Pe data de 19 octombrie, Biblioteca ”Onisifor Ghibu” a găzduit
workshopul ONG-ului ”Academia de Inovare și Schimbare prin
Educație” care a avut ca scop împărtășirea celor mai bune
practici în cadrul Rețelei iEARN-Moldova, filialala națională
a Organizației Internaționale iEARN, cea mai mare rețea de școli
din lume care utilizează tehnologiile moderne pentru a implementa
proiecte educaționale cu impact global. Cei
mai activi profesori din rețea au vorbit despre proiectele pe care
le-au implementat în școlile din diferite regiuni ale țării
în colaborare cu parteneri internaționali. La eveniment au
fost prezenți reprezentanți ai Ambasadei SUA în Republica
Moldova, ai Oficiului Regional de Predare a Limbii Engleze și ai
ONG-ului ”Moldova World Children's Fund”.
Cei
prezenţi şi-au
exprimat opinia faţă de utilitatea proiectului şi impactul său
asupra rezultatelor reale ale predării limbii engleze prin introducerea în
predare a unor metode şi tehnici didactice moderne. Printre metodele
moderne discutate pe larg de profesori în cadrul trainingului
au fost: lecţia digitală, prezentarea power point şi slideshow,
blogul, învăţarea reciprocă, prezentarea video, lecţia
online, cărţile electronice, filmul etc.
Pe
lângă multe alte probleme menţionate, participanţii la training au ajuns să
facă şi un schimb de păreri privitor la faptul: „Cât de
uşor este să fii profesor de limba engleză astăzi în Republica Moldova? Care sunt provocările cu care se confruntă un profesor de
limba engleză?"
La
training au fost prezenți și profesori din SUA, sosiţi în
Republica Moldova prin intermediul unor programe de voluntariat. La
rândul lor, ei și-au împărtășit frumoasa
experiență obținută în Moldova, exprimându-și
încontinuare deschiderea spre colaborare cu profesorii de limba
engleză din Republica Moldova.
Unele
metode eficiente pentru schimbul de experienţă între
profesorii din diferite ţări, evidenţiate în discuţie, au
fost cele legate de mediul online: colaborarea prin mail, crearea de
bloguri personale ale profesorilor şi studenţilor, crearea unor
grupuri pe reţelele sociale ale profesorilor şi studenţilor, dar şi
pentru toţi cei interesaţi de învăţarea sau predarea limbii
engleze.
O
altă metodă intens deliberată în cadrul trainingului a fost
– fotointroducerea (predarea / învăţarea pe baza
fotografiilor relevante, folosite mai ales în descrieri).
Fotografia este o bună modaliatate pentru introducerea rapidă a
elevilor în subiectul temelor.
O
dorinţă exprimată unanim de profesori şi care ar fi, probabil,
cea mai importantă cale pentru un schimb de experienţă, în
special pentru profesori, ar fi unele deplasări, călătorii în
ţările anglofone (SUA, Anglia etc) pentru colaborarea şi schimbul
de experienţă cu profesorii de acolo.
Profesorii au mai remarcat că o metodă de învăţare a limbii engleze, la fel de
eficientă este – colaborarea cu mass-media prin difuzarea anumitor
emisiuni de limba engleză la anumite posturi tv, radio, ziare etc.,
cât şi organizarea de flash-mob-uri în limba engleză, cu
anumite ocazii, împreună cu elevi şi studenţi.
Alte
metode de predare care au alcătuit subiectul dezbaterilor au fost: metoda
interviului, colaborarea activă profesor-student (printr-o mai mare
libertate în exprimare la ore pentru elevi); lucrul în
grup (metodă modernă căreia trebuie să i se atragă o mai mare
atenţie din partea profesorilor); prezentările video, audio care au
un mare impact prin învăţarea atât auditivă, cât
şi vizuală şi care contribuie la dezvoltarea memoriei, atenţiei
şi capacităţii de concentrare ale elevilor.
Blogul,
prezentările video, audio, - activitatea online, în general, este totdeauna şi cea mai bună posibilitate de colaborare
internaţională şi poate ajunge până în cele mai
îndepărtate colţuri ale globului.
O
idee fructuoasă care ar duce la îmbogăţirea cunoştinţelor
de limba engleză, dar şi la o mai bună cunoaştere a spaţiului
anglofon, în opinia participanţilor, ar fi organizarea de
festivităţi, sărbători, petreceri în şcoli, cu ocazia unor
zile internaţionale care au tangenţă cu spaţiul anglofon.
Un
aspect prioritar pentru schimbul de experienţă între
profesorii şi studenţii din diverse ţări este participarea la
conferinţe şi festivaluri internaţionale.
O
doleanţă a tuturor participanţilor a fost aceea ca, pe viitor să
fie organizate unele traininguri privitoare la instruirea în
creare de bloguri, site-uri, plaforme, pagini web şi a altor
modalităţi de comunicare online de promovare / învăţare
eficientă a limbii engleze.
“Pentru
aceasta, - a specificat Daniela Munca-Aftenev, moderatoarea
evenimentului şi unul din trainerii proiectului, - este necesar ca
mai întâi profesorii să vină cu propriile proiecte bine
concepute calitativ şi pregătirea unor traineri buni, axaţi
anume pe acest subiect. Aceasta, cu timpul, se poate realiza, dacă
există o dorinţă comună, şi mai ales dacă vom crea tot mai
multe punţi de colaborare pe plan internaţional”.
În
final, oaspeţii din SUA au menţionat că programele de studiu din Republica Moldova sunt bune, profesorii, la rândul lor, depun eforturi
mari pentru implementarea lor, dar este nevoie, totuşi, de o mai
activă colaborare şi schimb de experienţă la nivel internaţional.
Şi în mod deosebit, o mai strânsă colaborare între profesorii
de limba engleză din spaţiul postsovietic, între ţări
precum ar fi: Moldova, Azerbaijan, Belorus, Ucraina etc. Trainerii americani au
accentuat că sunt mereu deschişi pentru colaborare în
dezvoltarea unor noi proiecte comune, schimb de experienţă,
acordarea de asistenţă pentru scrierea unor programe de predare / învăţare a
limbii engleze cât mai accesibile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu