Conform spuselor lui Constantin Popovici: "Mihail Dolgan, mereu setos de cunoştinţe şi atras de necunoscut, mereu în
ascensiune, a ştiut să doneze şi să proporţioneze sentimentul şi raţiunea atunci
când vine să cerceteze şi să aprecieze procesul literar pe viu, nebeneficiind
de acea distanţare în timp care i-ar facilita formularea la rece a judecăţilor
de valoare. Profesorul Mihail Dolgan a fost unul dintre puţinii critici
literari din Moldova, care a manifestat fidelitate şi o consecvenţă demnă de
invidiat în ceea ce priveşte devotamentul slujirii genului.Mihail Dolgan a fost
un activ şi nezgomotos participant la procesul de renaştere naţională din
Moldova, la viaţa ştiinţifică, literar-artistică şi culturală a republicii. A
ştiut să îmbine în mod fericit munca ştiinţifică cu cea obştească, munca de
organizare a ştiinţei academice cu cea a procesului de învăţământ superior. Acesta este, în linii mari, portretul de creaţie a criticului şi
istoricului literar, Mihail Dolgan".
Astăzi,
academicianul, savantul, profesorul, criticul literar, poetul, omul de cultură
Mihail Dolgan ar fi împlinit 75 de
ani. Utilizatorii bibliotecii Onisifor Ghibu au posibilitatea de a face
cunoştinţă cu unele opere semnate de Mihail Dolgan prezentate în cadrul
expoziţiei: "Mihail Dolgan - critic de
valoare şi personalitate distinctă". Ar fi de remarcat faptul că pot găsi
aici şi ediţii de valoare din colecţiile Muzeului Naţional de Literatură
"Mihail Kogălniceanu".
Prezentăm mai jos o expoziţie
virtuală a acestor cărţi.
Expoziţie virtuală
Mihail Dolgan: Biobibliografie. - Chişinău, 1999. - 157 p.
În literatura din Moldova, în spaţiul exegezelor
şi al muncii de articulare, edificare şi valorificare a valorilor spirituale
adevărate, Mihail Dolgan e criticul şi investigatorul în ştiinţa literaturii
cel mai temut, cel mai incomod şi cel mai... împroşcat cu "pietre"
din bisericuţele literare, clădite în pripă pe istmuri nisipoase, menite, chiar
din faza de început, să se risipească şi să dispară fără urmă. Mihail Dolgan,
întâlnit în pagini de carte sau în plenul unor discuţii aprinse, a inspirat
totdeauna respectul profund până şi din partea celor mai recalcitranţi
oponenţi.
Dolgan, Mihail. Conştiinţa civică a poeziei contemporane / Mihail Dolgan. -
Chişinău: Cartea Moldovenească, 1976. - 256 p.
Această înmănunchere de studii, articole şi
recenzii de atitudine a lui Mihail Dolgan îşi propune să elucideze variate
probleme de metodologie şi teorie literară, să îmbogăţească ştiinţa literelor
moldave cu noi analize concrete, portrete şi medalioane. Exigent în alegerea
obiectivelor de studiu şi a instrumentelor de realizare a acestora, subtil în
analiză, autorul s-a impus în ultimii ani ca un cercetător înzestrat al
problemelor literare majore, principiale şi actuale, ca un interpret
pătrunzător al aspectelor sociale şi estetice ale creaţiei poetice.
Dolgan, Mihail. Feţele
nevăzute ale manuscriselor de poezie / Mihail Dolgan. - Chişinău: S. n., 2009.
- 544 p.
Prezenta
lucrare n-a intrat în intenţia criticului de a fi elaborată în mod special,
nici de a fi editată pentru cititori: ea s-a constituit, mult mai târziu, din
numeroasele "recenzii interne" scrise pe parcursul unui sfert de veac
la manuscrisele de poezie, în scopul bine determinat de a da o mână de
ajutorediturilor noastre şi poeţilor de toate calibrele şi din toate
generaţiile de creaţie, în vederea îmbunătăţirii - în plan estetic şi ideatic -
a calităţii viitoarelor cărţi, precum şi a feririi lor de tot ce e rebut
literar-artistic.
Dolgan, Mihail. Idee şi imagine poetică / Mihail Dolgan. - Chişinău: Cartea
Moldovenească, 1971. - 292 p.
Poezia moldovenească contemporană îşi aşteaptă cu
multă răbdare cercetătorii pasionaţi. Mihail Dolgan a fost îndrăgostit de
poezie şi un exeget cu perspectivă al valorilor ei artistice. Studiile şi
articolele lui Mihail Dolgan, incluse în acestă culegere, se caracterizează
prin nivelul teorietic susţinut şi argumentarea ştiinţifică serioasă a
punctelor de vedere promovate, autorul situându-se pe poziţii ideologice şi
estetice juste. Profesând un limbaj critic adecvat, cu bogate resurse lexicale
şi stilistice, Mihail Dolgan îl introduce pe cititor în lumea de basm a
poeziei, familiarizându-l treptat cu frumuseţile ei nebănuite.
Dolgan, Mihail. Marginalii critice / Mihail Dolgan. - Chişinău: Cartea
Moldovenească, 1973. - 236 p.
Critica e chemată să dirijeze mişcarea
literaturii, să sintetizeze procesul literar contemporan, să interpreteze cu
perspicacitate mesajul de idei şi artisticitatea operei literare, să distingă
la timp şi cu îndrăzneală valorile de nonvalori sau de pseudovalori. Pentru
a-şi atinge acest scop, ea trebuie să fie bine înarmată metodologic şi să-şi
perfecţioneze încontinuu uneltele de investigaţie, să-şi îmbogăţească în
permanenţă orizontul cu date noi ale ştiinţei marxist-leniniste şi să-şi
întărească mereu legătura cu viaţa.
Dolgan, Mihail. Metafora
este poezia însăşi / Mihail Dolgan. - Chişinău: S. n. - 2009. - 688 p.
Profesorul,
Mihail Dolgan este, de fapt, unul dintre puţinii critici literari din Moldova,
care a manifestat fidelitate şi o consecvenţă demnă de invidiat în ceea ce
priveşte devotamentul slujirii genului. Decenii în şir el a practicat
sistematic şi cu responsabilitate critica poeziei curente, scriind aproape
despre toţi poeţii contemporani de la noi şi aplicând cu exigenţă ţi fără
excepţie, criteriul estetic în actul de discernere a valorilor de pseudo- sau
nonvalori. Depozitar al unei vaste şi variate culturi, Mihail Dolgan
întotdeauna a purtat drept consemn şi flamură de credinţă simţul frumosului şi
angajarea civico-socială - două dominante constante în tot ce cugetă şi
realizează savantul.
Dolgan, Mihail. Metafora poetică şi semnificaţiile ei în poezia sovietică
moldovenească / Mihail Dolgan. - Chişinău: Ştiinţa, 1974. - 212 p.
Una din trăsăturile caracteristice ale ştiinţei
literare contemporane este intensificarea interesului faţă de cercetarea
imaginii artistice în lumina teoriei leniniste a reflectării. Importanţa
elucidării acestei probleme de bază a esteticii se explică în primul rând prin
faptul că soluţionarea ei justă ne permite să înţelegem şi să pătrundem mai
profund specificul şi realismul operei de artă, esenţa şi natura gândirii
plastice a scriitorului. Cercetând structura, specificul şi evoluţia sistemului
metaforic al câtorva poeţi reprezentativi, vom urmări, concomitent, evoluţia
gândirii metaforice a poeziei sovietice moldoveneşti în ansamblul ei, vom lua
în dezbatere principalele probleme legate de dezvoltarea liricii moldoveneşti
contemporane.
Dolgan, Mihail. Poezia
contemporană, mod de existenţă în Metaforă şi Idee / Mihail Dolgan. - Chişinău:
Elan Poligraf, 2007. - 660 p.
Noua
exegeză monografică, fundamentală prin demonstraţiile sale estetice, este, în
fond, rodul unei îndelungate şi serioase investigaţii, al unei arderi de sine
întru binele culturii şi scrisului nostru, conştiinţa şi marea răspundere a
criticului pentru literatura celor de un spirit cu întreaga lui natură
zbuciumată.
Mihail Dolgan: Polifonismul creativităţii. - Chişinău: S. n., 2010. - 624
p.
Savantul şi profesorul universitar Mihail Dolgan a
fost un om al cărţii, un rob al cuvântului scris: Ţinem să evidenţiem această
rară calitate pentru că lumea nouă a început a se rătăci, uită să fie
înţeleaptă, anarhia sa ca şi cum ar stăpâni destinele celor mulţi. Avem nevoie de oameni
dăruiţi cu har, de oameni cu multă carte, de specialişti, de luptători, de
bărbaţi. Mihail Dolgan a fost unul dintre puţinii critici literari care îşi
asuma riscul să mai vorbească, în presă, şi de conţinutul operei literare, dar
şi de formă, de curăţenia ei, de profesie adică, de harul raţiunii, nu de
întâmplare.
Dolgan, Mihail. Responsabilitatea cuvântului critic / Mihail Dolgan. -
Chişinău: Literatura artisitică, 1987. - 252 p.
Scopul scrierii acestei cărţi a fost să se pună la
dispoziţia studenţilor de la facultăţile de filologie, un material auxiliar. ca
să fii obiectiv în critică, e necesar să respecţi nu doar legile riguroase ale
esteticii, dar şi legile nu mai puţin stricte ale eticii. Ca şi omul de artă,
criticul literar e chemat să cerceteze viaţa în mod ştiinţific, căci, urmărind
să modifice literatura, el nu poate să nu urmărească şi modificările din viaţă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu