Dar cuminţenia sfîrşeşte aici, doar dialogul cu predecesorii valoroşi poate
produce o astfel de „decenţă” parodică. Atunci cînd se referă la trecutul cel
mai apropiat al literaturii şi al poetului, găsim o cu totul altă manieră de a
parodia: Poetul s-a îmbătat. / E praf. E
clei. / Abia de se mai ţine / pe picioare, / dar cît mai poate împărţi / „la
trei” / sprijinul său e clasa / muncitoare! („Realismul socialist” din
volumul „Alte dimensiuni”). Parodia la Cioclea poate ajunge chiar în zona umorului
negru: Eu nici pînă astăzi nu am deprins
/ Cum se face un nod la cravată, / Căci arta aceasta mi-l aminteşte în ştreang
/ Pe Esenin („Omul nu poate trăi singur”, volumul „Alte dimensiuni”).
Eugen Lungu îl declara pe poet „proaspăt ca viziune şi ca expresie” în
prefaţa la volumul de debut. Nota ironică se remarcă în acest fragment prin
faptul că eul liric îşi trădează adevărata intenţie a discursului său –
autoironia faţă de sine ca poet (el care zicea despre sine în alt poem „şi-s
fraier pe miriştea literarturii”) şi faţă de generaţia sa literară, ba chiar şi
faţă de întreaga literatură din care face parte, cum vedem şi din fragmentul ce
urmează: Mă întorc în provincie / mai
sentimental decît toată literatura / sovietică moldovenească, / de parcă aş fi
fost toată viaţa pantof, / care, deşi avînd limbă, / abia acum s-a hotărît / să
vorbească. Aceeaşi ironie faţă de trecutul sovietic o vedem în „Remember”: Trăiam un timp, / cînd nu doar între oameni,
/ dar şi-ntre cai lucra / un tribunal / sau abator socialist.
Criticul Eugen Lungu, în aceeaşi prefaţă constată că „în poezia
teribiliştilor autopersiflarea e ceva firesc şi Cioclea nu face o excepţie –
unde se dă cu atîta ironie în obrazul cuiva cîte ceva pică şi în propria barbă”.
Autoironia ţine şi de raportarea la propria biografie a poetului: La lumina pîlpîită / a unei sticle de ţuică
/ în care, / ca să i se taie mirosul, / aureola poetului e aruncată ca / o
coajă de lămîie, / cîţiva prieteni / abia de-i mai reconstituie chipul / şi
numai scrumbia / proaspăt desfăşată din foile cărţii / sale de versuri / îşi
mai păstrează calmul, / sinceritatea şi / ironia („Biografia poetului”, volumul „Alte
dimeniuni”). Iată şi un exemplu de ironie în crescendo din acelaşi volum ca şi celelalte două fragmente de mai
sus: Astăzi cînd toţi ştiu litere-a citi
/ şi chiar pot scrisul vorbelor, / cu hurta, / doamne, mă rog, / învaţă-i a iubi / sau mută-le din poezie /
mutra („Monolog II”).
Eugen Lungu zicea că Eugen Cioclea
„vine în literatură nu adus de ştampila diplomei de filolog, ci direct din
fiinţa poeziei. Cioclea a făcut matematică la Moscova , şi poezia lui, se
pare, face trafic de influenţă, profitînd de inducţia dintr-o sferă a
exactităţii categorice într-o sferă a emotivităţii aleatorii. Între matematică
(o artă şi ea) şi între poezie (care e şi o ştiinţă) e cel puţin un punct comun
– armonia”. În acest sens, acest Eugen Cioclea poate fi considerat unul dintre
cei mai lucizi autori ai generaţiei sale (poate i se trage şi de la studiile
făcute la Facultatea
de Matematică, Universitatea „Mihail Lomonosov” din Moscova, dar poate e în
firea lui umană): Dar totuşi blegul de
mine / şi-ar vrea fericirea / răpusă de fente acide, altminteri i-aş scrie o
ţidulă, / nepublicată aice, / şi mult
mai lucid ca aseară / acuma / nemaischimbînd-o, / m-aş / sinucide („Ei”,
volumul „Căderea liberă”).
Astfel, ludicul e, de multe ori, purtător în spate a unei lucidităţi ce
s-ar desprinde din jocul liber al intelectului şi al imaginaţiei. Există la
acest poet o detaşare de propriul timp, o detaşare ironică în poemul
„Impertinenţa” din acelaşi volum: Ţăranii
n-au cînd citi versurile tale, / [...] După o zi de muncă, oh! Iubesc / barbar
femei bolovănoase, / cînd impotenţii poligloţi scîncesc / în patul orăşencilor
/ frumoase.
Să recunoaştem că în opera lui Eugen Cioclea coexistă datele unui portret
ceva mai complex, un autoportret cu scăpărări de luciditate şi momente de
autocenzură ironică: Ca extratalent / eu
pot să atac cu lumina cuantică / pe-o mulţime de genii („Vâj”, volumul
„Căderea liberă”).
Observăm la început jocul gratuit, apoi jocul ritual aplicat cuvintelor.
Fapt ce demonstrează încă o dată că e vorba de nişte jocuri ale unei fantezii
iscusite cu o mentalitate proprie. De aici şi conştiinţa că refuzul vechilor
„frumuseţi” va duce la excluderea dintr-un canon academico-şcolar: Ştiu că nu voi ajunge / niciodată în licee /
din vina cuvintelor cam necioplite / şi a lipsei bunului gust (Eugen
Cioclea, „Aleea clasicilor”, volumul „Alte dimensiuni”).
E poetul care aşteaptă o pereche de
blugi cam cîrpiţi, / însă aduşi din America („Soluţiile binevoitorilor” în
volumul „Alte dimensiuni”). Un vers ce poate fi chiar definitor pentru această
generaţie optzecistă – numită şi „generaţia în blugi” din perestroika lui
Gorby, căci, ne anunţă acelaşi poet în „Chitări electrice asmuţă naiul”: blugii devin costum naţional. Poeţii
generaţiei în blues-ginşi se vor exhibaţi şi într-un joc al lor. Arheologia
vremurilor de glorie literară are în opoziţie nişte tineri poeţi deloc clasici
şi deloc aspiranţi spre aceasta: Cu
legitimaţia de membru / al U.S. din U.R.S.S. / trec pe aleea clasicilor / ca un
accident al restructurării, / scăpat de la neurochirurgie, / un pic cam năuc, /
dar încă sigur de sine (Eugen Cioclea, „Aleea clasicilor”, volumul „Alte
dimensiuni”).
În „Regula jocului” (volumul „Alte dimensiuni”), Eugen Cioclea îşi anunţă
generaţia: Nu mai suntem o generaţie de
îngeri / cu aripioarele la spate, / abia zburătăciţi, / cu sîngele în bernă,
păşind peste înfrîngeri, / iconoclaşti sau prozeliţi. În alt poem găsim un
apel către propria generaţie: Mă adresez
generaţiei mele, / Cît şi celor care nu au apucat deocamdată / Să prindă la
seu: / Din clipa aceasta (nu mai puţin importantă / Ca pasul lui Armstrong pe
lună) / Toţi cu şanse egale de a hrăni cu colivă / Clanul de vrăbii al istoriei
literare („Apel”, volumul „Alte dimensiuni”). În poemul „Mesaj” din volumul
„Numitorul comun”, apărut încă cu semne chirilice în 1988, poetul se referă la
aceeaşi generaţie: Ce a fost a trecut. A
rămas / generaţia mea cam sucită, / dar nicicînd şi nicicum de pripas / sau cu
fruntea de praguri zdrelită.
E vorba de o istorie literară şi general-umană în care vechile valori,
poate cele adevărate sau cu adevărat verificate, dispar, în care: Se moare prosteşte, se moare subit / şi
adesea din abuz de reţete, / se moare eretic, spăşit şi umil / cu faţa la cer,
la perete. / Se moare aiurea, spectaculos, / în filme, romane, în teze, / în
bîrfă, în glumă şi-n serios / în braţe ca-ntre / paranteze.
Un lucru e cert, literatura ca o taină, ca un surâs al Giocondei, nu mai
este astăzi un imperativ, azi se scrie cu hohote de rîs, căci ca într-un poem
de Eugen Cioclea mai inhalăm încă praful
de puşcă şi zgura / de pe relicvele civilizaţiei mondiale. / Zîmbeşte-n doi
peri Mona Liza, / convertită şi ea / cu parale („Triumful materiei”,
volumul „Alte dimensiuni”).
A apărut în revista Plumb, august, Bacău, 2013, cînd poetul era încă în viaţă.
Revistă bibliografică
Poetul Eugen Cioclea nu a ținut cu orice preț să
inoveze falsificîndu-se, dăinuind în cadrele unei sensibilități pregnante,
firești și memorabile, deși este un autor care poartă în sine lirismul răvășit, ce ar însemna expresivitate. (….)
(…) deşi poetul nu prea se supune rigorilor
versificaţiei, ritmul devine obsedant, copleşeşte, îi impune o nouă ordine şi
un nou regim de creaţie.
Adesea, în cele mai reuşite versuri, acest lucru (vorba lui E. Cioclea) se
face profit… pentru autor. Imaginile sunt suprinzătoare, proaspete dar şi
derutante, turnurile versurilor –
neaşteptate: Eugen Cioclea ţine cu orice preţ să evite tiparul, locul comun. Reuşita
se datorează nu structurii limbajului, ci talentului de a utiliza vocabula în catalizarea ideii.
(Fragment din prefaţa la cartea „Ofsaid”, semnată de
Vitalie Răileanu, critic literar)
Cioclea, Eugen. Alte dimensiuni : Versuri. – Ch. :
Hyperion, 1991. – 100 p.
Cioclea, Eugen. Numitorul comun : Versuri / pref. de
E. Lungu. – Ch. : Lit. Artistică, 1988. – 108 p.
Cioclea, Eugen. Ofsaid : [poeme]. – Ch. : Magna
Princeps, 2011. – 112 p.
Cioclea, Eugen. Subversiunea poetului revoltat. –
Ed. a 2-a, nerevăyută. – Ch. : Samizdat, 2002. – 18 p.
Cioclea, Eugen. Vreau să distrug uniVersul :
Versuri. – Ch. : Prometeu, 2007. – 72 p.
Vreau să fiu
cine-am fost / niciodată, / mai zănatec ca acela de atunci! / Puterea sovietică
dase, / oricum/ chiar prostiilor mele/ notele/ cinci/.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu