placentar pe
biografia autorului, scrierea se organizează ca un bildungsroman ce urmăreşte formaţia, educaţia
şi evoluţia lui Ion (Vanea) Răutu. În
preajma revoluţiei este un roman-frescă, ce acoperă o perioadă de o jumătate
de veac, din a doua parte a secolului trecut până la începutul acestui secol.
El intră în categoria romanelor ciclice de inspiraţie socială, care pleacă din Viaţa la ţară până la Cronica de familie şi rămâne un roman al
formării şi trans-formării personajului, Constantin Stere apărând ca un
balzacian secretar al unei epoci.
Teodoreanu, Ionel. La Medeleni : [în 3 vol.] / Ionel Teodoreanu. – Bucureşti
: Ed. 100+1 Gramar, 1999.
Vol. 1. – 219 p.
Vol. 2. – 398 p.
Vol. 3. – 288 p.
„La Medeleni”
este un bildungsroman, unul dintre cele mai reprezentative din proza românească
interbelică. Cele trei volume sunt structurate pe criteriul vârstelor eroilor: copilărie,
adolescenţă, tinereţe şi al etapelor specifice, al determinărilor pe care
acestea le presupun. Opera lui
Teodoreanu este o trilogie închinată copilăriei şi adolescenţei, un poem
narativ peste care adie un vânt patriarhal. Dănuţ, Olguţa şi Monica sunt eroii
principali ai cărţii. Aflaţi la vârsta neliniştilor şi întrebărilor, înspre
maturizare, cei trei copii privesc viaţa cu inocenţă şi gravitate. Romanul redă
fapte, trăiri, întâmplări, la timpul prezent, altcumva spus, este în direct.
Bildungsromanele
literaturii universale
Bronte,
Charlotte. Jane Eyre / Charlotte Bronte ; trad. de Mirella Acsente. – Ed. a 2-a. –
Bucureşti : Ed. Leda, 2007. – 560 p.
Jane Eyre este un bildungsroman emoţionant care te poartă adânc în
inima experienţelor unor personaje foarte bine individualizate. Mica Jane,
orfană, e crescută de un unchi afectuos şi detestată de soţia acestuia care,
după moartea binefăcătorului, trimite copila la un orfelinat. Acolo e
înconjurată de simpatie şi se bucură de protecţia directoarei, după a cărei
plecare părăseşte orfelinatul, căutându-şi un post de institutoare privată.
Este angajată ca preceptoare la domul Rochester, om aspru care, în ciuda unui
chip lipsit de frumuseţe, o fascinează pe Jane care se îndrăgosteşte de el.
Jane se maturizează atât fizic, cât şi intelectual şi ştie să-şi manifeste
devotamentul şi dragostea de soţie.
Coelho,
Paulo. Alchimistul / Paulo Coelho ; trad. de Gabriela Banu. – Bucureşti : Ed. Humanitas Fiction, 2013. – 223 p.
Alchimistul
relatează
istoria unei iniţieri al cărei protagonist, tânărul păstor andaluz Santiago,
readuce cu succes în literatura contemporană tipologia picarescă. Demersul
alchimic – căutarea pietrei filosofale – îi revelă o triadă de valori mult mai
de preţ: Sufletul Lumii, Iubirea şi Limbajul Universal. Lecţia alchimică se aprofundează – sugerează
evoluţia protagonistului – prin curaj, speranţă şi înţelepciune, valori
cardinale pe care omul modern le-a abandonat din grabă, ignoranţă şi pragmatism
dezumanizant.
Dickens,
Charles. David Copperfield : [în 2 vol.] / Charles Dickens ; trad. de Cristina
Jinga. – Bucureşti : Adevărul Holding, 2011.
Vol. 1. –
591 p.
Vol. 2. –
575 p.
Naraţiunea romanului parcurge naşterea, copilăria,
adolescenţa şi prima tinereţe a lui David Copperfield, orfan de tată încă
înainte de a se naşte şi, de la zece ani, orfan de mamă. De la tandreţea mamei
şi a dădacei Peggotty, micul David ajunge să îndure cruzimea diabolică a
tatălui vitreg şi a surorii sale. Datorită ocrotirii mătuşii sale, Betsy
Trottwood, David poate studia şi duce viaţa unui tânăr gentleman, ajungând în
anturajul marilor avocaţi Wickfield şi Spenlow, ale căror fiice, Agnes şi Dora
, vor avea un rol decisiv în viaţa lui sentimentală. Căsătoria falimentară cu
fragila Dora, văduvia prematură, călătoria prin Europa şi consolidarea
prestigiului de scriitor constituie ultimele etape ale maturizării
protagonistului.
Dickens,
Charles. Marile speranţe / Charles Dickens ; trad. de Vera Călin. – Bucureşti :
Ed. Regis, s.a. – 544 p.
Considerat cel mai important roman al lui Dickens,
Marile speranţe descriu copilăria lui
Pip, orfan crescut de sora şi cumnatul său, şi tribulaţiile tinereţii sale la
Londra şi în Orient. Evenimente cruciale ale existenţei sale sunt: întâlnirea
din cimitir cu un ocnaş căruia Pip îi dă hrană şi o pliă pentru înlăturarea
cătuşelor, întâlnirea cu miss Havisham, strania mireasă bătrână şi renta lăsată
de binefăcătorul misterios, ocnaşul Abel Magwitch, ajutat cândva de personajul
principal.
Goethe,
Johann Wolfgang. Anii de ucenicie ai lui Wilhelm Meister ; trad. de Valeria
Sadoveanu. – Bucureşti : Ed. Univers, 1972. – 529 p.
Romanul relatează tribulaţiile sentimentale şi
peripeţiile tânărului Wilhelm, fiul unui negustor bogat, care preferă lumea
teatrului pragmatismului patern. Chiar dacă pleacă într-o călătorie, pasiunea
îl distrage de la afaceri, Wilhelm consacrându-se exclusiv vieţii teatrale, ca
dramaturg şi critic diletant, însoţind trupe, trăind peripeţii palpitante,
îmbogăţindu-se interior prin explorarea diversităţii omeneşti. Pentru Wilhelm,
teatrul a fost prima etapă a edificării lui interioare şi, înnobilat sufleteşte
de anii de ucenicie, va urma prescrierile societăţii care îi codificase
existenţa, căsătorindu-se cu Natalia, o doamnă care îi salvase cândva viaţa.
Hesse,
Hermann. Knulp. Demian / Hermann Hesse ; trad. de Claudiu Florian. – Bucureşti,
2006. – 283 p.
Demian este o carte despre
frumuseţea şi bucuria maturizării. Nu despre bătrâneţe, calm, detaşare şi eliminarea
pornirilor instinctive, ci despre bucuria de a-ţi descoperi propriul potenţial,
de a deveni mândru că eşti o persoană puternică şi distinctă, aparte şi, tocmai
din această cauză, înconjurată de oameni valoroşi, de acelaşi calibru (cu
semnul lui Cain pe frunte, cum ar zice Demian). E vorba de maturizare
ca înțelegere
a necesităţii de a merge pe propriul tău drum, indiferent unde duce acesta. Nu
destinaţia e importantă. Important este să mergi pe propriul tău drum.
Mann, Thomas. Muntele vrăjit : (în 2 vol.) / Thomas Mann ; trad. de
Petru Manoliu. – Bucureşti : Adevărul Holding, 2011.
Vol. 1. – 444 p.
Vol. 2. – 491 p.
Thomas Mann
reuneşte în Muntele vrăjit personae convalescente şi suferinde, contradictorii
în privinţa dorinţelor şi visurilor lor, fiecare simbolizând un popor al
Europei. Protagonistul romanului este tânărul inginer naval Hans Castrop,
vlăstar al unei familii aristocratice din Hamburg , sosit în sanatoriul internaţional
“Berghof” din Davos. Inactivitatea
profesională la acest sanatoriu e compensată de aprofundarea unei discipline
spirituale care îi îmbogăţeşte viaţa interioară. Iniţierea spirituală a lui
Castrop se datorează contactului cu persoane aparte, care îi stimulează
gândirea şi resursele intelectuale.
Rolland,
Romain. Jean-Christophe : [în 3 vol.] / Romain
Rolland ; trad. de Oscar Lemnaru. – Bucureşti : Editura Muzicală a Uniunii
Scriitorilor, 1973.
Vol. 1. -
349 p.
Vol. 2. -
570 p.
Vol. 3. -
651 p.
Acest bildungsroman marchează etapele existenţei
lui Jean-Cristophe Krafft, muzician german celebru, întruchipând, după
afirmaţia autorului, „un Beethoven în lumea de astăzi”. În succesiunea ei
cronologică, biografia muzicianului începe cu naşterea şi copilăria
protagonistului, apoi urmează adolescenţa şi maturitatea – perioade în care
sunt evocate spiritul rebel, meschinăria vieţii, prieteniile, viaţa afectivă
zbuciumată şi alte experienţe sociale. Părăsind această lume, Jean-Cristophe
invocă Rinul copilăriei sale, conceput ca viaţa „asumată în diversitatea ei”.
Stendhal.
Mănăstirea din Parma / Stenhal ; trad. de Anda Boldur. – Bucureşti : Editura de
Stat pentru Literatură şi Artă, s.a. – 559 p.
Romanul relatează povestea lui Fabeice Deldongo,
personaj afin, prin destinul tragic, cu Julien Sorel din Roşu şi Negru. Fabrice Deldongo îşi trăieşte copilăria în castelul
de la Grianta, la şaptesprezece ani fuge din sânul familiei pentru a-şi întâlni
eroul în toiul bătăliei de la Waterloo. Revenit în Italia, e luat sub protecţia
mătuşii sale. După patru ani de studii teologice, revine la Parma ca monsenior.
În scurt timp, ajunge la închisoare unde se îndrăgosteşte de Clelia, fiica
guvernatorului. I se naşte un fiu a cărui moarte precede cu puţin moartea
mamei. Doborât de pierderea femeii iubite şi a fiului său, Fabrice moare
curând. Acţiunea romanului circumscrie perioada 1798-1830, urmărind cronologia
protagonistului şi evoluţia societăţii în care trăieşte acesta.
Stendhal.
Roşu şi negru / Stenhal ; trad. de Doru Mareş. – Bucureşti : Adevărul Holding,
2009. – 556 p.
Acţiunea se desfăşoară în perioada septembrie 1826
– iulie 1831 şi relatează încercările unui tânăr de a-şi depăşi condiţia de
ţăran printr-o combinaţie de talent, muncă, decepţie şi ipocrizie. Roşu şi negru este istoria tânărului
Julien Sorel care, hrănit cu mitul gloriei napoleoniene, încearcă să îşi
depăşească umila condiţie socială. Prin titlu Stendhal a sugerat pasiunea,
crima şi, deopotrivă, cariera armelor şi sutana ecleziastică, dar şi culorile
ruletei, joc de noroc cu absurdul şi amoralitatea vieţii însăşi.
Verne,
Jules. Căpitan la cincisprezece ani / Jules Verne ; trad. : Simona Schileru,
Anghel Ghiţulescu. – Ch. : Prut Internaţional, 2011. – 396 p.
O temă importantă a romanului este iniţierea.
Eroul principal, adolescentul Dick Sand, este nevoit să cunoască, la doar
cincisprezece ani, toate greutăţile vieţii de adult şi să îşi asume o imensă
responsabilitate faţă de oamenii care îi încredinţează, într-un moment extrem
de complicat al existenţei lor, propriile destine. El este pregătit sufleteşte
pentru eroism în numele unei cauze nobile. În acest sens, Dick Sand este, mai
curând, un erou tragic, deoarece se confruntă cu voinţa oarbă a destinului care
îl pune la cele mai grele încercări. Adolescentul va ieşi învingător din
această luptă, dar copilăria sa se va încheia la o vârstă mult prea fragedă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu