Loializarea utilizatorilor
– în centrul atenţiei bibliotecarilor BM „B. P. Hasdeu”
În a
doua zi a acestei săptămâni am deschis uşile
pentru colegii din cadrul Bibliotecii Municipale „B. P. Hasdeu”, ei
fiind invitaţi la un training
profesional la tema „Loializarea
utilizatorilor”, susţinut de dr. prof. univ. Lidia Kulikovski, directorul Departamentului Studii şi cercetări.
În
deschiderea atelierului dna Lidia Kulikovski a argumentat necesitatea unor
cercetări şi studii mai aprofundate, pentru a loializa şi fideliza utilizatorii
bibliotecilor publice, deoarece ofertele informaţionale din afară sunt tot mai
persuasive, iar concurenţa pentru a-şi atrage cât mai mulţi vizitatori în
instituţiile lor este tot mai mare. Acum doritorii au la îndemână cărţi pentru
o lectură din plăcere în cafenele, teatru, muzee. Iar bibliotecile rămân tradiţionale
în acordarea serviciilor, abordând foarte puţine inovaţii, stau în expectativă,
se mişcă cu paşi mici spre ceva nou. Deoarece utilizatorii sunt raţiunea de existenţă
a unei biblioteci, preocuparea fidelizării lor trebuie să fie primordială acum,
iar rolul şi misiunile bibliotecilor trebuie redefinite printr-un efort
vizibil.
În
continuare dna Lidia Kulikovski ne-a atras atenţia asupra faptului că
utilizatorii continuă să vină la biblioteci din virtutea necesităţilor informaţionale,
dar nu din loialitate, fidelizare. Iar atunci când vor regăsi informaţia
necesară lor prin alte căi, care acum sunt tot mai multe şi uşor accesibile, îi
vom pierde definitiv. Bibliotecile încearcă să pună accentul în continuare pe
calitatea colecţiilor şi a serviciilor, însă acum publicul nu mai vrea conţinuturi
sofisticate – se pune accentul pe imagine, pe impresia artistică. Deci şi
bibliotecile trebuie să pună accentul pe atracţie, nou, neaşteptat, neobişnuit,
inedit, poate chiar frustrant uneori, dar totuşi – frumos!
Am aflat că există şapte strategii de loializare a utilizatorilor bibliotecilor. Asupra uneia din strategii s-a discutat în cele şapte echipe de lucru. A urmat activitatea în grup, venind apoi cu ideile generate în cadrul discuţiilor. Astfel s-au conturat factorii care generează fidelitate, s-au formulat idei de contracarare a fenomenului respingerii utilizării bibliotecii, idei pentru consolidarea şi apropierea utilizatorilor de bibliotecă, cum am putea cunoaşte mai bine utilizatorii noştri pentru a evita pierderea lor, generând idei pentru a depăşi aşteptările utilizatorilor noştri. Ideile expuse de participanţii la training au fost comentate şi suplinite cu noi aspecte de abordare a strategiei date în viziunea moderatorului.
Am aflat că există şapte strategii de loializare a utilizatorilor bibliotecilor. Asupra uneia din strategii s-a discutat în cele şapte echipe de lucru. A urmat activitatea în grup, venind apoi cu ideile generate în cadrul discuţiilor. Astfel s-au conturat factorii care generează fidelitate, s-au formulat idei de contracarare a fenomenului respingerii utilizării bibliotecii, idei pentru consolidarea şi apropierea utilizatorilor de bibliotecă, cum am putea cunoaşte mai bine utilizatorii noştri pentru a evita pierderea lor, generând idei pentru a depăşi aşteptările utilizatorilor noştri. Ideile expuse de participanţii la training au fost comentate şi suplinite cu noi aspecte de abordare a strategiei date în viziunea moderatorului.
Ca de
obicei, dna Lidia Kulikovscki a reuşit să ne molipsească de „viruşii”,
pozitivi, ai creativităţii, cercetărilor profesionale, căutărilor unor noi
inovaţii în scopul îmbunătăţirii relaţiei de comunicare bibliotecă-utilizatori. Astfel,
discuţiile au continuat şi la un ceai/cafea, servit cu tot dragul împreună cu
colegii.
Mulţumim
dnei Lidia Kulikovski pentru acceptul de a organiza această activitate
profesională la filiala „Onisifor Ghibu”, astfel reuşind să-i avem oaspeţi
dragi pe colegii noştri care, sperăm noi, au rămas plăcut impresionaţi de
expoziţiile inedite organizate în incinta bibliotecii.
Mulţumim colegelor, care au avut bonomia de a fi alături de noi în aceste clipe deosebite, care se întâmplă a avea loc în fiecare bibliotecă în timpul Săptămânii Uşilor Deschise.
Mai
multe imagini de la această activitate cât şi de la alte evenimente derulate în
această zi: prezentarea expoziţiilor
inovative realizate de colectivul bibliotecii, mini-concursul „Tombola cu surprize
– Citeşte şi câştigă!” pot fi vizualizate
pe conturile bibliotecii de pe reţelele de socializare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu