Într-un târziu al serii de ieri,
după ce Biblioteca noastră şi-a încheiat programul de activitate, tânărul poet
Adrian Pâslaru şi-a chemat prietenii şi cititorii să mai zăbovească un pic,
deoarece are o surpriză pentru ei. Şi iată ce a urmat!
După ce şi-a plasat noul volum de
versuri „Ultimul vis” (ed. Tipograf.
„Tipocart Print”, Ch. , 2014, 96 p.) pe mese, în formă piramidală şi
simbolizând semnul interogării, le-a oferit tuturor câte o carte şi a început
evenimentul.
Adrian Pîslaru este un tânăr poet
care şi-a anunţat demult debutul dar, se pare, încă n-a reuşit să scape
definitiv de această crustă şi tot mai experimentează cu plachetele scoase
samizdat şi oferite prietenilor şi… neprietenilor.
Avem
în faţă recentul volumaş – Ultimul vis,
cu o vinietă pe copertă ce semnifică rebelul din el, iar poezia sa rămâne a fi
una sinceră, confesivă, scrisă ad-hoc,
şi citită imediat prietenilor şi admiratorilor atunci când îi invită şi la o
cafea. Autorul nostru utilizează motivul
(care tinde a deveni clişeu) al călătoriei în spaţii şi timpuri nedeterminate,
notând, afirmând sau întrebând un interlocutor virtual asupra unor dispariţii
sau intenţii rareori traduse în fapt, de cele mai multe ori lăsând totul
nelămurit (Totaluri, p. 21) Cea mai
mare puşcărie din lume/ Este viaţa mea/ Ce adăposteşte doar urme./Cel mai mare
râu/ E neobositul meu sânge/ Ce curge în mine/ Şi-n mine se stinge./ Cea mai
străină cifră din lume/ E treisprezece–/ Data apariţiei mele/ Ce n-o pot înţelege./
Cel mai străin din lume/ Îmi sunt eu/ Cel ce încerc a mă cunoaşte mereu./ Cea
mai durată clipă a vieţii/ E timpul/ Ce iese din mine/ Şi umple pământul./ Cel
mai mare duşman/ Amintirea-mi este/ E ca un killer/ Permanent mă ţinteşte./ Cel
mai mare nebun/ Sunt eu/ Cel ce-i taie-n fărâme/ Destinul meu.
Acelaşi
stil confesional, fals justificat, ne întâmpină şi în poeziile de dragoste: (Cadou jubiliar, p. 70) Iubita mea eu
ţi-am adus o frunză/ Mai mult acum nu am ce-ţi da/ Iubita mea, eu ţi-am adus o
simplă frunză/ În schimb eu ţi-o ofer cu toată dragostea./ N-am aşteptat o
astfel de surpriză/ Să-mi dăruieşti o frunză de la piept/ Şi sincer c-am rămas surprinsă/
De-acest cadou ce l-ai făcut corect./ E-o simplă frunză ce mă reprezintă./ Şi
toamna ne-o oferă azi în dar./ Primeşte-o, vei simţi că eşti iubită/ Această
frunză-i un cadou jubiliar./ Această frunză cât e ea de simplă/ Dar mai
frumoasă e decât o floare/ Se întâmplă/ Să primesc cadou atât de mare./ O las
aici, pe-al tău prag,/ O s-o cunoşti – adusă e de mine/ Această frunză a căzut
cu atâta drag!/ Doar pentru tine, pentru tine, pentru tine./ Hai să privim cum
frunzele azi cad/ Cum ne îndeamnă şi cântăm romanţe./ Şi cum la poarta unimii
ne bat/ Frunze, frunze, frunze/ romanţe, romanţe, romanţe/ inimi, inimi, inimi/
speranţe, speranţe, speranţe.
Aceste
poeme, ascunse în volumul dat, trezesc oarecare interes prin fluiditatea
versurilor care lasă să se bănuiască mici drame şi înseninări, ascunse cu mare
grijă: (Bolnav, p. 43) Mă doare toate
organele/ Mă doare poezia/ Mă dor gândurile/ Mă doare trecutul/ Mă doare
prezentul/ Mă doare veşnicia/ Sunt bolnav.
Surprinzător
autorul compune şi o Biografie eminesciană (sic!) cu frumoase îndemnuri.
Dintr-un credo Vlad Pîslaru demonstrează că înţelege poezia ca o întoarcere în
istorie, iar poeţii ar fi datori să efectueze prin poezie transfuzii pentru poezie.
Am
adăuga la această „artă poetică” o imagine fericită vizată în: Echipa de joc (p. 9), Priviri între două lumi (p. 39), Soluţie pesimistă (p. 75) ş.a.
Desigur,
rebelul poet posedă o pronunţată undă afectivă, ridicând versul numai cu inima îngropată în silabe şi chiar
dacă a luat lecţii din Arghezi, Sorescu şi Nichita Stănescu e un elevat aluziv,
încă…
Luându-se
ceva mai în serios, Adrian Pîslaru va putea însemna un nume în generaţia sa de Poeţi rebeli.
мой брат был есть и будет самым лучшим и то что писал он никто не сможет повторить
RăspundețiȘtergereнет слов он лучший
RăspundețiȘtergereun poet extra ordinar
RăspundețiȘtergere