Mircea
Cărtărescu s-a născut pe 1 iunie 1956,
în Bucureşti. Face parte din grupul poeților optzeciști care au frecventat
Cenaclul de Luni condus de criticul literar Nicolae Manolescu, dar în timpul
studenției a participat și la ședințele cenaclului „Junimea”, conduse de Ovid
S. Crohmălniceanu. A absolvit Facultatea de Limba şi Literatura Română a
Universităţii din Bucureşti în 1980. În prezent este profesor dr. în cadrul
Facultăţii de Litere a Universităţii din Bucureşti. Este poet, prozator,
eseist, critic literar şi publicist. A publicat următoarele volume: Faruri, vitrine, fotografii, Poeme de amor,
Totul, poeme, Visul, Levantul, Visul chimeric, Travesti, Dragostea, Aripa
stângă, Postmodernismul românesc (studiu critic), Orbitor. Corpul, Enciclopedia zmeilor (carte pentru copii), Pururi tânăr, înfăşurat în pixeli, Parfumul
aspru al ficţiunii (audiobook),
Cincizeci de sonete, De ce iubim femeile, Baroane!, Aripa dreaptă, Dublu album
ş.a.
Expoziţie
virtuală
din colecţia Bibliotecii "Onisifor Ghibu"
·
Baroane! / Mircea Cărtărescu. – Bucureşti : Humanitas, 2005. – 216 p.
„M-am străduit
să scriu articolele din Jurnalul naţional cuprinse în acest volum, pentru un
public foarte larg, în aşa fel încât părerile mele să fie nu doar înţelese, ci
şi, cumva, interiorizate de oamenii care le citesc. E uşor să fii lizibil, e
mult mai greu să fii credibil. Dacă publicul acestui cotidian - ca şi cel, mult
mai divers, al acestei cărţi - simte că, atunci când am dreptate şi atunci când
mă înşel, scriu cu aceeaşi bună-credinţă, având ca ghid doar bietul meu
discernământ, înseamnă că nu-mi irosesc vremea degeaba cu nişte rânduri sortite
să trăiască o zi. Nu mă erijez, prin aceasta, nici în gazetar, nici în analist
politic, nici în moralist. Ideologia (de orice fel) nu e partea mea tare. Veţi
găsi în paginile acestei cărţi simple păreri ale unui om care scrie, de un
sfert de veac, tot felul de lucruri, având clipă de clipă-n minte cuvintele lui
Demetriu Ladima: «Eu sunt un om care scrie. Daca nu scriu ce cred, la ce să mai
scriu?»” (Mircea Cărtărescu)
·
De ce iubim femeile / Mircea Cărtărescu. – Bucureşti : Humanitas, 2005. –
175 p.
Cărtărescu ne dezvăluie un colţ
din intimitatea și din trecutul său, iubiri ratate și, „ca să citez din
clasici, amorul nostru nemuritor s-a dus dracului”. Romanul este constituit din
21 de povestiri ce îmbină tehnica jurnalului cu narațiunea la persoana a treia.
Nuanța de roman la persoana întâi este conferită de confesiunile inserate timid
printre rânduri: „viața mea a fost, de fapt un lung șir de cruzimi de dragul
cruzimii, nepăsări, neînțelegeri, răutăți de dragul răutății și prostii de
dragul prostiei”.
·
Frumoasele străine / Mircea Cărtărescu. – Bucureşti : Humanitas, 2010. –
299 p.
Levantul şi-n Orbitor, în Enciclopedia zmeilor şi-n De ce iubim femeile, a doua coardă la arcul lui Mircea Cărtărescu, alături de cea onirică şi vizionară. În Frumoasele străine ele sunt coarda dintâi. Puţine cărţi din literatura română de azi îi pot sta alături ca naturaleţe a povestirii şi ca ubicuitate a comicului, întins pe toate registrele, de la zâmbetul discret la râsul cu lacrimi. Cele trei povestiri unite de aceeaşi voce narativă, destinsă şi firească, sunt filme cu camera în mână, fără nici o emfază, mizând pe sinceritate şi simplitate.
·
Gemenii / Mircea Cărtărescu. – Bucureşti : Humanitas, 2008. – 156 p.
„După o noapte
cu somn agitat, o gânganie îngrozitoare se trezi transformată în autorul
acestor rânduri.“ Cam aşa se începe, răsturnând fraza de început a Metamorfozei lui Kafka, povestea pe care
m-am gândit să o scriu aici, dacă aş vrea s-o public. Ar fi un început de
efect, ceea ce nu ar exclude veridicitatea, având în vedere că eu chiar sunt
această insectă. Mai mult, mult mai mult decât Gregor Samsa, hai să zicem cam
în măsura în care insecta era Hoffrnann sau Nerval sau Novalis. Ca toţi
romanticii ăştia, voi scrie nu ca să construiesc o poveste, ci ca să exorcizez
o obsesie, ca să îmi apar bietul suflet de monstru, de monstrul groaznic nu
prin hidoşenie, ca la Kafka, ci prin frumuseţe…” (M. Cărtărescu)
·
Mendebilul : Povestiri / Mircea Cărtărescu. – Bucureşti : Humanitas, 2007. –
138 p.
·
Nimic : Poezii / Mircea Cărtărescu. – Bucureşti : Humanitas, 2010. – 116
p.
·
O seară la operă / Mircea Cărtărescu. – Chişinău : Ştiinţa, 2009. – 148 p.
Menţionând abundenţa de imagini şi capacitatea nesecată de a crea
universuri verbale, N. Manolescu scria: „...cuvintele ies, ţânesc, curg ca
dintr-un corn al abundenţei; se atrag şi se izbesc unele de altele cu zgomot;
se rostesc în vârtejuri din ce în ce mai iuţi; se lipesc unele de altele ca
atomii în molecule uriaşe de materie vie; cad, plutesc, zboară, alunecă sau se
rostogolesc.
Din această vorbire neobosită
răsare viziunea lirică. De la tânărul Nichita Stănescu niciun poet nu a mai dat
o impresie la fel de ameţitoare că reconstruieşte prin cuvintele sale lumea”.
·
Rem / Mircea Cărtărescu. – Bucureşti : Humanitas, 2007. – 182 p.
Rem are valoarea unui adevăr absolut, prin el se oferă
chintesenţa adevărurilor universale. În lucrare este reprezentat un proces
iniţiatic şi cea aleasă pentru a parcurge acest drum este Svetlana, personajul
principal al operei, de altfel. Nuvela nu are doar ca temă jocul, ci poate fi
considerată un text creat în spiritul jocului, prin îmbinarea categoriilor
narative. Scriitorul îşi dovedeşte calitatea de prozator postmodern, prin jocul
„de-a literatura”, prin deconspirarea procedeelor şi tehnicilor literare.
Mircea Cărtărescu a reuşit prin
tehnici postmoderniste să evidenţieze trăirile şi problemele omului cotidian.
El a îmbinat zona reprezentărilor abstracte, speculative cu realul, concretul
vieţii.
·
Travesti / Mircea Cărtărescu. – Bucureşti : Humanitas, 2002. – 188 p.
Travesti este un microroman concentrat, în care vibrează laolaltă
reminiscenţele unei adolescenţe singuratice petrecute sub comunism şi energiile
unui psihic plin până la refuz de un secret cumplit, monstruos, care fisurează
existenţa protagonistului şi îl alienează.
Dacă eşti adolescent şi citeşti
pentru prima oară un volum de Cărtărescu, vei rămâne marcat – din punct de
vedere literar, desigur − pentru totdeauna, pentru că Mircea Cărtărescu scrie
visceral, direct cu subconştientul, înmuindu-şi degetele în culorile violente
ale intimităţii personale şi, cu o fantezie inepuizabilă, trasează un desen de
neşters pe retina cititorilor fascinaţi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu