Cu ocazia revenirii autumnale în Teritoriul liric al culturii basarabene.
Expoziţie virtuală
Gheorghe GRIGURCU (16 aprilie 1936, Soroca), critic literar şi poet.
Urmează Liceul „Emanoil Gojdu” din Oradea, între 1950 şi 1954. Îşi continuă
studiile la Facultatea
de Filologie a Universităţii din Cluj. Îndeplineşte după absolvirea facultăţii
în 1958, funcţia de secretar al Societăţii de Ştiinţe Istorice şi Filologice
din Oradea, apoi, între 1959 şi 1965, profesează în învăţămîntul
preuniversitar, la şcoli de diferite grade din acelaşi oraş. Între anii 1965 şi
1974 este redactor la revista „Familia”. Şi-a luat doctoratul în 1975 la Universitatea din
Bucureşti. Debutează ca elev, în 1952, la ziarul „Crişana”, revenind în presă, după mai bine de un deceniu, la „Familia” cu critică şi cronică literară, publică versuri, dar se afirmă cu articole şi cronici literare la revistele „Steaua”, „Vatra”, „Tribuna”,
„Viaţa românească” (aici fiind o vreme, după 1990, redactor), „România
literară” ş.a.
Unul dintre cei mai importanţi critici români postbelici, autorul este, tipologic, un călinescian. Scenariul articolelor sale se repetă invariabil: parcurse calm, cărțile recenzate sunt citate sistematic, analiza constituindu-se din enunțuri critice descriptive, urmate întotdeauna de citatele exemplificatoare. Gheorghe Grigurcu supune poezia sau critica unui decupaj expert şi apoi compune un soi de colaje comentate. Inserțiile sale au adeseori şi somptuozitatea, şi aspectul paradoxal al modelului călinescian.
Unul dintre cei mai importanţi critici români postbelici, autorul este, tipologic, un călinescian. Scenariul articolelor sale se repetă invariabil: parcurse calm, cărțile recenzate sunt citate sistematic, analiza constituindu-se din enunțuri critice descriptive, urmate întotdeauna de citatele exemplificatoare. Gheorghe Grigurcu supune poezia sau critica unui decupaj expert şi apoi compune un soi de colaje comentate. Inserțiile sale au adeseori şi somptuozitatea, şi aspectul paradoxal al modelului călinescian.
(Dicţionarul general al literaturii române: E/K.
Bucureşti, 2005.)
Premii şi distincţii:
· Premiile Uniunii
Scriitorilor din România, ale Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova,
Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti;
· Premiile revistelor
„Familia”, „Convorbiri literare”, „Poesis”, „Euphorion”, „Mozaic”, „Cuget
liber”;
·
Premiul naţional „Tudor
Arghezi” (Tg-Cărbuneşti);
·
Premiul oraşului
Bistriţa;
·
Premiul Serilor de la Brădiceni ;
·
Premiul Festivalului
Internaţional de Poezie Emia (Deva);
·
Premiul Asociaţiei
Culturale „Duiliu Zamfirescu (Focşani)”;
·
Premiul „Opera
Omnia” al Uniunii Scriitorilor din România;
·
Premiul de poezie (Deseşti, Sighet);
·
Premiul „Virgil Mazilescu” (Corabia);
·
Premiul Naţional Monica Lovinescu-Virgil
Ierunca, 2009.
Poezie
·
Un trandafir
învață matematica (1968)
·
Trei nori (1969)
·
Râul
incinerat (1971)
·
Salută viața (1972)
·
Înflorirea
lucrurilor (1973)
·
Apologii (1975)
·
Rigoarea
văzduhului (1978)
·
Contemplații (1984)
·
Cotidiene (1986)
·
Oglinda și vidul (1993)
·
Un izvor
bolborosind înăuntrul termometrului (1996)
·
Nimic n-ar trebui să cadă (1997)
·
Amarul Târg (1997)
·
Dealul purtat de scripeți (1999)
·
Spațiul dintre corole (2000)
·
Acul și steaua (2001)
·
De unde până unde (2002)
·
Natură moartă și vie (2003)
·
Calendar (2004)
·
Fiindcă (2005)
·
Castele în Spania (2005)
·
Șterge soarele de praf ca pe-o mobilă (2006)
·
Muzeu (2008)
·
Cerc și punct (2010)
·
Nimic n-ar trebui să cadă (2011)
Critică,
istorie literară, publicistică
·
Miron
Pompiliu şi Junimea (1969)
·
Teritoriu
liric (1972)
·
Idei și forme critice (1973)
·
Bacovia - un
antisentimental (1974)
·
Poeți români de azi (1979)
·
Critici
români de azi (1981)
·
Printre
critici (1983)
·
Existența poeziei (1986)
·
De la Mihai Eminescu la Nicolae Labi ș (1989)
·
Peisaj
critic, I, II, III (1993, 1997, 1999)
·
E. Lovinescu
între continuatori și uzurpatori (1997)
·
Cum am
devenit stalinist (1997)
·
A doua viață (1997)
·
Imposibila
neutralitate (1997)
·
Dialoguri
crude și insolite (1999)
·
Amurgul
idolilor (1999)
·
Poezie
română contemporană, I, II, (2000)
·
Amintiri din
epoca de platină (2000)
·
În răspăr (2001)
·
Repere
critice (2001)
·
În jurul
libertății (2003)
·
În pădurea de
metafore (2003)
·
Post-texte (2003)
·
Jocul
literaturii și
al sorții (2004)
·
Vorbind,
în colaborare cu Laszlo Alexandru şi Ovidiu Pecican (2004)
·
De la un
critic la altul (2005)
·
La ce oră
vine dentistul (2005)
·
Din Jurnalul
lui Alceste (2005)
·
Fișele unui memorialist (2006)
·
Opinii în
genere inconfortabile (2007)
·
Breviar
Cioran (2007)
·
Întrebări,
răspunsuri, întrebări, interviuri (2007)
·
provocare
adresată destinului. Convorbiri cu Dora Pavel (2009)
·
Exerciţii de adevăr (2011)
Poetul şi criticul Gheorghe Grigurcu
în colecţiile Bibliotecii "Onisifor Ghibu"
Poetul şi criticul Gheorghe Grigurcu
în colecţiile Bibliotecii "Onisifor Ghibu"
Dacă ar exista un tablou al elementelor poetice similar celui creat de Mendeleev, atunci opera lui Gheorghe Grigurcu ar trebui introdusă în căsuţa metalelor rare, care dau duritatea (…) el este, după opinia noastră, unul dintre cei mai importanţi poeţi ai generaţiei sale (Marian Popa).
POEZIA lui Gheorghe Grigurcu
INTERIOR
Deşi un roi de cuvinte îţi caută sufletul
şi scrinul e dureros ca o rădăcină smulsă
şi gesturile-adorm în lămpi
şi simţurile se trezesc sunt utile ca nişte scaune.
„Optînd pentru o raţiune specifică poeziei, alta decît raţiunea
propriu-zisă, Gheorghe Grigurcu se înscrie printre poeţii care încearcă să
recreeze limbajul liric”.
Al. Piru
Al. Piru
COTIDIAN
Caritabile frunze încercînd să-şi stăpînească
nevoia de-a plînge
sughiţuri fără stil să nu
mai lăsăm unghiile să obosească atît.
În vazele de lacrimi de cristal
veghează încă rîpi şi străzi sălbatice.
„Poet de autentică vibraţie şi ţinută
intelectuală, Gheorghe Grigurcu şi-a găsit formula lirică proprie în peisajul
poeziei noastre, absorbind atît de personal unele înfluienţe, încît acestea nu
mai pot fi indicate fără riscul asocierilor gratuite. Este unul din poeţii care
indică zona experienţelor moderne pe care le încearcă astăzi lirismul
românesc.”
Ştefan Augustin Doinaş
Un trandafir învaţă matematica : versuri / Gheorghe Grigurcu. –
Bucureşti : Editura pentru Literatură, 1968. – 74 p.
Planete prizoniere în pendul
bat orele nepăsătoare
la trupul şi sufletul nostru,
aliniază orele dezrădăcinate,
continuă să cînte, mecanice larve,
pe care doar căldura cărnii noastre
le-nalţă înapoi în cer.
Deşi
s-a impus şi ca important critic literar, Gheorghe
Grigurcu ramîne, întîi
de toate, în sufletul său, poet. „Mărturisesc
că n-aş fi dorit să
fi scris decît poezie şi
aforisme (aforismele: cel mai apropiat reflex al poeziei în cugetare)” – mărturiseşte
el însuşi într-o „însemnare” din Un trandafir învaţă matematica. Spiritul
puternic reflexiv care dublează sufletul de poet al
autorului marchează astfel zona proximă
care atrage, ca un magnet, poeticul: aforismul. Aforismul ca o potenţare
a poeticului. O condensare a poeticului, dozată
excelent, către limita de implozie. Limita, însă,
evitată cu talent, prin turnuri de stil sau opriri bruşte
care păstrează intactă,
emoţia poetică. Emoţie
care, la poetul Grigurcu, are izvorîri personale,
surprinzătoare, în cotidianul aparent anost.
Elisabeta Bogatan
CRITICUL Gheorghe Grigurcu
A fi scriitor în vremurile noastre / Gheorghe Grigurcu.
– Beclean : Ed. Clubul saeculum, 2007. – 96 p.
Opera Maestrului e
impresionantă şi complexă. Abordînd cu o dexteritate vocaţională critica
literară, dar – în egală măsură – şi poezia, Gheorghe Grigrcu a ridicat, prin
tot ceea ce scrie, valoarea literară la înălţimea exigenţelor sale asupra
operei celorlalţi. Gheorghe Grigurcu autentifică un destin rar în cultura
română. Spirit luptător, moral, nu a cedat nici o sintagmă din rigorile
estetice şi etice cu care evaluează fenomenul literar contemporan, într-un
context social şi politic lezat de spectrul abdicării, mai ales în zona
culturii. De-a lungul anilor, cititorii l-au reţinut şi ca un polemist temut,
intransingent, în egală măsură, stabilind şi ordinea valorilor care va
structura ierarhiile viitoare, mai ales în poezie, mult timp de acum înainte.
Aurel Podaru
Amintiri din epoca de platină / Gheorghe Grigurcu. –
Chişinău : Ed. ARC, 2000. – 358 p.
După cum afirmă însuşi autorul, paginile
volumului, cu foarte puţine excepţii, au apărut, într-un ritm săptămînal,
începînd cu data de 15 iulie 1997, în coloanele ziarelor bucureştene România liberă şi Cotidianul. În pofida titlului jucăuş, volumul îşi doreşte un
caracter grav, constituind o frîntură din cronica prezentului nostru comun,
prezent care, deşi se reclamă de la Revoluţia anticomunistă, relevă, din păcate,
destule aspecte ce nu ne îngăduie a uita „epoca de aur”.
Căutător de adevăr, cum s-a spus, criticul e nu
numai prin intermediul creaţiilor altora, ci şi prin sine. Orice analiză e o
propulsare spre sinteză, orice sinteză e o încoronare a unei analize. Critica e
un mod de a vedea lumea creaţiei (ca şi lumea în genere, implicată precum un
nucleu în orice act creator) prin mijlocirea flăcării beatice şi pedepsitoare.
Întrebări, răspunsuri, întrebări / Gheorghe Grigurcu.
– Bistriţa : Ed. Pergamon, 2007. – 591 p.
„Volumul de faţă întruneşte majoritatea
interviurilor pe care le-am acordat din 1999 pînă azi. Care ar fi justificarea
sa, dată fiind condiţia oarecum ingrată a speţei în chestiune, aparent captivă
a publicaţiilor în care apare, purtînd amprenta efemerului inclus prin
definiţie în jurnalism? Merită oare să detaşăm asemenea texte pentru a le
impulsiona o nouă etapă de viaţă, livrească? Întrebare căreia, punîndu-mi-o
repetat, mi-am permis a-i da un răspuns afirmativ. Deoarece interviul posedă,
în principiu, două aspecte. Pe de o parte reprezintă consemnarea conjuncturală
a unor opinii, impresii, opţiuni, reacţii etc, pe de alta are şansa de-a oferi
ceva mai mult…”
Gheorghe Grigurcu
10 februarie 2007
Repere critice / Gheorghe Grigurcu. – Chişinău : Ştiinţa, 2001. –
271 p.
Premisa de la care porneşte Gheorghe Grigurcu în
cartea sa Repere critice este că
rolul criticii în literatură e unul foarte important. Lacunele criticii ce
comentează, interpretează şi apreciază operele literare pot avea repercursiuni
dintre acela mai nefaste asupra evoluţiei unei literaturi. De aceea, şi critica
trebuie, la rîndul ei, comentată, interpretată, ierarhizată, supusă unui „control”
riguros. Avem nevoie, prin urmare, şi de o metacritică exigentă, capabilă să
discearnă valorile. Iar Gheorghe Grigurcu îşi propune în columul său să „facă
ordine” în critica literară românească, să scoată în evidenţă atuurile şi
deficienţele acesteia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu