„De educația corectă a copiilor depinde
bunăstarea
întregului popor” (J. Locke)
Acesta a fost
genericul și îndemnul, de această dată, a
discuției membrilor Cercului Academic „Constantin Brâncoveanu”, pornind de la
ideea necesității abordării cât mai serioase
a respectivului subiect în societatea de azi, deoarece formarea personalității
este o misiunea grea, dificilă chiar.
În deschiderea discuției
Andrei Creacico, moderatorul Cercului Academic „Constantin Brâncoveanu”, a prezentat viziunea lui Mircea Vulcănescu asupra
sistemului de învățământ și a misiunii esențiale a școlii, relatând pe scurt și
unele date biografice ale omului de cultură. Mircea Vulcănescu (3.03.1904,
București – 28.X.1952, Aiud) a fost un economist, sociolog, filosof, scriitor, teolog
și profesor de etică român, victimă a represaliilor comuniste din România. Conform
convingerilor lui Mircea Vulcănescu, școala este esențială în educarea
personalității și are rolul de a înlesni dezvoltarea unei minți
sănătoase într-un corp sănătos, de a deprinde treptat copiii cu problemele
pe care le impune viața – Omului.
În continuare Andrei
Creacico le-a propus colegilor să discute despre funcțiile de formare și
instruire a școlii, și anume, care din ele ar trebui să fie dominantă? Fiecare
din cei prezenți a redat gândurile sale vizavi de acest subiect.
Mulți cetățeni se
gândesc la rolul și misiunea școlii de azi. Acum este o situație incertă în școlile noastre, deoarece profesia
de pedagog nu este destul de atrăgătoare pentru personalitățile puternice, iar
acest fapt se răsfrânge atât asupra procesului instructiv cât și asupra celui
educativ.
Apare întrebarea, dacă trebuie să ne bazăm pe modele anterioare ale unei „școli ideale” sau trebuie de negat tot – și de propus noi modele de instruire și educare în școală, deoarece programul de învățământ de azi, la părerea unui participant la discuție, este destul de haotic și ineficient, iar misiunea educativă a școlii este foarte minimalizată, ceea ce nu este corect și benefic pentru formarea unui bun cetățean al societății.
Apare întrebarea, dacă trebuie să ne bazăm pe modele anterioare ale unei „școli ideale” sau trebuie de negat tot – și de propus noi modele de instruire și educare în școală, deoarece programul de învățământ de azi, la părerea unui participant la discuție, este destul de haotic și ineficient, iar misiunea educativă a școlii este foarte minimalizată, ceea ce nu este corect și benefic pentru formarea unui bun cetățean al societății.
La școală copililui
trebuie să i se explice, mai întîi, ce înseamnă să fii Om, apoi să i se transmită cunoștințe – a fost o altă
părere.
Copilului trebuie
să i se ofere, la școală, o viziune clară și explicită despre viață, despre
esența vieții și a omului – iar cunoștințele și competențele obișnuite trebuie
să-l pregătească pentru o viitoare profesie, deci, accentul trebuie să fie pus
pe educația morală a copilului.
Școala trebuie să
transmită anumite valori morale și spirituale eterne, transgeneraționale, adică
cele transmise de veacuri de la o
generație la alta.
La finele discuției
tinerii au făcut unele concluzii. Ei
cred că misiunea școlii este de a pregăti oameni culți, educați, iar idealul fiecărui copil ar fi conturat în dorința
sa de a deveni un om civilizat, instruit, cu o ținută morală impecabilă.
Le-am recomandat
tinerilor să se inspire în formarea opiniei lor și din lucrarea „Despre
educație” semnată de cunoscutul pedagog român Onisifor Ghibu în anul 1911,
care, de asemenea, afirma că: „Educația
și instrucția în școala populară trebuie să meargă paralel, totuși importanța
cea mai mare dintre acestea o are educația sau buna creștere. Educația îl face
pe om cinstit și bine crescut, iar instrucția îl face învățat.”. Tinerii s-au
arătat interesați și de această lucrare, pe care au și dorit să o împrumute
pentru o lectură mai detaliată.
În final am
menționa admirația și susținerea noastră pentru tinerii de azi ce se interesează de problemele societății în care trăiesc,
încercând să delimiteze niște soluții pentru îmbunătățirea lor.
Ar fi de dorit ca
la aceste, și multe alte probleme, cât și la metode de soluționare să ne gândim
cu toții. Poate vom realiza o societate mai bună.
Să ne urăm succese
și perseverență!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu