Revistă bibliografică
Adrian Dinu Rachieru şi-a făcut apariţia în publicistică oarecum tîrziu
faţă de colegii de generaţie. Rachieru a debutat în schimb fără impreciziile şi
stîngăciile juvenţei. Stilul său a fost clar şi expresiv de la început, alert,
polemic, semn limpede de maturitate. Perspectiva pozitivistă nu-l face însă
nici încrîncenat şi nici uscat, căci autorul nu concede ştiinţei decît
mentalitatea, iar nu şi instrumentele de lucru. Tonul este mai degrabă
eseistic, dezinvolt, cu volute elegante în care strecoară umori benigne.
Opiniile sunt formulate răspicat, cu o claritate care arată limpezime a
judecăţii, iar argumentele par a fi, de cele mai multe ori, în afara oricărui
dubiu.
(Radu G. Ţeposu. Dicţionarul scriitorilor români)
VOLUME PUBLICATE:
– Orizontul lecturii (Eseuri de
Sociologie literară), Ed. Facla, Timişoara, 1983
–Vocaţia sintezei, (Eseuri despre
spiritualitatea românească), Ed. Facla, Timişoara, 1985
– Pe urmele lui Liviu Rebreanu, Ed. Sport-Turism, Bucureşti, 1986
– Cele două Românii? Ed. Helicon, Timişoara, 1993
– Scriitorul şi umbra (Sorin Titel),
Ed. Timpul, Reşiţa, 1995
– Poeţi din Bucovina, Ed. Helicon, Timişoara, 1996; Premiul Uniunii Scriitorilor din R. Moldova
– Marin Preda – Omul utopic, Ed. Eminescu, Bucureşti, 1996
– Liviu Rebreanu – Utopia Erotică, Ed. Augusta, Timişoara, 1997
– Elitism şi Postmodernism (Postmodernismul
românesc şi circulaţia elitelor),Junimea, Iaşi, 1999; ediţia a
II-a, Ed. Garuda-art (Chişinău), 2000
– Bătălia pentru Basarabia, Ed. Augusta, 2000; ediţia a II-a, Ed. Augusta, 2002
– Biblioteca din iarbă (cronici
fotbalistice), Ed. Augusta, Timişoara, 2002
– Alternativa Marino, Ed. Junimea, Iaşi, 2002
– Legea conservării scaunului (roman), Ed. Eubeea, Timişoara, 2002
– Globalizare şi cultură media, Ed. Institutul European, Iaşi, 2003.
– Viaţă de microbist, Ed. Augusta, 2004
– Legea conservării scaunului, Ed. Eubeea, 2004, vol II (Frica)
– Mutumania (cronici
fotbalistice), Ed. Augusta, 2005 (Premiul
Uniunii Scriitorilor din R. Moldova)
– Nichita – Un idol fals?, Ed. Princeps Edit, Iaşi, 2006 (Premiul pentru eseu – Salon Internaţional de carte,
Chişinău)
– Cei doi Hagi, Ed. Augusta-Artpress, 2007.
– McLumea şi cultura publicitară (Zece eseuri
despre psihosociologia publicităţii), Ed. Augusta-Artpress, Timişoara, 2008.
– Eminescu după Eminescu, Editura Augusta, Timişoara, 2009.
– Poeţi din Basarabia, Editura Academiei Editura Ştiinţa, Bucureşti-Chişinău,
2010.
Dicţionarul scriitorilor români / coord. : Mircea Zaciu, Marian Papahagi,
Aurel Sasu. – Bucureşti : Ed. Albatros, 2002. – 947 p.
Adrian
Dinu Rachieru, fiul învățătorului Ioan Rachieru și al Feliciei Rachieru (n. Strilciuc), este un
profesor universitar român, critic literar,eseist şi prozator, născut la 15 septembrie 1949, în localitatea Soloneț, județul Suceava. După absolvirea Liceului Ștefan
cel Mare din
Suceava, în 1966, urmează cursurile Facultății de Filosofie – secția Sociologie – de la Universitatea
din București (1966 – 1971). Este doctor în
sociologie al Universității din București cu teza Postmodernismul
românesc şicirculaţia elitelor în context postdecembrist (1999). Debutează în Viitorul social (nr.3, 1973). Debut
editorial cu vol. Orizontul lecturii
(1983), urmat de Vocaţia sintezei (1985)
şi Pe urmele lui Liviu Rebreanu (1986).
În prezent este decanul Facultății de Jurnalistică de la Universitatea Tibiscus din Timișoara.
Rachieru, Adrian Dinu. Poeţii din Basarabia : Un veac de poezie românească
/ Adrian Dinu Rachieru. – Bucureşti : Ed. Academiei Române ; Chişinău : Ştiinţa,
2010. – 677 p.
„Poeţi
din Basarabia” aspiră să
fie mai mult decât o antologie, ea se dorește a fi și o istorie critică, din
care să nu lipsească strădania de a distinge între literar și
cultural, între literatura adevărată (chiar minoră) și falsurile
realist-socialiste.”
(Răzvan
Voncu, Nici depozit, nici
manifest, în România
literară, nr. 44/2010)
„Datorită
profesionalismului organizării, pertinenței analizelor, echilibrului
aprecierilor, „Poeţi
din Basarabia” a deschis drumul cunoașterii de adâncime a unei
bune părți
a liricii scrise românește dincolo de Prut, în ultima sută de ani.”
(Dan
Mănucă, Poezie „moldovenească”
sau „românească?”, în Convorbiri
literare, nr. 5(185)/2011).
Rachieru, Adrian Dinu. Elitism şi postmodernism / Adrian Dinu Rachieru. – Chişinău : Ed. Garuda-art, 2000. – 286 p.
Trudind cu profesionalism echidistant, el edifică o viziune
proprie, a cărei infrastructură se individualizează autoritar faţă de numeroasele
şi stufoasele surse informative. Miza o constituie limpezirea fenomenului
românesc în context universal, lucru cel puţin dificil, întrucât el, sfidând
realitatea, o foloseşte totuşi ca pe un paleativ al virtualităţilor combinatorii.
În această situaţie, demersul lui Adrian Dinu Rachieru se loveşte mereu de
incongruenţa şi de lipsa unor repere structurale. Nici după un veac de la
naşterea sintagmei “pictură postmodernă”, noţiunea de postmodernism nu
rezonează cu aceea de postmodernitate. Autorul disociază cu dexteritatea
gânditorului rasat, nuanţând ambii termeni, într-o desfăşurare proteică. El
dezvăluie paradoxul că postmodernismul românesc nu are postmodernitate, ceea ce
duce la folosirea şi teoretizarea lor în contexte improprii. Omogen şi
transparent, studiul său cuprinde patru capitole, însumând, la rândul lor,
subtitluri care comunică între ele printr-un permanent fluid coordonator: I. Sensibilitatea
postmodernă, II. Generaţie şi postmodernism, III. Elite şi elitism, IV.
Postmodernismul românesc – o nouă formă fără fond? Acestea convieţuiesc între Câteva precizări şi Câteva concluzii: Tranziţie şi Postmodernitate. Primul capitol –Postmodernismul – o paradigmă în marş – pregăteşte argumentele de bază, care certifică, printre
altele, caracterul hermeneutic al cărţii.
(Gheorghe Lupu. Limba română, 2002, nr. 1-3 )
Sursa: http://limbaromana.md
Rachieru, Adrian Dinu. Pe urmele lui Liviu Rebreanu / Adrian Dinu Rachieru.
– Bucureşti : Ed. Sport-Turism, 1986. –
286 p.
„Pe urmele lui Liviu
Rebreanu” nu este o scriere cu aspecte inedite privind
viaţa şi opera lui Liviu Rebreanu, cu interpretări noi ale prozei sale. Este o
încercare de a-l înfăţişa, mai mult decît s-a făcut pînă acum, în relaţia om/
operă/ natură/ loc/ drum, de a surprinde modul cum s-a reflectat natura, locul,
oamenii locurilor în opera sa, dar, mai ales, de a-l înfăţişa pe el, pe
scriitor, în mediul familiar în care a gîndit, a muncit, a trăit, fie că e
vorba de satul copilăriei, de oraşele în care a învăţat, de Bucureşti, de Valea
Mare…
Rachieru, Adrian Dinu. Legea conservării scaunului : roman (trilogie). Vol. II : Frica / Adrian Dinu Rachieru. – Timişoara
: Ed. Eubeea, 2004. – 111 p.
Frica este
un roman ce
formează partea a doua a trilogiei „Legea conservării
scaunului”, proiectată de Adrian Dinu Rachieru,
continuă radiografierea (partială) a patologiei puterii şi
moravurilor ante şi postdecembriste. În preajma anului 1990,
profesorul şi romancierul Alex Trifa încearcă să-şi
îndeplinească, fără a avea însuşiri
volitive pe măsură, "planul
destinal" înainte de termen: să-şi vadă
încheiat "romanelul", să părăsească, în
sfârşit, satul Strâmtura, scop în care aşteptase pe la uşile
Inspectoratului, şi să întâlnească marea
dragoste după moartea soţiei, Maria, deşi,
intoxicat fiind de literatură, presimte că totul
se va consuma sub auspiciile unui deviant act textual.
Vasile Spiridon.
Sursa: http://convorbiri-literare.dntis.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu