Sărbătorile Pascale
Sărbătoarea Învierii Domnului este cel mai important eveniment al anului
pentru creştinii ortodocşi. Conform tradiţiei, în Sâmbăta Mare, în fiecare casă
se fac ultimele pregătiri. Gospodinele gătesc miel şi pască umplută cu brânză,
vopsesc ouă. Până duminică dimineaţa nu se mănâncă de frupt, nu se bea alcool,
nu se face gălăgie, nu se râde.
În noaptea Învierii Domnului se consideră că nu e bine să te culci, pentru
că ai putea să ratezi fericirea de la Dumnezeu.
Înainte de a merge la slujba Învierii, credincioşii aranjează masa, dar nu
se ating de bucate, acestea rămânând pe masă până dimineaţa. La miezul nopţii,
în biserici, încep procesiunile de Paşti, urmate de slujba Învierii. Potrivit
obiceiului, cei care merg la biserică trebuie să pună într-un coş ouă încondeiate,
pască, cozonac, sare, carne, vin roşu. După sfinţirea bucatelor, enoriaşii se
întorc acasă şi se aşează la masa de sărbătoare. O lumânare aprinsă în biserică
ca simbol al Paştelui trebuie adusă acasă. Înainte de a se aşeza la masă, toate
persoanele din casă se spală pe faţă cu apă sfinţită în care se pun un ou roşu
şi unul alb (sau un ou roşu şi o monedă). Se spune că cei ce se spală cu
această apă tot anul vor fi curaţi, sănătoşi, rumeni şi bogaţi. La masă se
rosteşte felicitarea tradiţională: „Hristos a înviat!” şi se răspunde „Adevărat
a înviat!”. Mai întâi se gustă din bucatele sfinţite. De Paşti se invită în
ospeţie rude şi naşi.
Cu ocazia Sărbătorii de Paşti:
Vă propunem o revistă bibliografică din colecţia bibliotecii "Onisifor Ghibu".
Cristea,
Julia Maria. „Timp” şi „Sărbătoare” / Julia Maria Cristea. - Bucureşti :
Carpathia Press, 2006. - 128 p.
„Timp” şi
„Sărbătoare” este o
carte care a fost întâi un ciclu de articole publicate, cele mai multe dintre
ele, în revista de cultură AGERO, de la Stuttgart. Ediţia prezentă se
întemeiază pe nişte eseuri, completate şi adăugite unde era nevoie. Ea
constituie doar schiţa – ori nucleul redus la esenţial – din ceea ce va putea
fi, Cartea de poveşti mitice, închipuită de autoare.
Cristea,
Iulia Maria. Sărbători, tradiţii, ritualuri, mituri... / Iulia Maria Cristea. –
Bucureşti : Editura OSCAR PRINT, 2007. – 369 p.
Autoarea a inclus
aici diverse sărbători, inclusiv Tradiţii de Anul Nou, Sărbătoarea Crăciunului,
Colinde, Sărbătoarea Paştelui. În
capitolul Tradiţii de Paşti sunt incluse semnificaţiile
tradiţiilor pascale şi sărbătoarea învierii lui Isus Hristos.
Capitolul Sărbătoarea Paştelui unde se vorbeşte despre tradiţia şi importanţa păştii, ouălelor de Paşti înscrise pentru a proslăvi Învierea Mîntuitorului.
Capitolul Sărbătoarea Paştelui unde se vorbeşte despre tradiţia şi importanţa păştii, ouălelor de Paşti înscrise pentru a proslăvi Învierea Mîntuitorului.
De Paşti,
inima vine acasă / coord. Doina Topor. - Bucureşti : Elcesior MultiPress, [s.a.]. - 121p.
Paştele este
sărbătoarea sărbătorilor, căci ne aminteşte învierea mântuitorului, cea mai
mare minune care pune pe Isus în lumina cea adevărată a puterii sale
dumnezeieşti. Paştele este sărbătoarea religioasă, mozaică şi creştină care se
ţine primăvara, la date apropiate sau coincidente, atât în iudaism cât şi în
creştinism. Cuvântul Paşti este - după unii lingvişti - de origine egipteană.
El ar proveni din cuvântul Paseh, care înseamnă "Trecere" şi
semnifica pentru poporul din valea Nilului ziua echinocţiului de primăvară,
adică a trecerii soarelui din emisfera australă în cea boreală, precum şi ziua
biruinţii lumii asupra întunericului. După alţi etimologi, cuvântul este de
origine ebraică, provenind din Pesah, care însemna tot "Trecere", dar
semnifica izbăvirea acestui popor din robia egipteană, adică trecerea prin
Marea Roşie şi Pustiul Sinai în drum spre pământul făgăduinţei.
Granaci,
Lidia. Sărbători, obiceiuri, tradiţii : activităţi extracurriculare : Ghid pentru
cadrele didactice / Lidia Granaci. – Chişinău : Epigraf, 2006. – 176 p.
Prezenta lucrare se adresează cadrelor didactice, studenţilor de la facultăţile de pedagogie, elevilor de la colegiile pedagogice. Lucrarea este constituită din patru compartimente. Două din ele se referă la sărbători, obiceiuri şi tradiţii, respectiv scenarii pentru activităţi educative. Astfel, se vorbeşte despre sărbătorile de iarnă (Moş Ajun, Moş Crăciun, Naşterea Domnului sau Crăciunul, Anul Nou, dar şi despre Sărbătorile de Paşte). În cel de-al treilea capitol sunt scenarii pentru activităţi educative şi este un scenariu pentru matineul Sărbătoarea de Paşti. În cel de-al patrulea capitol sunt două poezii Moş Crăciun scrisă de Grigore Vieru şi Să trăiţi, să-nfloriţi care au fost puse pe note muzicale şi pot fi foarte bune pentru activităţile extraşcolare.
Prezenta lucrare se adresează cadrelor didactice, studenţilor de la facultăţile de pedagogie, elevilor de la colegiile pedagogice. Lucrarea este constituită din patru compartimente. Două din ele se referă la sărbători, obiceiuri şi tradiţii, respectiv scenarii pentru activităţi educative. Astfel, se vorbeşte despre sărbătorile de iarnă (Moş Ajun, Moş Crăciun, Naşterea Domnului sau Crăciunul, Anul Nou, dar şi despre Sărbătorile de Paşte). În cel de-al treilea capitol sunt scenarii pentru activităţi educative şi este un scenariu pentru matineul Sărbătoarea de Paşti. În cel de-al patrulea capitol sunt două poezii Moş Crăciun scrisă de Grigore Vieru şi Să trăiţi, să-nfloriţi care au fost puse pe note muzicale şi pot fi foarte bune pentru activităţile extraşcolare.
Hristos a
înviat / alc. Silvia Ursachi. - Chişinău : Silvius Libris, [s.a]. - 160p.
«Christos a
înviat!» (sau
«Hristos a înviat!») e o formulă cu care se salută creştinii, în majoritatea ţărilor
de tradiţie creştină. Răspunsul este «Adevărat a înviat!». Acest salut este de
obicei folosit după sărbătoarea Paştilor până la sărbătoarea Înălţării
Domnului.
Învierea
lui Iisus Hristos (Învierea
Domnului) este un fundament doctrinar şi ritual pentru credinţa creştină -
catolică, ortodoxă şi reformată. Este practic temelia bisericii pe care o cunoaştem
astăzi. Acest eveniment este relatat de scrierile vremii şi de apostolii lui
Hristos. La început, învierea ca doctrină nu a fost acceptată în Imperiul Roman
cu excepţia primilor creştini.
Zahacinschi,
Maria. Ouăle de paşti la români / Maria Zahacinschi. - Bucureşti : Ed.
Sport-Turism, 1992. - 102 p.
La romani, obiceiul
pregătirii oualelor de Paşti cunoaşte particularităţi care conferă tradiţiei
semnificaţii deosebite, integrând-o deseori universului atât de fascinant al
artei populare. Cercetătorii Maria si Nicolae Zahacinschi au studiat zeci de
ani tradiţiile legate de ouăle de Paşti, alcătuindu-şi o colecţie de 4 000 de
astfel de oua (donata Muzeului Taranului Roman) şi prezentata într-o carte
publicată în 1992 la Editura Sport-Turism din Bucureşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu