55 de ani
de la stingerea din viaţă a
scriitorului român
(1 dec.
1892 – 9 martie 1961)
Cezar
Petrescu (n. 1 decembrie 1892, Cotnari, Iaşi - d. 9 martie 1961, Bucureşti) a fost un romancier,
nuvelist, traducător şi gazetar român, redactor la Adevărul, Dimineaţa, Bucovina, Ţara nouă, Voinţa, fondator şi codirector,
alături de Pamfil Şeicaru, al revistei
social-politice şi culturale Hiena (1919-1924).
Date biografice
S-a născut la Hodora-Cotnari, judeţul Iaşi, fiu al
inginerului Dimitrie Petrescu, profesor la Şcoala agricolă Trifeştilângă Roman, unde viitorul scriitor a şi învăţat între 1901-1903. Urmează liceul la Roman şi, apoi, la Iaşi, unde îşi ia
bacalaureatul în anul 1911. Obţine licenţa în drept
în anul 1915.
Cezar Petrescu, scriitor fecund,
care, pe urmele lui Honoré de Balzac, aspira să scrie o nouă "Comedie umană", oCronică
românească a veacului XX. Este cunoscut, totodată, ca unul dintre cei mai
de seamă gazetari ai primei jumătăţi a secolului trecut.
Alături de Lucian Blaga, Adrian Maniu şi Gib Mihăescu întemeiază revista Gândirea în anul 1921. Este fondator al
ziarelor Cuvântul (1924) şi Curentul 1928; director al ziarului
oficios România în 1938 şi al revistei ''România literară'', 1938- suprimate în 1940; membru al Academiei
Române, din 1955. Se afirmă ca romancier
cu romanul "Întunecare" (1927-1928).
Obţine Premiul naţional pentru
literatură în 1931 şi Premiul de Stat pentru dramaturgie în 1952 pentru piesa Nepoţii gornistului -
colaborare cu M. Novicov.
Opera
Opera lui Cezar Petrescu cuprinde circa 70 volume -
romane , nuvele, piese de teatru, proză fantastică şi literatură pentru copii,
studii, note de călătorie şi memorialistică.
Cronica românească a veacului XX
· Rodul pământului
· Scrisorile unui răzeş, 1922
· Război şi pace
· Întunecare,2 vol., 1927 - 1928
· Ochii strigoiului, 1942
· Plecat fără adresă
· Sosit fără adresă
· Calea Victoriei, 1930
· Greta Garbo, 1932
· Duminica orbului, 1934
· Carlton
· Oraş patriarhal, 1930
· Ciclul 1907 - Mane,
Tekkel, Fares, 1937
· Noi vrem pământ, 1938
· Pământ … mormânt,
· Comoara regelui Dromichet, 1931
· Aurul negru, 1934
·
Apostol, 1933 şi 1944 - Scris în memoria primului sau
dascǎl, Nicolae Apostol.
Literatură pentru copii
· Fram, ursul polar, 1931
·
Cocârţ şi bomba atomică, 1945
·
Pif - Paf - Puf, 1945
·
Omul de zăpadă, 1945
·
Iliuţă copil, 1945
·
Neghiniţă, 1945
Expoziţie virtuală
Petrescu,
Cezar. Aranca, ştima lacurilor. –
Bucureşti: Minerva, 1973. – 251 p.
Era cu toată atenţia magnetizata în altă parte. Am
ridicat ochii după privirea lui spre cer. Şi l-am înţeles îndată, respectîndu-i
la coma încordare care-i crispase obrazul palid-verzui şi-i aprinsese
scînteieri fosforice în pupile.
Acolo, în adîncul înalt al văzduhului, cu
albastrul glacial şi calm, se desfăşura o rapidă dramă a singurătăţilor. Mută
şi îndeobşte fără spectatori
Petrescu,
Cezar. Aurul negru. – Cluj-Napoca: Dacia, 1984. – 527 p.
Cerul era străveziu şi înalt, fără pată.
Lumina, bălaie ca mierea.
Era o primăvară lină, cum au mai trecut pe aicea
mii. Raza s-a alungat jucăuş cu o gîză. S-a furişat, subţiată, prin ochiurile
frunzarului fraged. A stătut tremurînd dezmierdare vicleană de somn, pe gene.
Mîna omului din cerdac a lunecat răpusă de toropeală. Şi în aceeaşi clipită,
degetele căzînd au smuls perdeaua cea groasă care astupa arătarea de mult
aşteptată.
A fost ca o dezlegare de vrajă.
Valea s-a deschis deodată cu sclipet de arme, de
coifuri, de scuturi, în soare, şi cu oamenii vechi ai acestor ţinuturi.
Petrescu,
Cezar. Baletul mecanic. – Bucureşti:
Minerva, 1975. – 389 p.
Baletul
mecanic
este o carte singulară nu numai în proza lui Cezar Petrescu, dar şi în
literatura nostra interbelică. Singularitatea sau ciudăţenia ei stă nu atît în
neobişnuitul balet de păpuşi mecanice, din a doua parte a romanului, invenţia
cu care straniul constructor de geniu Coppelius vrea să revoluţioneze arta şi
viaţa, cît în transferul ostentativ de simboluri sociale şi umane.
Petrescu,
Cezar. Carlton. – Bucureşti: Gramar, 1994. – 401 p.
Romanul Carlton
un e un documentar reportericesc, ci un roman psihologic, de profundă analiză a
comportamentului uman în faţa destinului imprevizibil.
Petrescu, Cezar. Drumul cu plopi. – Bucureşti: Ed. pentru literatură, 1961. – 678 p.
Apariţia unui cuprinzător volum de nuvole ale lui
cezar Petrescu cum e acesta de faţă prilejuieşte şi chiar impune discutarea mai
multor probleme privitoare la începuturile sale scriitoriceşti precum şi la
întreaga sa operă literară şi pubblicistica.
Petrescu,
Cezar. Dumineca Orbului. –Bucureşti: Jurnalul Naţional, 2011. – 298 p.
În Dumineca
Orbului acţiunea se întinde de-a lungul unei singure zile şi poate fi
rezumată în cîteva cuvinte: doi tineri se cunosc pe peronul Gării de Nord, se
îndrăgostesc şi îşi dau întîlnire pe mai tîrziu. E o melodramă în care se
reflectă cinematograful anilor’ 30, dar şi o satiră deloc tandră a vieţii din Capitală, cu
umbrele, viciile şi politicienii ei. Cine aşteaptă un happy-end trebuie să ştie că autorul este un sadic depresiv şi că,
în romanul lui Cezar Petrescu, Dumineca Orbului cade într-o zi de 13.
Petrescu,
Cezar. Greta Garbo. – Craiova: Crisadi, 1992. – 319 p.
Eleva Alina Gabor, printr-o nefastă asemănare cu
celebra actriţă Greta Garbo, trăieşte o adevărată dramă. Nedreptăţită flagrant
şi pedepsită pentru această asemănare. Alina părăseşte liceul, placa în lume,
se adunca în vîltoarea vieţii şi vrea să plătească vieţii şi oamenilor
deopotrivă cu aceeaşi monedă cu care viaţa i-a plătit, să se răzbune pe
origine, fără alegere. Din victimă îngenuncheată, înfrîntă şi aproape să fie
strivită, Alina se ridică, se scutură de trecutu-i potrivnic, ia o nouă
înfăţişare; îşi ia, cu alte cuvinte, destinul în răspăr. Apucă armele otrăvite
care erau s-o doboare şi le întoarce contra semenilor. Întîlnirea cu adevărata
Greta Garbo, care îi propune s-o dubleze în filme, nu duce totuşi, la curmarea
destinului ei tragic.
Petrescu,
Cezar. Întunecare. Vol. 1. – Bucureşti: Litera Internaţional, 2010. – 365 p.
Origine citeşte sau reciteşte romanul Întunecare, scris de Cezar Petrescu în
anii imediat următori primei conflagraţii mondiale, poate fi într-o situaţie de
natură să-i trezească, cel puţin, dacă nu răspunsuri ferme la nedumeriri ivite
între timp, atunci, cu certitudine, anumite interogaţii.
Petrescu, Cezar. Întunecare. Vol. 2. – Bucureşti: Litera Internaţional, 2010. – 361 p.
Întunecare este un titlu ce a ajuns
să conţină în sine mai multe sensuri, cel antropologic
destinal fiind, desigur, cel mai profund. Dar acest înţeles va fi – pentru
mulţi cititori – corelat mereu şi cu semnificaţii sociale şi psihologice. De
ce? Pentru simplul motiv că baza socială şi cea psicologica din orice război,
răscoală sau revoluţie aduc la suprafaţă multe feţe ale întunecării.
Oricum, Întunecare
a lui Cezar Petrescu rămîne un reper literar major, unul dătător de seamă atît
pentru istoria literaturii române. Cît şi pentru evoluţia luminărilor şi
întunecărilor colective, periodice, ale poporului nostru.
Petrescu,
Cezar. Proză fantastică. – Iaşi: Junimea, 1986. – 160 p.
Se vede lesne că fantezia excepţională a
prozatorului e nutrită cu lectura despre ocultism şi –ara-psihologie, cu
scrieri sfidînd ordinea cotidianului trăit; fantome, demoni, practici secrete,
coşmare, tulburări fiziologice, magie şi esoterism, acestea impulsionează
propriile demersuri de creator.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu