Andrei Vartic (21.10.1948, Dănceni, Chişinău – 03.06.2009,
Chişinău).
Publicist, eseist, editor, actor,
regizor. A absolvit Universitatea de Stat din Moldova, Facultatea de Fizică (1971).
Luptător pentru cauza românească. Publică primele eseuri în „Tinerimea
Moldovei” (1974). Fondează Teatrul Poetic (1977), Fundaţia Culturală
„Basarabia” şi Editura Basarabia (1991). Editează revistele: Quo Vadis, Fără machiaj, Dava International
(2001), Masca (2003).
Înfiinţează Institutul civilizaţiei dacice din Chişinău. Elaborează Enciclopedia
CD-ROM Dacian Civilization HighWay şi metodica cercetării multidisciplinare a
civilizaţiei dacice. Participă la sesiuni ştiinţifice naţionale şi internaţionale
în probleme de informatică, filosofie, civilizaţie dacică. Publică articole şi
studii în probleme economice, filozofice, informaţionale în publicaţii din R.
Moldova, România, SUA, Rusia, Grecia, Olanda, Marea Britanie. Susţine la New
York câteva conferinţe dacice (2000).Montează peste 50 de spectacole şi
mono-spectacole la Teatrul Poetic, Filarmonică şi la televiziune.
Deputat în Parlamentul Republicii Moldova (1990-1994). Decorat cu Medalia
„Meritul civic”, Premiul special al Uniunii Scriitorilor din Moldova (2008),
„Ordinul Republicii” (postmortem, 2010).
(Dicţionarul scriitorilor
români din Basarabia. 1812-2010, Ch., 2010, p. 555)
Expoziţie virtuală
Opera literară include peste 20 de
ediţii. Primele lucrări au apărut în format de „Samizdat” deoarece nu erau
avizate de instanţele de rigoare pentru a fi editate, tematica şi modalitatea
de exprimare a autorului nefiind pe placul instanţelor decidente din acele
timpuri: Drum prin rime (1972); Pod
peste fluviu (1973); Arta iubirii
(1974), Scrisori din Bizanţ (1975); Ion (1976). Doar după anii ’90 au văzut
lumina tiparului la edituri operele: Ospeţele
nemuririi (1994), Catastrofa
eliberării (1996), Paravanul dintre
actor şi rol (1997), Magistralele
tehnologice ale civilizaţiei dacice (1998), Purificarea Istoriei din Oglinda Scenei (2002), Întrebare cu privire la paleoinformatică
(2006), Cealaltă Românie (2007), Timpul lui Eminescu, (2009), Codul de la Voroneţ (2009), Pendulul de la Miezul nopţi i(2009).
Prezentăm unele ediţii din colecţiile Bibliotecii „Onisifor Ghibu”,
Bibliotecii Centrale „B. P. Hasdeu” şi Muzeului Naţional de Literatură „Mihail
Cogălniceanu” (în ordinea cronologică a apariţiilor editoriale).
Vartic, Andrei. Fierul-Piatra,
Dacii-Timpul : Raport pentru Institutul Civilizaţiei Dacice / Andrei Vartic. –
Ch. : Ed. Basarabia, 1997. – 80 p.
Volumul include informaţii despre cercetările ce au contribuit la
descoperirea unor locuri istorice importante din trecutul nostru. Cartea se
deschide cu un cuvânt introductiv semnat de Ion Glodariu. De asemenea, mai este
prezentată o anexă care include proiectul unui program de cercetare a
vestigiilor civilizaţiei dacice cu metode ştiinţifice moderne.
Vartic, Andrei. Paravanul dintre actor şi rol : Scrisori către un şcolar în arta teatrului
/ Andrei Vartic. – Ed. a 2-a. – Ch. : Ed. Basarabia, 1997. – 102 p.
Ediţia a apărut în variantă „Samizdat”, în anul 1982, fără nici o perspectivă
de oficializare. Abia în anul 1987
prezenta carte a fost discutată şi propusă unanim pentru publicare la Uniunea
Scriitorilor din Moldova de către colegiul pentru dramaturgie, condus de
regretatul Gheorghe Malarciuc, care a susţinut cu pasiune ideile şi stilul
lucrării.
Vartic, Andrei. Magistralele tehnologice ale civilizaţiei
dacice./ Andrei Vartic. – Ch. : Ed. Basarabia, 1997. – 102 p.
Cartea a apărut cu susţinerea Institutului Civilizaţiei Dacice. Volumul
redă informaţii despre o civilizaţie extraordinară – civilizaţia dacilor care
au locuit în Carpaţii româneşti.
Vartic, Andrei. Purificarea
Istoriei din Oglinda Scenei : O mizanscenă de la 2002 în opera lui Ion Luca
Caragiale / Andrei Vartic. – Ch. : Ed. Basarabia, 2002. – 136 p.
A deschide în opera lui Ion Luca Caragiale din punctul de vedere al
politicului sau a scrisului nu e aşa de greu. E un drum bătătorit. A intra
acolo din punctul de vedere al mizanscenei e mai complicat din simplul motiv că
drumul acesta a fost mai puţin încercat, şi nici nu se poate scrie uşor ca
spuma de cuvinte despre mizanscenă, care este o acţiune curat teatrală ce cunoaşte
sufletul spectatorilor mai mult ca tăcerile din cuvinte.
(Fragment)
Vartic, Andrei. Basarabia,
rana de la hotarul de est / Andrei Vartic. – Bacău : Vicovia, 2008. – 110 p. –
(Contrast).
90 de ani în urmă, la 27 martie 1918, prin votarea Actului Unirii de către
Sfatul Ţării de la Chişinău, s-a declanşat fenomenul Marii Uniri a neamului
românesc. La 27 august 1989, prin actele Marii Adunări Naţionale de la Chişinău, la care a
participat aproape un milion de oameni, românii din Basarabia au declanşat alt
fenomen măreţ al istoriei noastre recente – căderea comunismului în ţinuturile
locuite de românii aflaţi în spaţii statale diferite după reîmpărţirea Europei
de către cele mai criminale regimuri din secolul XX, cel mai comunist şi
nazist. În ce măsură aceste două evenimente au ajutat poporului român să
reziste la teroarea istoriei sale, aplicată la cel mai instabil hotar al
Europei? Ce lecţii au atras oamenii politici, intelectualii, oamenii de afaceri
şi întregul popor român de peste 30 de milioane, din trecutele învăţăminte ale
istoriei?
(Postfaţă)
Vartic, Andrei. Timpul lui
Eminescu / Andrei Vartic. – Bacău :
Vicovia, 2008. – 110 p.
Doina, Căluşarii sau Eminescu, expresii arhetipale ale acestei lucrări,
reprezintă dulcele antologic al fiinţei noastre, româneşti, pe harta
schimbătoare a lumii.
Vartic, Andrei. Pendulul de
la miezul nopţii : O experienţă publicistică basarabeană din anii 2006 şi 2007
/ Andrei Vartic. – Bacău : Vicovia, 2010. – 348 p.
Cartea propusă cititorilor este despre trecutele şi actualele chinuri (nu
suferinţe şi chinuri) fizice şi spirituale ale neamului românesc din Basarabia.
Unele capitolele ale acestei cărţi – zile grele, dar şi luminoase ale
Basarabiei din anii 2006 şi 2007 – s-au tipărit sub forma unor articole în
presa scrisă sau pe Internet, altele au fost comunicări la diverse manifestări
ştiinţifice şi culturale, altele au fost subiectul unor discursuri la mitingurile
anticomuniste din Basarabia (unde autorul este prezent încă din 1987, ba chiar
din 1966, cum demonstrează o notă de la securitate iscălită de directoarea lui
de şcoală, pe care autorul a văzut-o cu ochii lui în martie 1971, drept că în
mâinile unui maior Mămăligă).
Altele, cele mai multe, sunt simple note de companie scrise în veghea
(autorului) atunci când în clopotul de aramă se bate miezul nopţii. Toate,
însă, au calitate de a fi scrise sub bătaia pendulului care ne trece fiinţa
dintr-o zi în alta şi care, oricât de tare ar vrea omul, nu stă în echilibru
vertical,, ci în cel de pendulare şi încă în limitele unor reguli de
amplitudine, de rază de cerc, de rupere a aerului sau a câmpurilor
gravitaţionale şi magneto – electrice, dar şi a altor încrengături ale
fiinţării, care nu sunt ale omului.
Autorul a scris această carte aşa cum în timpurile vechi se scria un răboj,
fără un plan anumit, după cum vin evenimentele peste om.
(Fragment din prefaţa cărţii)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu