Iubirea adevărată se pliază pe modelul lui
Dumnezeu și se manifestă atunci când iubești pe
celălalt ca pe tine însuţi. Aceasta asigură conexiunea spirituală dintre cei ce se
iubesc, până când ajungi să se întrebe: „Cine e, eu și dublura,
el și dublura?” (Moni Stănilă).
Deși afară era frig, iar ploaia continua să cadă, în Biblioteca „Onisifor Ghibu” domnea o atmosferă plăcută, încălzită de buna dispoziție a celor care, fiind pasionați de arta cuvântului, s-au adunat pentru prezentarea romanului intitulat „Al 4-lea” de Moni Stănilă.
Coordonatorul acestui eveniment a fost
directorul Bibliotecii „Onisifor Ghibu”, criticul și
cercetătorul literar Vitalie Răileanu. Am avut onoarea să avem ca oaspeți pe Nina Corcinschi, profesor universitar și critic literar;
Aliona Grati, doctor habilitat în filologie, cercetător ştiinţific şi critic
literar; scriitorul Dumitru Crudu; soțul tinerei
autoare, cunoscutul prozator Alexandru Vakulovski și studenții Institutului de Relații Internaționale şi Management.
Deschiderea evenimentului a fost
realizată de domnul Vitalie Răileanu, care a apreciat atât
talentul tinerei autoare de
a mânui condeiul, cât și iscusinţa ei de a conduce cenaclul „Republica”, care își capătă, treptat, numele de „Cenaclul lui Moni” și devine
„Turnul de fildeș”, în sensul bun al cuvântului.
Profesorul universitar și criticul
literar, Nina Corcinschi a
evidențiat valoarea cuprinsului şi conţinutului
romanului „Al 4-lea”, realizând o interpretare gnoseologică a lucrării. Ea
afirmă: „Am citit romanul de trei ori și de fiecare dată am revenit cu aceeași plăcere și interes.
Opera poate fi interpretată ca un roman de dragoste, dar unic și original
fiindcă pune în prim plan iubirea ca sentiment fundamental, care străbate ființa umană, o întregește și îi asigură
regăsirea de sine. Retorica pasiunii e substituită de o retorică spirituală,
din care jocurile sexuale, seducțiile lipsesc”. Moni Stănilă oferă perspectiva unei iubiri mistice, ce se pliază pe
modelul lui Dumnezeu și dragostea lui față de oameni. În roman
se conturează trei etape ale inițierii spirituale: inițierea prin iubire și purificarea prin suferință; inițierea mistică, descoperirea revelațiilor spirituale din
vârful Muntelui şi criza
sufletească provocată de plecarea personajului masculin de pe munte. Iar
finalul este o actualizare a modelului dăruirii supreme, căci ea îi dă lui
inima.
Aliona Grati, doctor habilitat în filologie,
cercetător ştiinţific şi critic literar, afirmă: „Am citit romanul „cu lupa”,
analizându-i inițial structura și concepțiile” şi consideră că opera „Al 4-lea” este un roman modernist și nu tradiționalist. Este un text „hibrid”,
care se apropie de cel poetic, se află la granița dintre
roman și poem liric,
filosofic, teologic. Romanul „Al
4-lea” poate fi interpretat și ca
roman polemic. Deși valorifică modelul
existențialist a lui Kafka, totuși eroina găsește, în final, liniștea care izvorăște din iubire. „E o plăcere deosebită să observi cum
se împletesc cuvintele în roman, foarte dulce, românește, senzual”,
afirmă Aliona Grati.
Scriitorul Dumitru Crudu consideră că în roman ar fi
vorba și despre
alteritate și relația cu străinii. Totodată romanul poate fi citit și ca o alegorie
a evadării dintr-o țară, oricare ar fi ea: Moldova, România, etc., spre o altă țară liberă,
sugerată în context de simbolul muntelui. Cartea lui Moni Stănilă e și un roman al
inițierii, al devenirii spirituale, afirmă Dumitru Crudu.
Trecerea râului, ascensiunea muntelui poate simboliza trecerea într-o altă
lume, ascensiunea dantescă.
Ne-am putut bucura și de audierea
câtorva fragmente, lecturate de însăși autoarea romanului
„Al 4-lea”. Tot ea ne-a
dezlegat puțin și misterul titlului, mărturisind că cel
de-al patrulea este străinul
care vine din întuneric. Cele trei personaje amintesc de Sfânta Treime:
Dumnezeu Tatăl, Fiul și Duhul sfânt, care sunt modelul iubirii perfecte și al uniunii.
Între Ei lipsește orice clasificare ierarhică. Acolo unde
sunt trei mereu este loc pentru al patrulea, al cincilea și pentru
restul lumii.
La finalul evenimentului Vitalie
Răileanu a sugerat ideea de a invita studenţii de la facultatea de Teologie la Biblioteca „Onisifor Ghibu”, la o polemică, cu
scopul de a continua să descoperim tainele și adevărurile încifrate artistic în romanul „Al patrulea” de Moni Stănilă.
Pentru că o operă de mare valoare nu-şi epuizează niciodată semnificaţiile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu