Apariţii editoriale valoroase
A devenit deja o frumoasă
tradiţie a Bibliotecii „Onisifor Ghibu”, când Sala
Nuciferă se transformă într-o Agoră de prezentare / lansare de carte,
precum a fost cea din 16 octombrie, când un trio-intelectual format din Ivan
Pilchin, Maria Pilchin şi Natalia Grîu – Roşior au invitat profesori
universitari şi şcolari, studenţi, masteranzi, doctoranzi şi liceeni la o premieră
de lansare a două manuale de Literatură Universală (ed. Tipografia Centrală,
2013 ) pentru clasele a XI-a şi a XII-a.
Majoritatea lucrărilor
meritorii care se ocupă de Istoria Literaturii universale editate în acest
spaţiu cultural românesc, îndeosebi cele cu caracter didactic (citeşte
manuale!), se menţin foarte aproape de poziţiile/cuprinsul Istoriilor ...semnate de
savanţii Ovidiu Drîmba şi Sergiu Pavlicenco în analiza operelor literare şi
fenomenelor, fapt explicat în mare parte prin obligativitatea soluţiilor
acestor Istorii oficiale pentru examene – fie
liceale, fie universitare, de orice fel.
Volumele semnate/alcătuite de
grupul de autori – Ivan Pilchin, Maria Pilchin (profesori universitari) şi
Natalia Grîu-Roşior (profesor şcolar) diferă de precedentele manuale prin multe
dintre ideile exprimate şi, chiar în mai mare măsură, prin structură,
metodologie, selecţia autorilor şi operelor literare, prin diversitatea
tematică, în mod deosebit este salutabilă includerea autorilor şi textelor
postmoderniste (sic!).
Deşi atât unele opinii, cât şi
sistematizarea materiei au mai fost întâlnite în alte manuale, este vorba,
precum vedeţi, în primul rând în cărţile şi studiile din ultimele decenii,
revederea şi reunirea lor, în cuprinsul propus de autorii noştri, într-o succesiune
amplă şi coerentă ne justifică să apreciem că ne aflăm în faţa unei noi viziuni
(sic!) asupra Istoriei
Literaturii universale.
Ineditul demers iese cu atât mai bine în relief în actualul peisaj de carte istorică împestriţat de compilaţiile didactice de tot soiul, care îi exasperează pe specialişti şi îi dezorientează pe cei mai puţin avizaţi.
Cuvântul autorului (în cazul nostru al Autorilor)
îl/îi avertizează pe liceeni: „Lectura cărţilor bune are mai multe motivaţii.
Citim pentru că vrem să cunoaştem mai bine oamenii şi lumea din jur, pentru că
vrem să ne înţelegem mai bine pe noi înşine şi pentru că avem nevoie de
cunoştinţe sau experienţe pe care viaţa obişnuită nu ni le poate oferi. Dar
adevărata motivaţie a lecturii o constituie nevoia unei plăceri intelectuale
dificile, căutarea şi interpretarea unor sensuri sau adevăruri autentice şi
valoroase.
Disciplina Literatura universală contribuie, într-o oarecare măsură, la
toate acestea. Operele literare şi fenomenele literar-artistice din Antichitate
şi până în epoca noastră, studiate în cadrul acestei discipline, oferă atât
cunoştinţe şi atitudini, cât şi plăceri sau dificultăţi intelectuale.” (Literatura
universală, manual pentru clasa a XI-a, autori Ivan Pilchin, Maria Pilchin,
Natalia Grîu-Roşior; Tipografia Centrală, 2013) sau: „Comparând sau clasificând
opere şi autori în cadrul temelor propuse, veţi descoperi cât de multe lucruri
comune există în felul de a fi, de a simţi şi de a privi lumea de către civilizaţiile
din trecut şi de a cea a oamenilor de azi. Vă veţi putea convinge că între
literaturile, dar şi între culturile lumii, există o oarecare unitate în
diversitate, bazată pe anumite atitudini sau valori spirituale constante şi
universale.
Unul dintre obiectivele
acestui manual de Literatură
universală, dar şi al
studiilor literare liceale, în general, este să deveniţi cititori competenţi,
să fiţi capabili să înţelegeţi, să analizaţi şi să interpretaţi texte literare
ce aparţin diferitor epoci, culturi sau curente literare. Nu mai puţin
important este să vă dezvoltaţi în baza operelor studiate gândirea critică şi
abilităţile de comunicare orală sau scrisă, să vă cultivaţi o anumită
sensibilitate faţă de fenomenele artistice, să vă îmbogăţiţi experienţa estetică
şi cea de viaţă, să descoperiţi spiritul culturii europene şi al celei
universale, punându-le în corelaţie cu valorile naţionale.” (Literatura
universală, manual pentru clasa a XII-a, autori Ivan Pilchin, Maria
Pilchin, Natalia-Grîu Roşior; Tipografia Centrală, 2013).
Aşa cum menţionam anterior,
structura acestor două manuale, tematica, scriitorii şi opera literară este
prezentată concis şi coerent, în viziunea proprie, dar şi cu referinţe la
alte opinii. Sunt semnalate şi alte comentarii, la periodizare, autori, texte
etc., luând în vizor şi notele altor specialişti în materie, dar comentate de
alcătuitori.
Astfel se asigură fluenţa
demonstraţiei, unitatea de concepţie asupra fenomenelor literare prezentate şi
numărul rezonabil de pagini (puse, de regulă, de editori înaintea oricăror
criterii de conţinut).
Doctrinar, autorii acestor
manuale sunt post-structuralişti, care valorifică multe dintre achiziţiile
acestor metode didactice şi ale altor curente derivate, pe care le integrează
unei teorii preponderent tradiţionaliste, formulată însă în termeni frecvent
inediţi. Fiecare dintre noutăţile conceptului acestor două manuale Literatura universală pentru clasele a XI-XII-a, ar merita
un comentariu separat / autorii însăşi le semnalează deseori, indirect, lansat,
argumentat sau acceptat, oferind o bogată şi variată, dar concentrată notă
bibliografică. Spaţiul disponibil nu permite însă nici măcar menţionarea
tuturor acestor noutăţi şi cu atât mai mult discutarea lor, chiar
selectivă. Trecerea acestora în revistă, în forma de mai sus, oferă o imagine
sugestivă a gradului de originalitate a manualelor pe care le recenzăm. Astfel
de lucrări vor revigora, credem, dezbaterile de specialitate în legătură cu
diverse aspecte ale predării disciplinei Literatura
universală, stimulând în
acelaşi timp interesul şi profesorilor şcolari, şi al liceenilor pentru
cunoaşterea unui alt mod de predare-studiere a Literaturii universale la nivel european.
Vitalie Răilean, critic literar,
dir. „Biblioteca Onisifor Ghibu”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu