Fii în pas cu cei
mai pasionaţi cititori din Chişinău!
4. A VENIT TATA
- Bine ca ne-ai
venit - dar lucrurile?
- Le-am lăsat la Buda,
la seful gării, om de încredere, mă pricep la oameni.?Cum se repara linia pe
Valea Prahovei, cum mă duc să le iau.
- Bine-bine, dă-le-ncolo
de lucruri, din pricina lor era să nu mai vii - ai luat şi scaunele?
- Absolut! Pe toate
trei.
- Bine-bine, dă-le-ncolo
de scaune - cum, trei, erau patru!
- Patru, cele din
lemn curbat, le-am luat - cum se repara linia pe Valea…
- Vorbesc de cele
de răchita, erau şi ele, patru - dar dă-l încolo pe-al patrulea, bine că ai
scăpat tu cu viaţă - ai luat şi covoraşul de la mama?
- Absolut! Şi
covoraşul de la mama-ta şi covoarele mari, paratarele - ţi-am spus: doua
căruţe, pline. Şi cărţile şi oalele şi perdelele…
- Şi perdelele!
Doamne, ce bine-ai făcut, o să avem şi perdele pe unde-om sta, să nu ni se uite
lumea drept în blid. Şi nu scoate picioarele din lighean, apa sărata vindeca
orice, totul. Dar ai umblat pe jos, mai omule, nu gluma - acum, că totul a ieşit
bine, pot să-ţi spun: atâta m-am blestemat ca te-am lăsat sa te întorci de la
Chişinău, din gară, când trenul nostru a pornit şi era ultimul tren pe care
Ruşii n-au pus mâna.
- N-a fost chiar
ultimul şi află: n-am avut nici o dificultate cu drumul, a fost exact cum ţi-am
explicat, pe hartă, situaţia de pe tren era…
- Pe hartă! Pe
teren! Dacă acela mai era teren! Dacă mai era si-tu-a-ţi-e! Rabdă, rabdă: sarea
ustura, dar vindeca - şi când au început să ne bombardeze… De cum am ieşit din
Iaşi, ne-au luat în primire, noroc că trenul nostru n-a fost atins…
Începutul romanului consemnează o
cădere din mit în istorie, menită să atenţioneze asupra tragediei copilului
izgonit din spaţiul idilic al „acasei”. În refugiu, Paul nu-şi va mai (re-)regăsi
paradisul, acesta rămânând pentru totdeauna localizat în satul Mana. Statutul
de refugiat a stigmatizat copilul, afectându-i impresiile, deosebite de acelea
pe care le putea avea într-o călătorie agreabilă. Chiar de la primele pagini
ale romanului se impune o frontieră între personajele-refugiaţi şi cele care
sunt „ne-refugiaţi”, nuanţată prin norme nescrise, vestimentaţie, mentalitate,
gastronomie.
Scris cu o intensitate dureroasă, romanul prezintă toate gândurile şi trăirile interioare ale copilului care nu se regăseşte în propria ţară. Romanul este asemeni unui drum de iniţiere în ceea ce va deveni viaţa pentru personajul principal, şi, de-a lungul lui, trăieşte o multitudine de experienţe ce marchează trecerea lui de la copilărie la adolescenţă.
Trăind cu şocurile unor evenimente care îl afectează decisiv, copilul rămâne integru din punct de vedere etic şi uman, constituind o lecţie de rezistenţă împotriva vicisitudinilor vieţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu