Ziua Internaţională a Familiei este celebrată la data de 15 mai, în
conformitate cu Decizia Adunării Generale a ONU, adoptată prin Rezoluţia 47 / 237
din 20 septembrie 1993. Obiectivul principal al acestei zile este de a sublinia
importanţa familiilor în societate şi a promova valorile familiei – egalitatea,
împărţirea responsabilităţilor casnice, dragostea, combaterea tuturor formelor
de violenţă împotriva femeilor, copiilor, persoanelor bătrâne.
În colecţiile Bibliotecii „Onisifor
Ghibu” se regăsesc diverse informaţii
despre importanţa mediului familial sănătos. Vă oferim posibilitatea de a vă
informa despre valorile familiale, rolul colaborării dintre şcoală şi comunitate
în formarea unui bun cetăţean al societăţii, despre importanţa cunoaşterii
psihologice a copilului, pentru a avea o relaţie perfectă în comunicarea
părinţi – copii – educaţie.
FAMILIA – INSTITUŢIE CU VALOARE SOCIALĂ DEOSEBITĂ: CUNOAŞTERE, COMUNICARE, INTERACŢIUNE
Expoziţie virtuală
Familii sănătoase – piloni fundamentali ai unei societăţi sănătoase
Colac,
Tudor. Familia: valori şi dimensiuni culturale
/ Tudor Colac. – Ch. : Ed. Universul, 2005. – 248 p.
„Ca
o categorie etnologică microstructurală familia s-a impus, prin complexitatea
şi multilateralitatea manifestărilor sale, abea la o etapă relativ târzie de
dezvoltare. Însă familia a fost dintotdeauna modul generator de cultură şi
civilizaţie, prin care fiecare popor şi-a exprimat devenirea istorică, gândirea
şi sensibilitatea, aspiraţiile spre sublim, evoluţia spre o viaţă mai bună. În
acest sens un rol de seamă revine valorilor materiale şi spirituale care compun tradiţiile
familiale moştenite şi reclădite de fiecare generaţie… ” (Tudor Colac).
În volumul dat autorul aduce foarte multe argumente
ce relevă importanţa familiei în dezvoltarea culturii populare la români,
transmiterea vechilor tradiţii de creaţie în artă, dar şi receptivitatea faţă
de inovaţiile în tehnica muncii creatoare curente.
Drepturile
copilului lipsit de sprijinul familial / Centrul pentru Drepturile Omului
din Moldova. – Ch., 2009. – 12 p. : il.
„Orice
copil care este, temporar sau definitiv, lipsit de mediul său familial, sau
care, în propriul interes, nu poate fi lăsat în acest mediu, are dreptul la
protecţie şi ajutor special din partea statului” (Art. 20, Convenţia ONU cu
privire la drepturile copilului).
Republica Moldova a aderat la Convenţia Internaţională
cu privire la drepturile copilului, prin Hotărârea Parlamentului nr. 408-XII
din 12 decembrie 1990.
Familia şi
cultura păcii în Moldova : Materialele Conf. Intern.,17 noiembrie 2007, Chişinău
; coord. : Vlad Ciubucciu [ș. a]. – Ch., 2008. – 238 p.
În
cadrul Conferinţei au fost prezentate comunicări în patru secţiuni: Familia, şcoala şi comunitatea – parteneri
în promovarea culturii păcii; Familia şi dezvoltarea social economică durabilă;
Familia, credinţa şi cultura păcii; Cultura comunicării şi cultura păcii.
Comunicările au fost susţinute de lectori
universitari, doctoranzi, avocaţi, psihologi, profesori de la şcoli şi licee,
reprezentanţi ai diverselor Asociaţii şi ONG-uri.
Lecturând cartea putem afla despre: carenţe şi
atuuri ale procesului educativ în familie, rolul părinţilor în prevenirea dependenţei de
jocurile computerizate, colaborarea familiei, a şcolii şi a comunităţii în educarea
morală a tinerilor, turismul ca factor de devenire al familiei durabile etc.
Filipescu,
Ion P. Tratat de dreptul familiei / Ion P.
Filipescu. – Ed. rev. şi compl. – Bucureşti : Ed. ALL, 1993. – 570 p.
Familia
este o formă de relaţii sociale dintre oamenii legaţi între ei prin căsătorie
sau rudenie. Familia formează obiect de reglementare în domeniul de aplicare a
unor legi speciale. Relaţiile în familie prezintă aspecte personale şi
patrimoniale.
În volumul dat sunt reflectate principiile generale
ale dreptului familiei: ocrotirea căsătoriei şi a familiei, ocrotirea
intereselor mamei şi a copilului, principiul căsătoriei liber consimţite între
soţi, principiul egalităţii în drepturi dintre bărbat şi femeie, obligaţie de
întreţinere dintre părinţi şi copii, adopţia, ocrotirea minorului prin apărarea
intereselor acestuia etc.
Jacobson,
Bonnie.
Salvează-ţi căsnicia în cinci minute pe
zi : Strategii simple pentru a-ţi îmbunătăţi relaţia de cuplu / Bonnie
Jacobson, Alexia Paul ; trad. de Iulian Moga. – Bucureşti : Litera, 2013. – 190
p. – (Dezvoltare personală).
Viaţa de cuplu devine adesea plictisitoare, iar
zilele fericite de la început par uitate din diverse cauze: eşecuri în carieră,
probleme de sănătate, dificultăţi financiare. Autorii acestui volum încurajează cititorii să
nu-şi facă griji, deoarece o căsnicie fericită este la îndemâna oricui, dar cu
condiţia de a acorda relaţiei de cuplu cinci minute zilnic. Cinci minute în
care partenerii de viaţă se pot face unul pe celălalt fericit prin metode
simple: o îmbrăţişare, un cadou oferit fără un motiv anume, reacţii
înţelegătoare în diferite momente dificile din viaţă, comunicare empatică şi
emoţională între parteneri.
Interesul
pentru problematica complexă a ocrotirii şi educaţiei copilului privat sau
dezavantajat de familie a constituit motivul investigaţiei ştiinţifice
desfăşurată de autoare. În urma acestei cercetări s-au formulat unele sugestii
cu privire la perfecţionarea metodelor de asistenţă socială a familiei aflată
în dificultate, prevenirea destrămării familiei şi întărirea ei, creşterea
responsabilităţii familiei pentru
educarea copiilor, pentru îngrijirea bătrânilor etc.
Stern, H.
H. Educarea părinţilor în lume / H. H. Stern ; trad. : Ina-Otilia Ghiulea, Nadia Răutu.
– Bucureşti : Ed. Didactică şi Pedagogică, 1972. – 200 p.
Autorul
ne propune un studiu al apariţiei şi evoluţiei în anii ’50-’60 ai secolului
trecut, în patru mari ţări europene şi SUA, a unor activităţi de educare a părinţilor sub diverse forme:
şcoli pentru viitori părinţi, şcoli pentru mame, educarea familială, îndrumarea
părinţilor, educarea în vederea vieţii de familie, educarea autorităţii
părinteşti. Aceste acţiuni s-au întreprins în scopul de a influenţa atitudinea
părinţilor prin măsuri educative, pe de o parte acţionând asupra tinerilor în
preajma căsătoriei şi a asumării responsabilităţii de părinte, iar pe de altă
parte, prin sfătuirea, ajutorarea şi informarea părinţilor în domeniul
îngrijirii şi al educaţiei pe care le-o datorează copiilor lor. Aceste
experienţe sunt relevante şi pentru societatea contemporană.
Ştefan, Cristina. Familia monoparentală : O abordare
politică / Cristina Ştefan ; pref. de Mihaela Miroiu. – Ed. a 2-a, rev. – Iaşi : Polirom, 2006. – 312 p.
După
cum menţionează prefaţatoarea volumului dat: „Cristina Ştefan argumentează
pentru un model partenerial şi pentru
modelul egalităţii de şanse. În societatea modernă, negocierea legilor, a
regulilor şi a alcătuirii instituţiilor s-a desfăşurat preponderent (cel mai
adesea exclusiv) între bărbaţi, femeile fiind, din punct de vedere normativ,
anexe ale capilor de familie. Când ele insele devin astfel de capi, societatea intră în derivă şi nu
ştie unde să le aşeze: în rând cu toată lumea sau deviant faţă de ea”. Din
acest volum aflăm care sunt politicile de protecţie a maternităţii şi a
familiei, despre inegalităţile şi şansele familiei monoparentale, provocări
privind democratizarea familiei, perspectivele pentru politicile publice
privind familia etc.
Vocea
părinţilor : Alternative pentru copii cu
disabilităţi / Asoc. pentru Persoane cu Disabilități de Intelect Humanitas
din Moldova ; coord. : Aurelia Racu. – Ch. : Ed. Ruxanda, 2004. – 84
p. : il.
De
prin anii ’90 persoanele cu disabilități au devenit obiectul atenţiei opiniei
publice din Republica Moldova. Schimbările de esenţă, acceptarea acestei
categorii sociale cu drepturi şi şanse egale este un proces de durată. În acest
drum lung integrarea socială şi comunitară a copiilor cu disabilităţi joacă un
rol important în construcţia treptată a societăţii inclusive a viitorului. Tematica tratată în acest număr al ediţiei seriale
„Vocea părinţilor” este relevată în articole ale unor specialişti în domeniu, reflectând asupra recunoaşterii
învăţământului special ca subsistem al învăţământului general, integrării şi incluziunii, necesitatea reformelor în cadrul sistemului
învăţământului special în condiţiile democratizării societăţii etc.
Familia,
şcoala şi comunitatea – parteneri în formarea unui bun cetăţean al societăţii
Caron, Gerard. Cum să susţinem copilul în funcţie de temperamentul său: la şcoală şi acasă / Gerard Caron ; trad. de
Carmen Viviana Serni. – Bucureşti : Ed. Didactica Publishing House,
2009. – 324 p.
Cu
toate că au fost deja scrise nenumărate lucrări care tratează dezvoltarea socio-afectivă şi intelectuală a
copilului, originalitatea acestei cărţi constă în totala apropiere (holistică)
de copil, datorită cunoaşterii temperamentului său dominant. Autorul vă invită
să intraţi în minunatul univers al copilului!
Comşa, Gheorghe. Cunoaşterea copilului la intrarea în clasa întâi /
Gheorghe Comşa. – Târgovişte : Ed. Pandora, 2006. – 92 p.
Pornind
de la premisa că obiectivele cadru şi de referinţă ale celor două cicluri de
şcolarizare – preprimar şi primar – se bazează pe o bună cunoaştere a
dezvoltării psiho-sociale a copilului, conţinutul „aptitudini de şcolaritate”
este constituit dintr-un ansamblu de capacităţi şi trăsături, cu niveluri între
anumite limite şi care vizează toate dimensiunile personalităţii copilului.
Dintre acestea, tot mai importante se apreciază a fi capacitatea de a comunica
şi de a se relaţiona eficient în grupul social.
Crain,
William. Dreptul la copilărie : Cum să ne lăsăm copiii să-şi trăiască firesc copilăria
în societatea actuală, orientată spre performanţă / Wiliam Crain ; trad. de
Anacaona Mândrilă. – Bucureşti : Ed. Lucman, 2003. – 270 p. : il. – (Succesul
copilului meu).
Autorul
pledează cu multă căldură pentru dezvoltarea firească a însuşirilor specifice
primilor ani de viaţă, demonstrând că ele au o valoare perenă. Cartea este un
îndrumar de preţ pentru părinţii care doresc să-i ofere copilului lor şansa de
a se dezvolta armonios, complex, de a creşte şi a se maturiza cu bucurie.
Pentru aceasta părinţii trebuie să vadă în copil, la diferite etape ale
dezvoltării sale, un explorator
cutezător, un cercetător al naturii, un artist plastic, sau poet, sau lingvist
etc. Copilul are o serie de abilităţi valoroase, de a
căror dezvoltare depinde bogăţia personalităţii sale adulte, încrederea în
sine, dragostea de învăţătură pe durata vieţii, echilibrul său sufletesc.
Cuzneţov,
Larisa. Etica educaţiei familiale /
Larisa Cuzneţov ; Inst. de Şt. Pedagogice şi Psihologice. – Ch. : ASEM, 2000. – 300 p.
După
cum se menţionează în prefaţa volumului, lucrarea dată intenţionează să
contureze în ansamblu tendinţele dezvoltării familiei şi a educaţiei copilului,
elucidând mai multe teme: familia ca
secţiune psihopedagogică, stilurile şi conţinuturile educative ale familiei
contemporane, aspecte psihopedagogice ale relaţiilor părinţi-copii, părinţi –
adolescenţi, rolul şi locul bunicilor în educarea copiilor, esenţa şi
mecanismul conflictelor părinţi– copii şi profilaxia acestora etc.
Cuzneţov,
Larisa. Tratat de educaţie pentru familie. Pedagogia familiei / Larisa Cuzneţov ; Univ. Pedagogică de Stat
„Ion Creangă” din Chişinău. – Ch., 2008. – 607 p.
Pentru
prima dată în ţară sunt elaborate fundamentele teoretice şi metodologice ale
educaţiei pentru familie într-o abordare sistematică.
Curriculum-ul educaţiei pentru familie este unul
relevant în spaţiul european. El include finalităţile, conţinuturile, modelele,
strategiile şi tehnologiile educaţionale, validate în cadrul unui experiment
amplu, ce sunt destinate instituţiilor preşcolare, învăţământului primar,
gimnazial, liceal, universitar şi educaţiei părinţilor în context partenerial.
Familia şi
rolul ei în educarea copilului : coord. : Elena Bonchiş. – Iaşi : Polirom, 2011. – 420
p. – (Psihologia copilului).
Un
ghid complet ce prezintă sistematic tema familiei din diverse aspecte. Sunt
amplu discutate subiectele contextului familial propice copilului, familia şi
prietenii copilului ca factori de risc în dezvoltare acestuia.
În volum se regăsesc sugestii practice atât pentru
părinţi, cât şi pentru cadrele didactice, structura cărţii reflectând temele: Parteneriatul educaţional familie-grădiniţă;
Familia şi şcoala; Familia şi copilul cu cerinţe educative speciale; Familia şi
tulburările de învăţare; Copilul unic – între mit şi realitate; Familia şi
grupul de prieteni, Familia şi copilul „dificil” – mincinos; Familia şi
jocurile video etc.
Kraiopoulos,
Simenon. Părinţi şi copii : Despre educaţia
copiilor : Abordare teologică, duhovnicească şi psihologică / Simenon
Kraiopoulos ; trad. : Constantin Coman, Garoafa Coman. – Bucureşti : Ed.
Bizantină, 2005. – 240 p. – (Seria „Căsătorie. Familie”).
Editura
Bizantină oferă cititorilor săi o carte despre educarea copiilor, un capitol
extrem de important din viaţa oamenilor, însă pe cât de important pe atât de
ignorat uneori. Părinţii vor afla că educaţia copiilor lor începe cu propria
lor educaţie. Prin urmare, cartea priveşte în egală măsură educaţia părinţilor
şi educaţia copiilor.
Contribuţia esenţială a cărţii este abordarea
teologică şi duhovnicească a temei date, reieşind din afirmarea: iubirea este
temelia familiei.
Marinangeli, Luciana. De vorbă cu Pinocchio / Luciana
Marinangeli ; trad. din italiană de Ecaterina Stamatin. – Ch. : Ed. ARC, 2000. – 221 p.
Cartea
reprezintă într-un mod simplificat, accesibil şi operat, marile concepţii ale
adevăraţilor maeştri (psihologi, scriitori ş.a.) în problema esenţială a
mileniului trei – educaţia. Experienţa sintetizată de către autoare în această
lucrare sugerează soluţii de evitare a greşelilor comise în plan educaţional şi
conturează premise de creare a unui mediu sănătos pentru perpetuarea regnului
uman.
Cercetările autoarei se extind de
la perioada prenatală până la vârsta şcolarizării copilului. Volumul include
sfaturi, apeluri, interviuri cu autorităţi în materie, teste ş.a.
Stănciulescu, Elisabeta. Sociologia educaţiei familiale. Vol. I. Strategii educative ale familiilor contemporane / Elisabeta Stănciulescu ; pref. de Agnes Pitrou. – Iași : Polirom, 1997. – 270 p.
Autoarea ne prezintă argumentări ştiinţifice a răspunsurilor la mai multe întrebări: care este rolul familiilor contemporane în ansamblul agenţilor educativi; sunt părinţii principalii responsabili / vinovaţi de evoluţia psihologică a copiilor lor; în ce măsură sunt justificate stereotipurile despre rolul educativ natural, deci absolut indispensabil al mamei în familie, şi rolul secundar, aleatoriu al tatălui; care este vinovăţia părinţilor care se despart; criza de autoritate în raporturile dintre părinţi şi copii etc.
Stănciulescu, Elisabeta. Sociologia educaţiei familiale. Vol. II. Familie şi educaţie în societatea românească : O istorie critică a intervenționismului utopic / Elisabeta Stănciulescu. – Iași : Polirom, 1998. – 430 p.
Conţinutul cărţii reprezintă cea de-a treia parte a unei teze de doctorat a Elisabetei Stănciulescu, lucrare ştiinţifică în care se demonstrează, prin metode calitative de studiu şi evaluări, istoria dezvoltării şi rolul educativ al familiei româneşti în perioadele modernă, interbelică şi postbelică.
Copiii –
bogăţia supremă a unei familii.
Evoluţia psihologică a copilului. Educarea şi
formarea personalităţii copilului
Briers,
Stephen. Ghid practic pentru părinţi : Parentingul şi psihologia copilului / Stephen Briers ;
trad. de Iustina Cojocaru. – Iaşi : Polirom, 2009. – 245 p.
Oricât
de mult ne iubim copii, uneori ei ne suprasolicită emoţional, mintal şi fizic.
În astfel de momente, ce părinte nu şi-ar dori să aibă puteri speciale pentru a
controla comportamentul copilului? Stephen Briers vine cu altă soluţie: nu
părinţii au nevoie de aceste puteri, ci copiii, pentru a-şi păstra controlul în
cele mai dificile situaţii. Cartea oferă tehnici şi strategii care vor creşte
semnificativ capacitatea de autocontrol a copilului dumneavoastră şi vă vor
ajuta să-l pregătiţi pentru a face faţă provocărilor vieţii. Părinţii
pot afla în detalii despre: Dezvoltarea
acuităţii simţurilor (ABC-ul sentimentelor); Educarea copilului în spirit
combativ; Învingerea stresului şi a anxietăţii, Cultivarea încrederii sociale;
Dezvoltarea aptitudinilor de rezolvare a problemelor.
Houde,
Oliver. Psihologia copilului / Oliver Houde ; trad. de Oana-Ruxandra Untu. – Ch. :
Cartier, 2007. – 126 p.
Noile
descoperiri din domeniul dezvoltării creierului şi a inteligenţei au modificat
în profunzime perspectivele noastre asupra psihologiei copilului. Plecând de la
experimente simple, pe care oricine le poate face acasă sau la şcoală,
analizând în acelaşi timp contribuţiile ştiinţelor cognitive privind
dezvoltarea primatelor şi a sugarului, dar şi a copilului şi adultului, această
lucrare descrie în mod explicit felul în care ia naştere actul cunoaşterii
umane.
Klein,
Melanie. Psihanaliza copiilor / Melanie Klein ; trad. din engleză de Anacaona
Mândrilă-Sonetto. – Bucureşti: Ed. Trei,
2009. – 457 p.
Această
lucrare, publicată pentru prima dată în 1932, a revoluţionat psihanaliza
copilului şi cuprinde sintetic experienţa clinică a Melaniei Klein în aplicarea
tehnicii psihanalitice în analiza copiilor.
Prin tehnica specială de analiză prin joc pe care a
creat-o pentru investigarea inconştientului, Melanie Klein a făcut posibilă
extinderea domeniului de acţiune al psihanalizei ca terapie de la tratamentul
adulţilor, la cel al copiilor şi adolescenţilor.
Piaget,
Jean. Psihologia copilului / Jean Piaget, Barbel Inhelder ; trad. de Liviu Papuc. –
Ch. : Cartier, 2011. – 160 p.
După cum ne informează
autorii acestui studiu în postfaţa ediţiei: „… deşi copilul prezintă un foarte mare interes prin el însuşi, la
aceasta se adaugă, într-adevăr, faptul că maturul este explicat de copil tot
pe-atâta, ba uneori chiar mai mult decât îl explică maturul pe copil, pentru că
dacă adultul îl educă pe copil prin intermediul unor multiple transmisii
sociale, orice adult a început, totuşi, prin a fi un copil …”
Expunerea
informaţiei este scurtă şi simplă, iar cititorul va înţelege creşterea mentală,
indisociabilă creşterii fizice şi a maturizării copilului până la 16 ani.
Rygaard, Niels P. Tulburări severe de ataşament în copilărie / Niels
P. Rygaard. – Iaşi : Polirom, 2011. – 284 p.
Tulburările
severe de ataşament apărute la vârste mici pot afecta grav evoluţia psihologică
a copilului şi, implicit, relaţiile acestuia cu cei din jur. Cu o experienţă de
peste 25 de ani în tratarea copiilor şi adolescenţilor cu astfel de probleme,
Niels P. Rygaard prezintă tulburările care pot apărea în fiecare etapă de
dezvoltare şi metodele de tratament specifice. Prin îmbinarea secţiunilor
teoretice, conţinând descrierea tulburărilor de ataşament şi cauzelor acestora,
cu cele practice, axate pe terapie şi
organizarea mediului terapeutic, volumul constituie o sursă de informaţii
fundamentale atât pentru psihologi, psihoterapeuţi, pedopsihiatri şi asistenţi
sociali, cât şi pentru părinţi şi educatori.
Renaud,
Helene. 8 metode eficiente pentru educarea copiilor / Helene Renaud, Jean-Pierre Ganne
; trad,. de Aurora Irimia. – Iaşi : Polirom, 2011. – 230 p. – (Psihologia copilului & parenting).
O
metodă inovatoare de educare a copiilor şi adolescenţilor, bazată pe
încurajarea şi învăţarea rolului lor de familie şi în comunitatea civilă sau
şcolară. Pornind de la nevoile copiilor – în special nevoia de securitate –,
autorii au elaborat tehnici educative dinamice, care să le dezvolte stima de
sine şi sentimentul responsabilităţii. Numeroasele informaţii sistematizate,
studii de caz şi sfaturi practice sânt utile atât părinţilor, cât şi
consilierilor şi psihologilor care lucrează cu copii şi adolescenţi.
Şcoala
joacă un rol educativ important, dar există lucruri esenţiale pentru viitorul
copiilor care nu figurează în programa de învăţământ. Curiozitatea, gândirea
flexibilă, perseverenţa, determinarea şi disponibilitatea de a-ţi asuma riscuri
sânt obligatorii dacă vrei să ai succes. Cartea
cuprinde activităţi şi jocuri pentru copii de toate vârstele, care pot fi
adaptate celor mai diverse situaţii: în aer liber sau la biroul de lucru, în
excursie, în maşină sau chiar la muzeu. Cu ajutorul lor, părinţii îi pot ajuta
pe copii să-şi dezvolte spiritul de iniţiativă şi creativitatea, să înveţe din greşeli pentru a progresa şi
să-şi îmbunătăţească abilităţile de comunicare.
Vallieres,
Suzanne. Trucuri psihologice pentru părinţi : Cum să ne educăm copilul (3-6
ani) /
Suzanne Vallieres ; trad. de Aurora Irimia. – Iaşi : Polirom, 2010. – 251 p. – (Psihologia copilului & parenting).
Cum
să-i determinăm pe copiii noştri să meargă la culcare? Cum îi convingem să
mănânce anumite alimente? Certurile între fraţi sunt un lucru normal? Cum să
reacţionăm când copilul minte? Ce consecinţe poate avea asupra personalităţii
sale faptul că îl alintăm? Cele mai frecvente întrebări ale părinţilor îşi
găsesc răspunsul în acest volum, în care sunt descrise toate etapele de
dezvoltare a copilului între 3 şi 6 ani şi problemele lor specifice. Sfaturile
practice vă ajută să-i asiguraţi copilului dumneavoastră un mediu familial
armonios, să-i formaţi personalitatea şi să-l pregătiţi pentru noile etape din
viaţa lui: grădiniţa şi şcoala.
Vallieres,
Suzane. Trucuri psihologice pentru părinţi: cum să ne educăm copilul (9-12 ani) / Suzane Vallieres ;
trad. : Andra Hâncu, Gabriel Cheşcu. – Iaşi : Polirom, 2012. – 259 p. – (Psihologia copilului & parenting).
Ce
puteţi face în cazul în care copilul dumneavoastră este dependent de
calculator, jocuri video sau telefonul mobil? La ce vârstă e bine să începeţi
să-i daţi bani de buzunar? Cum îl puteţi
ajuta să scape de anxietate? Cum îl determinaţi să nu vă mintă? Această carte
oferă sfaturi practice pentru rezolvarea principalelor probleme cu care se
confruntă părinţii preadolescenţilor.
Cultura comunicării în familie
Antrobus,
Lavrene. Nu mă port urât : Să înţelegem comportamentul copiilor noştri / Lavrene
Antrobus ; trad. din limba engl. de Carmen Neacşu. – Bucureşti : Ed. Curtea
veche, 2009. – 176 p. – (Col. Familia la
Curtea veche).
„A
fi părinte poate fi deopotrivă cea mai frumoasă şi cea mai dificilă experienţă
pe care o vor avea vreodată mulţi dintre noi. Însă bucuria simţită atunci când
ne vedem copilul dezvoltându-se şi realizarea faptului că am avut o contribuţie
pozitivă la această dezvoltare, este ceea ce ne stimulează pe toţi” – consideră
Lavrene Antrobus, consultant în psihologia infantilă şi
educaţională. În
studiul dat autorul descifrează relaţia părinţi
– copii din mai multe puncte de vedere: Îmblânzirea
acceselor de furie; Relaţionarea cu cei din jur; Nu vă lăsaţi descurajaţi de
comportamentul copiilor; Spuneţi „nu” lipsei de cuviinţă; Cum reacţionăm la
sfidare; Calea către o viaţă de familie mai plăcută etc.
Dolto, Francoise. Ce să le spunem copiilor : când sunt foarte mici, când
sunt bolnavi, când se bucură, când sunt trişti / Francoise
Dolto ; trad. din franceză de Delia Şepeţean Vasiliu. – Bucureşti : Ed. Trei, 2005.– 186 p.
Cei
care lucrează în domeniul educaţiei, învăţământului sau asistenţei acordate
copiilor şi tinerilor cu probleme fizice, psihice, afective, familiale sau
sociale ştiu cât de importante sunt cuvintele rostite sau nerostite în legătură
cu unele evenimente care marchează viaţa unui copil, de cele mai multe ori fără
ştiinţa lui şi, uneori, chiar fără ştiinţa celor din jur. Copiii au nevoie de
adevăr şi au dreptul de a-l auzi. Deşi adesea dureros, acest adevăr le permite
să se construiască şi să se umanizeze. Bazându-se pe experienţa
nenumăraţilor ani de practică psihanalitică Francoise Dolto oferă în această carte sfaturi şi îndrumări
pentru interacţiunile de zi cu zi cu copilul.
Eyre, Linda. Cum să le vorbim copiilor despre sexualitate / Linda
Eyre ; trad. din engleză de Marinela Dumitrescu. – Bucureşti : Ed. Trei, 2009.– 302 p. – (Psihologie
practică).
Dificultatea
şi jena de a vorbi copiilor despre sex au devenit aproape un clişeu cultural:
părintele nervos, îmbujorat îşi găseşte cu greu cuvintele corecte pentru a le
folosi în faţa fiului sau a fiicei care chicoteşte spunând: „Nu-ţi face
probleme, mamă (sau tată). Deja ştiu totul despre sex!” Autorii, specializaţi
în probleme de educaţie şi familie, propun cititorului mai multe modele de
dialog ale părinţilor cu copiii lor, în funcţie de vârstă, ceea ce le permite
şi unora și altora să depăşească inhibiţiile de comunicare pe tema delicată a
sexualităţii.
Langis, Robert. Când să spunem nu
copiilor / Robert Langis : trad. de Corina Covaci. – Iaşi : Polirom, 2010. – 187 p. – (Psihologia
copilului & parenting).
Copilul
dumneavoastră nu apreciază ceea ce faceţi pentru el, dovedeşte lipsă de respect
sau tendinţa de a vă manipula? Puteţi evita astfel de situaţii dacă învăţaţi
să-i spuneţi din când în când nu. Îi
veţi asigura astfel o educaţie adecvată şi vă veţi bucura împreună de o relaţie
echilibrată. Studiul
dat reprezintă cele mai potrivite metode de a refuza un copil atunci când este
cazul şi de a-l convinge că aveţi dreptate. Părinţii, psihologii, educatorii şi
învăţătorii pot utiliza grilele din volum pentru a-şi evalua comportamentul şi
a-şi corecta atitudinile greşite.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu